GRIN i full oppløsning

De ansatte hos svenske GRIN kom hjem til svært dårlige nyheter etter endt sommerferie denne uken.

11. august 2009 21:30

I løpet av det siste året har svenske GRIN stått bak filmlisensspillene «Terminator: Salvation» og «Wanted: Weapons of Fate», samt forsøkt å kickstarte NES-klassikeren «Bionic Commando».

Ingen av spillene har solgt særlig godt eller sjarmert kritikerne nevneverdig. «Bionic Commando» solgte bare 27.000 kopier den første måneden etter lansering i USA, og VideoGamer.com omtalte spillet som «Capcoms første store flopp i high definition-æraen».

Terminator-spillet solgte omtrent dobbelt så mye i sin første måned, til tross for verre kritikker, men sto aldri i fare for å bli omtalt som noen hyllevelter.

Les også: Vår anmeldelse av «Terminator Salvation».
Les også: Vår anmeldelse av «Bionic Commando».

Nå melder flere spillnettsteder at GRIN er i full oppløsning. Tidligere i år nedskalerte man bemanningen for å møte de økonomiske tapene til selskapet, men det ser ikke ut til å ha vært nok.

KRITISK FOR HOVEDKONTORET

Gamasutra melder at Barcelona- og Göteborgstudioene er stengt, mens de ansatte tilknyttet hovedkontoret i Stockholm visstnok har fått beskjed om at de ikke trenger å komme på jobb.

- For øyeblikket har vi ingen kommentar relatert til denne saken, var alt spillsiden VG247 fikk ut av representanter fra GRIN som de snakket med tirsdag kveld.

VG247 erfarer at de ansatte returnerte til de dårlige nyhetene etter endt sommerferie. Ingen i selskapet vil så langt bekrefte eller avkrefte ryktene om at GRIN er i alvorlige problemer.

Les også: Intervju med «Bionic Commando»

-produsenten.
Les også: Intervju med
«Terminator Salvation»

-produsenten.

Tidligere i sommer kom de første meldingene om stengingen av Barcelona- og Göteborgavdelingene, blant annet fra svenske IDG.se, mens pålitelige kilder Gamasutra nå har vært i kontakt med bekrefter at situasjonen er meget alvorlig for GRINs videre eksistens. De som jobber ved hovedkontoret lokalisert i Stockholm, og dermed også siste rest av den gjenværende staben, kan være uten jobb med det første.

GRIN ble etablert i 1997 og vokste seg raskt større etter vellykkede PC-versjoner av «Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter»-spill.

I fjor lanserte studioet et oppusset Bionic Commando med tilnavnet «Rearmed» – en polert versjon av 1988-klassikeren til Xbox 360, PS3 og PC som slo godt an blant publikum og skulle legge alt til rette for deres storsatsning, den direkte oppfølgeren «Bionic Commando», som kom i vår til PlayStation 3 og Xbox 360 samt til PC like etter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3