(PressFire.no): Det er i en spørsmålsrunde til investorer at en investor flagger inntrykket av at Nintendo er litt treige når det kommer til visse trender – som mobilspill, virtuell virkelighet og strømming av spill via nettskyen.

Nintendo-sjefen Shuntaro Furukawa forteller at teknologien innen strømming av spill er på frammarsj, men at de ikke forventer at spilling via skyen kommer til å ta over i nær framtid.

Han mener også de har flere muligheter om det blir tilfelle, fordi de har integrert utvikling av både spill og utstyr.

Det er «Mario»-skaperen Shigeru Miyamoto som tar ordet rundt virtuell virkelighet og netttjenester.

- Vi henger ikke bakpå når det kommer til verken VR eller netttjenester. VI har jobbet på dem helt fra starten av, og har eksperimentert med dem på mange måter.

- I løpet av den tiden har vi objektivt vurdert om de faktisk lar kundene ha en fin spillopplevelse, og om vi kan drive dem med en passende kostnad.

Han påpeker videre at siden de ikke offentliggjør noe før de faktisk lanserer et produkt, så kan det virke som om de ikke henger med.

- Når det kommer til VR, så mener vi at vi har laget et produkt som er lett for vår ekunder å bruke med nylig lanserte Nintendo Labo Toy-Con 04: VR Kit.

Nintendo lanserte nylig sin variant av Google Cardboard - en løsning hvor du kan lage dine egne VR-briller med Switch-skjermen.

Også Miyamoto sier at han tror strømming av spill blir stort i framtiden, men tviler likevel ikke på at det vil finnes spill som er moro å spille nettopp fordi de kjører lokalt og ikke i skyen.

- Vi tror at det er viktig å fortsette å bruke mangfoldet i det tekniske miljøet for å lage unik underholdning som kun kan ha blitt laget av Nintendo.

Han trekker også fram at «Super Mario Run» har nådd 300 millioner nedlastinger og bruker det som eksempel på at mulighetene for Nintendo vokser.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Donkey Kong»-juksemakeren varsler søksmål mot Guinness Rekordbok

Har lagt ut et gigantisk dokument for å bevise sin uskyld, men møter sterk motstand.

Les mer

- Langt fra en definitiv versjon av «Final Fantasy VIII»

Merkelige feil og mangler holder den nye versjonen tilbake. Her er ukas Rad Crew-podcast.

Les mer