Slik blir «The Division»

Skytespill, rollespill, massivt onlinespill - og kanskje pc-spill?

30. juni 2013 18:12

(PressFire.no): På E3 tidligere denne måneden avslørte Ubisoft sin seneste storsatsing, «The Division».

Det er et online, tredjepersons action-rollespill i en åpen verden – nærmere bestemt i hva de selv kaller en «svært problemfylt versjon av New York».

Selv om vi fikk servert noen stikkord, en teaser og flere minutter med gameplay, skortet det ikke på ubesvarte spørsmål i kjølvannet av presentasjonen på E3.

Det er online, men er det et MMO? Kommer det i så fall til pc? Spiller man først og fremst med, eller også mot, andre spillere?

Nå har Ubisoft-bloggen hatt en Q&A med Antoine Emond, en av dem som leder utviklingen av spillet, for å få klarhet i noen av spørsmålene.

Utelukker ikke pc-versjon

«The Division» utvikles – foreløpig – eksklusivt til neste generasjons konsoller, Xbox One og PlayStation 4.

Samtidig er det tross alt snakk om et online-rollespill. Så kommer det til pc?

- Vi utelukker ikke andre plattformer i framtida, skriver Emond på bloggen.

Han kaller ikke spillet rett ut for et klassisk MMORPG (et massivt online-rollespill, eller massively multiplayer online role-playing game), men det er helt klart at det har i seg mange av trekkene vi forbinder med denne typen spill.

- «The Division» er et online, åpen verden-rollespill, der både utforsking, oppdrag og spillerprogresjon er helt essensielle elementer, skriver han.

Spilleren kontrollerer en agent i tittelens divisjon – og denne figuren skal kunne tilpasses til minste detalj.

- Det er et rollespill, så vi ønsker at spilleren skal føle seg unik. Det blir tonnevis av muligheter for å tilpasse agenten du styrer – tusener av våpentyper, ferdighetskombinasjoner, utstyr, og mye mer, skriver Emond.

Valg med konsekvenser

Spillet kobles sammen med Tom Clancy-merkevaren, sammen med etablerte Ubisoft-serier som «Splinter Cell», «Ghost Recon» og «Rainbow Six».

Det er ikke basert på noen bok, men Emond framholder at dette universet er helt sentralt for historien.

I dette tilfellet har samfunnet kollapset, og New York er overlatt til anarki. Spilleren tar altså kontroll over en agent, for å få kontroll over situasjonen – og det virker som samarbeid (co-op) derfor er en hovedingrediens i flerspillerdynamikken.

I visse områder og scenarier skal man likevel kunne spille mot andre spillere (PvP), og Emond lover at dette skal skje «sømløst». Han antyder at noen spillere kan velge å gå til den mørke siden, så å si.

Det skal ha reelle konsevenser for spillverdenen.

- PvP-kamper er en veldig viktig del av spillet. Valgene du tar som agent i divisjonen kan enten lede mot gjenoppbygging, eller lede byen enda lenger mot komplett kaos, skriver han, og fortsetter:

- De figurene du møter i visse områder kan enten være dine beste venner eller dine verste fiender. Så du må hele tiden ta avgjørelser som vil påvirke verdenen omkring deg.

«The Division» utvikles av Massive Entertainment til Xbox One og PlayStation 4. Det lanseres, som Emond sier det, «når det er klart».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3