Betatest av «Aliens vs. Predator»

Universets farligste arter møtes nok en gang, men blir det hardtslående nok? Vi har testet «Aliens vs. Predator», spillet som er ute om en måneds tid.

15. januar 2010 18:26

Weyland-Yutani-logoen, den pulserende lyden fra bevegelsessensoren, symfonien av panikkskudd fra pulsrifler. Har du noe til overs for «Alien»-universet skal det godt gjøres å ikke la seg imponere av det nyeste prosjektet til Rebellion Development.

I «Aliens vs. Predator» har Rebellion essensielt videreført designet fra det gamle 1999-spillet deres med samme navn, oppdatert det til dagens standard i henhold til grafikk og presentasjon - og inkludert en rekke oppgraderinger for bedre å strømlinjeforme opplevelsen.

FORBLI FROSSET

«Aliens vs. Predator» ble for mange den definitive flerspilleropplevelsen på 90-tallet, som selv med en begrenset brukerbase sammenlignet med «Counter-Strike» fortsatt spilles i dag.

Kampanjen du må gjennom denne gangen er delt opp i kapitler og erfares fra de tre respektive rasene over en felles historie satt på den nyetablerte kolonien Freya's Prospect.

Etter å ha testet den korte prøvekampanjen Rebellion supplerte oss med, er én ting i alle fall klart: Her har det blitt gjort en hel del siden sist – både i forhold til teknisk uttredelse og konseptuelle inngrep.

Synergien mellom de tre rasene er selvsagt hovedmomentet som må klaffe for at ting skal fungere, og selv med ti år gamle plantegninger har fokuset vært på å strømlinjeforme mekanikken til et nytt nivå.

Enspillerdelen fungerer uansett som en utrolig god introduksjon til de forskjellige rasene - og mens enkelte elementer virker veldig fortrolige, skiller andre seg såpass langt fra normen at du sannsynligvis vil måtte ligge i hardtrening for å mestre dem.

Marinesoldaten representerer den fortrolige biten av spillet, med mekanikker mer eller mindre identiske til de du finner i de fleste konvensjonelle førstepersonsskytere.

Er du kun med på «Aliens vs. Predator»-toget for kampanjens skyld kan du glede deg over en utrolig atmosfærisk opplevelse her, hvor terror og frykt danner grunnlaget for et av de mest skremmende spillene på lenge.

HOLD PÅ RYGGRADEN

På den andre siden av skalaen finner vi Predator- og Alien-rasene, begge med grunnleggende, differensielle forskjeller i henhold til filosofi og teknikk.

I forhold til tidligere spill har det blitt gjort en del finjusteringer og forandringer for bedre å fremheve styrkene til disse skremmende fremtoningene, uten at noe egentlig har endret seg på noe fundamentalt nivå.

Fellestrekkene deres baserer seg på bruken av forstillelse til å forvirre eller isolere individer før et eventuelt angrep.

Predatoren med sin klassiske optiske kamuflasje gjør seg best på avstand, men kan også forsvare seg i nærkamp om nødvendig. Spiller du som Alien blir du strippet helt for teknologiske hjelpemidler, og må i stedet krype langs vegger og tak for å overraske fienden med overlegne nærkampsangrep.

Tittelen gjør en fantastisk jobb med å spille opp og framprovosere styrkene til hver av rasene, noe som kan bli spennende å se online hvor ting er langt fra like statisk og forutsigbart. Hadde du noe til overs for «Batman: Arkham Asylum» kan du uansett glede deg til å spille som Predatoren.

Av grafiske forbedringer henger det meste på greip med forventningene, blant annet med utrolig god bruk av lyskilder og skygger. Det å påstå at spillet inneholder noen av de mest grafiske og morbide visuelle fremstillingene noen gang, er heller ingen overdrivelse - for her går det unna så blod, gørr og ryggrader spruter.

Den største bekymringen angående dette nye «Aliens vs Predator»-spillet er utvilsomt flerspillerkomponenten. Tittelen har noen store sko å fylle i forhold til forventningene.

Med den korte introduksjonen til kampanjen viser Rebellion at de mestrer den spennende narrative delen ved å samle disse unike rasene under ett spennende miljø, uten at dette sier noe spesielt om hvordan spillere vil tolke dem når de først møtes over nett.

Det hadde vært en tragedie å se konseptene reduseres til en rekke hjernedøde arenamatcher, så la oss ikke reise forventingene for høyt, men i stedet krysse det vi har av fingre og klør og håpe at utviklerne klarer å tilrettelegge for en skikkelig minneverdig opplevelse.

PS: «Aliens vs. Predator» lanseres 19. februar til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3