Ny «Alan Wake»-dato

Gladmelding til alle som er spent på det etterlengtede «Alan Wake»: Ventetiden har nettopp blitt litt kortere.

7. april 2010 12:27

«Alan Wake» har de siste årene nesten blitt like myteomspunnet og mystisk som selve handlingen i det Remedy-utviklede spillet.

Men i fjor sommer kom endelig et nytt livstegn fra «Alan Wake», da de finske utviklerne inntok scenen under E3. Ikke bare viste de en stor bit av spillet bak lukkede dører etter Microsoft-pressekonferansen, men de kom også med lovnader om at spillet skal være å finne i butikker i løpet av 2010.

Opprinnelig var spillet planlagt for release 21. mai i år, men nå har Microsoft bestemt seg for å gjøre ventetiden enda kortere. Samtidig unngår man å komme ut samtidig med Rockstars «Red Dead Redemption» som har slippdato 21. mai.

Les også: Vil holde slutten i «Alan Wake» hemmelig lengst mulig.

POPULÆRKULTURELL BETASUPPE

Ifølge Eurogamer, som har snakket med representanter for utgiveren, er ny dato 14. mai.

Og for ordens skyld: Dette er et Xbox 360-spill, selv om utvikleren holder døra på gløtt for at det en dag også kan komme ut til PC.

Men først og fremst fokuserer man nå på å få ferdig en overbevisende Xbox 360-versjon.

PressFire var i Helsinki, Finland i februar - der vi både fikk spille en drøy time av «Alan Wake» og slo av en prat med Oskari Häkkinen i Remedy Entertainment.

Häkkinen fortalte oss blant annet inngående om hvordan utviklerne har hentet inspirasjon både fra populære TV-fenomener, filmer og en viss forfatter som allerede i introduksjonen av spillet får et ærbødig nikk: nemlig Stephen King.

- Bright Falls (den lille byen i spillet – journ. merk.) minner definitivt om Twin Peaks, en annen viktig inspirasjon for oss. Moderne fenomener, som «Lost», er en annen inspirasjon – mest fordi «Lost» har klart å lage en moderne thriller i TV-format. Måten de benytter seg av cliffhangers og «previously on...» er noe vi har med i spillet.

- Men vi har også tatt med oss flust av elementer fra filmer, bøker, TV-serier og tegneserier – og gjort det til vårt eget. Vi prøver ikke å skjule våre popkulturelle referanser. For eksempel: Vi har inkludert en hekk-labyrint i spillet, et ærbødig nikk til «The Shining», fortalte Häkkinen. 

Les hele intervjuet med Remedy-representanten her.
Finn ut hvilke inntrykk vi satt igjen med etter å ha spilt en time av «Alan Wake» her.


«Alan Wake» lanseres eksklusivt til Xbox 360, og ny dato å merke seg er altså 14. mai.

Aprilspøk fra «Alan Wake»-utviklerne:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3