GUILDFORD (PressFire.no): Fete importbiler står på rekke og rad. Det bråker og smeller i eksosrør idet den entusiastiske reporteren annonserer at det er klart for den årlige motorfestivalen i Palm City. I samme åndedrag fortelles det at ikke alle følger reglene, og at det hver kveld arrangeres ulovlige gateløp, til trafikkpolitiets store frustrasjon.

-Vi tolererer ikke slik kjøring, og vil gjør det vi kan for å stoppe dette, sier en gråhåret politisjef i det samme innslaget.

Og med det er premisset lagt for årets utgave av bilspillklassikeren «Need for Speed».


- Det fansen vil ha

Det er ingen tvil om at «Need for Speed» - som har holdt koken siden 1994 – har slitt med en slags identitetskrise i mange år nå. Fansen har lenge ønsket seg tilbake til spill som «Underground» og «Most Wanted». Rebooten av serien fra 2015 prøvde forgjeves på dette, og «Payback» fra 2017, tok en mer actionorientert retning.

I dette spillet som har fått etternavnet «Heat», loves vi at hovedfokuset igjen skal ligge på biltuning og politijakter.

- Det som fansen vil ha, som produsent Jeremy Chubb forklarte da vi fikk ta en testrunde i spillet hos Ghost Games i forrige uke.


Mer boltreplass

Spillets lekegrind Palm City er basert på Miami. Ikke et dumt valg når man snakker heftig bilkjøring. Det har vært gjort før med stort hell i flere filmer og spill oppgjennom årene.

Valget ble gjort for å gi spillet den riktige følelsen av ulovlig gatebilkjøring og politijakter, ble vi forklart.

De høyst varierende værforholdene som også i virkeligheten preger den sørlige østkysten av USA, er også til stede, noe som byr på masse glinsende asfalt i beste «Underground»-stil.

Veinettet virker variert nok, og i tillegg til mer urbane bymiljøer er det også noen gode porsjoner landevei, for variasjonen sin del.

Nytt i serien, er at man nå også kan kjøre i terrenget, og spillet disker opp med noen offroad-løp for å vise frem dette. Det ble likevel påpekt at det er gateløp som er hovedfokuset.

 

Som natt og dag

Spillet er i hovedsak delt opp i to deler. På dagtid kjører du i lovlige sanksjonerte race for penger, mens man på natta deltar i mer lyssky gateløp der man bygger rykte for å gå opp i nivå. Lovens lange arm er imidlertid ikke spesielt glad i dette, så regn med å få disse på nakken både under selve løpene og ellers mens du cruiser rundt.

En tvist her er at man på natta risikerer å tape alt dersom man blir tatt. For å cashe inn må du oppsøke et safe house, og det blir dermed opp til deg hvor lenge du tør å holde på.

Litt urovekkende er det likevel at politiet ikke så ut til å by på særlig stor utfordring. På tross av mine mildt sagt rustne «Need For Speed»-skills, hadde jeg ingen spesielle problemer med å kjøre fra dem, selv etter å ha skapt aldri så mye ugagn.

Onkel er også tilstede på dagtid, men da må man krasje i dem for i hele tatt få dem til å reagere.

Det er også verdt å nevne at du til enhver tid selv kan velge om du vil kjøre på dagtid eller natt. Et litt spesielt valg, men det skal bli interessant å se hvordan dette fungerer når vi får tatt en lenger titt på det ferdige spillet.


Ny kjøremodell

«Need For Speed» har nesten alltid handlet om å tilby en arcade-basert kjørefølelse, og denne gangen er intet unntak. Det er imidlertid gjort en del endringer for å skape større forskjell mellom de forskjellige oppsettene spillet byr på.

For eksempel var det intet problem å runde «Need For Speed» (2015) med en drifterigga Volvo 240, men jeg tror du skal slite med det her.

Et bevisst valg ifølge kjøretøydesigner Reza Hedayati, som pekte på at å drifte gjennom svingene, ofte har vært «vinneroppskriften» i tidligere spill. Målet med det nye spillet har vært å forbedre kjøremodellen på de mer tradisjonelle racerbilene og få bilene til å føles mer forskjellige etter hvilke deler du bruker.

Det sagt. Har du spilt noen «NFS»-spill i moderne tid, vil du lett kjenne deg igjen. Personlig har jeg i mange år slitt med å finne meg helt til rette med kjørefysikken i serien, og jeg ser frem til å grave dypere i hvordan disse forandringene slår ut i praksis.

De har også skrudd om på selve drifte-mekanismen i spillet. Tidligere var det slik at man måtte trykke på bremsen og gi gass for å slenge ut bakenden, men nå holder det å bare slippe gassen, og gi på igjen.

Mildt sagt uvant synes jeg, og det førte til noen høyst ufrivillige møter med autovernet. Det er imidlertid mulig å skru på det gamle systemet, om man ønsker det.


Mye glitter og stas

Med tanke på at man sikter tilbake til «Underground» og «Most Wanted», kommer det ikke som noen overraskelse at trimming og mekking av biler står i fokus. Motorer kan byttes ut, og man kan pimpe dem opp med alskens spoilere, felger, sideskjørt – og så klart – neonlys. En gledelig nyhet er at oppgraderingssystemet fra «Payback», der man måtte ha såkalte Speed Cards for å låse opp deler, nå er kastet på dynga.

Det mest kuriøse er at du ved hjelp av fire (!) forskjellige parametere kan justere lyden på eksosen. (Vi som hadde ungdomstiden vår i Nord-Trøndelag vet å sette pris på slikt).

Og mens vi er inne på det. Spillet både høres og ser veldig bra ut. Motorlyden er som tatt ut av en «Fast and Furious»-film, og det er lett å trekke på smilebåndet når man dundrer bortover en motorvei badet i regn og neonlys.


Historie i baksetet

Det ble flere ganger påpekt at det er selve kjøringen som er i fokus denne gangen. Likevel diskes det opp med en historie, som skal drive handlingen framover. Det trenger ikke å være en dum idé, men dersom regien blir for stram, slik tilfellet var i «Payback» føles det ofte mer som en tvangstrøye enn krydder.

Vi rakk ikke å se så mye av denne delen av spillet i løpet av vår testrunde, men ble forklart at man denne gangen har gått for en friere tilnærming, og at det er opp til deg hvor mye du vil involvere deg.

Etter noen timer i en uferdig versjon av «Heat», er min umiddelbare konklusjon at vi har med et tradisjonelt «Need for Speed»-spill å gjøre, på godt og vondt. En del tåpelige designvalg fra «Payback» er kastet på skroten, og dersom de kvesser opp den kunstige intelligensen på politiet, kan det godt hende at fansen får en sårt tiltrengt godbit.

Personlig ser jeg frem til kjenne mer på selve bilfølelsen. Spesielt den nye tilnærmingen til drifting, som jeg per dags dato er ganske usikker på.

«Need for Speed: Heat» lanseres til PC, PS4 og Xbox One 8. november.

OBS! Reise er dekket av Electronic Arts.

Annonse

Kommentarer