(PressFire.no): At den amerikanske politiske kommentatoren Glenn Beck har hatt en torn i siden til videospill har ikke vært noen hemmelighet, da dette er noe han har snakket om før.

Denne gangen gyver han løs på «Watch Dogs» - spillet om den hevngjerrige antihelten Adrian Pierce, som bruker den systemsatte overvåkningen av folket til å løse mysterier.

Beck advarer at spillet lærer ungdommene som spiller spillet til å hacke seg inn på privatpersoners digitale enheter, noe sikkerhetsekspert Torgeir Waterhouse reagerer på.

 

- Lærer barn å bli sniktittere
Glenn Beck (Bilde: YouTube Faksimile)

Beck har tidligere kommentert på bruken av vold i spill, og koblet den tragiske Sandy Hook-massakren til bruken av videospill i fjor. Denne gangen snakker han blant annet om Utøya-tragedien, og legger skyld på «Call of Duty» for å ha trenet opp Breivik.

På samme måte er han bekymret for at nylig utgitte «Watch Dogs» trener ungdommen til å «hacke» seg inn på privatpersoners digitale enheter.

- De lærer deg å hacke, for å så bli den ultimate sniktitteren, sier Beck om spillutviklerne bak «Watch Dogs».

- Hvor ofte snakker du med kona di på kvelden, setter fra deg iPaden eller telefonen i dockingstasjonen, som er vendt mot senga. Dette spillet lærer barn å hacke seg inn på hva som enn er digitalt i ditt soverom, mener Beck.

 

- Siste vi trenger
Torgeir Waterhouse

Direktør for internett og nye medier i IKT Norge, Torgeir Waterhouse, syntes påstanden er latterlig:

- Nei, dette er den klassiske skremselstaktikken rundt teknologi man ikke forstår seg på, sier han om Becks utsagn.

- Det er det siste vi trenger.

Glenn Beck forklarer i sitt radioprogram at spillet glorifiserer det å bryte loven. Det er heller ikke Waterhouse enig i:

- Om noe syntes jeg det gjør det absolutt motsatte. Det er jo et rollespill, det blir som å si at disse skytespillene oppfordrer og glorifiserer slossing og kriging, mener Waterhouse.

 

Positiv motsats

Mens Beck bruker «hacking» som et negativt ladet ord, ser Waterhouse på det positive:

- I stedet inviterer det jo nettopp til debatt. Vi er heller heldige som får denne typen innhold som øker bevisstheten rundt temaet og skaper interesse for kunnskap, forklarer Waterhouse.  

Som en positiv motsats til denne typen skremselspropaganda peker han til et segment ut av boken «Learning to Change the World: The Social Impact of One Laptop per Child» (Walter Bender m.fl, 2012) som viser til en tolvåring i Montevideo som lærte seg å skape seks nye aktiviteter til det barnevennlige læreprogrammet Sugar. Presidenten av Uruguay ble ifølge boken så henført av dette at han kommenterte «Nå har vi hackere!» 

Annonse

Kommentarer