(PressFire.no): Det kommer til å ende med en seks måneders utsettelse når «Watch Dogs» lanseres i slutten av mai.

«Grand Theft Auto med hacking» er på flere vis noe av det mest ambisiøse Ubisoft har lagd til dags dato.

«Far Cry 3» hadde en lignende åpen struktur. Men hiv inn løftene om at spillerne kan «hacke alt du finner», og du forstår hvor utfordringene har oppstått.

 

– 
Det forventes at vi leverer

Dette er da også en av hovedforklaringene fra Jonathan Morin, regissøren, på den ekstra ventetiden.

Hva har de egentlig holdt på med, de seneste månedene?

Han forteller i et Eurogamer-intervju at mye av fokuset den siste tiden har vært rettet på å få alle systemene i spillet til å fungere sammen, samtidig.

– Når du lover en spiller at det går an å hacke alt, og virkelig uttrykke seg selv, så forventes det at vi leverer. Et komplisert spill som er ødelagt, er like uakseptabelt som et lettere som fungerer, sier Morin.

 

Gapte de over for mye?

Et spørsmål som jo melder seg, er om Ubisoft kanskje lovte mye mer enn de burde da «Watch Dogs» fikk en spektakulær verdensdebut under den viktige E3-spillmessa i Los Angeles for snart to år siden.

Morin kommenterer øyeblikket da spillet hans skulle vises for første gang:

– Vårt største mål [på E3] var å antyde noe nytt. Vi visste at det hersket en slags utmattelse fra å spille det samme om og om igjen. Vi var selv bidragsytere til denne utmattelsen.

– Det var et marked som har føltes trygt de siste par åra. Slikt skjer gjerne på slutten av en konsollgenerasjon, men det var spesielt utbredt denne gangen.

Morin innrømmer imidlertid at han og utviklerkollegene var spente før E3-debuten. Nesten litt skremt eller redde, forteller han.

Men Ubisoft hadde et godt poeng. Folk ville så gjerne se noe helt nytt, tror jeg.

 

– 
Det gjør vondt

Regissøren bruker mye av intervjutiden med Eurogamer på å overstrømme ledelsen i Ubisoft med komplimenter. Da det kom fram at utviklerne gjerne ville ha mer tid for å gjøre spillet sitt ferdig, ble det ikke nødvendigvis mottatt av sinte fjes og nervøse blikk, hevder han.

Morin mener dette skyldes at flere i Ubisoft-ledelsen selv har erfaring fra spilldesign.

– Jeg pitcher en idé til designere, ikke et konsept overfor forretningsfolk.

Avgjørelsen om å utsette «Watch Dogs» fra et planlagt slipp i samme periode som PlayStation 4 og Xbox One først kom på markedet, var imidlertid ikke enkel. Forretningsplaner måtte revideres, og Ubisoft-topp Yves Guillemot måtte stå foran selskapets investorer og forklare at et av de største spillene i porteføljen ble skyvd på til 2014-kalenderen.

– Ubisoft tror på at det vil lønne seg i det lange løp å levere kvalitet, sier Jonathan Morin.

 «Watch Dogs» er en helt ny merkevare. En av få slike akkurat nå. Og ja, det gjør vondt å utsette et slikt spill. Men det kreves baller å gjøre det, og det er noe jeg setter pris på.


Denne uka kom pressemeldingen fra Ubisoft der den nye datoen ble gjort kjent. Spillet kommer ut 27. mai til to generasjoner Xbox og PlayStation, pluss pc. Wii U-versjonen kommer på et senere tidspunkt.

Annonse

Kommentarer