- Disney vraket en «Split/Second»-oppfølger

Flere ansatte i Black Rock Studios må gå.

5. mai 2011 11:01

For ett år siden kom det heftige, fartsfylte arkadebilspillet «Split/Second: Velocity» ut. Omtrent samtidig med lanseringen av PS3-kart-raceren «ModNation Racers» og «Blur». Ingen av disse spillene ble store salgssuksesser, men særlig «Split/Second» ble en aldri så liten favoritt her i PressFire.

I spillet deltar du i et reality-inspirert tv-program, der du opplever å kunne trigge eksplosiver langs løypa. Black Rock Studios lyktes med å skape grandiose øyeblikk. Som da du får et flykontrolltårn til å kollapse, eller et digert lasteskip til å løsne fra tørrdokken. Det å se konkurrentene seile inn i vrakrestene og åpne nye løypetrasseer, er essensen av moroa du finner i «Split/Second».

Eurogamer har snakket med en kilde ved det Brighton-baserte spillstudioet eid av Disney, som melder at morgendagen blir tøff for britene i Black Rock.  

Jobbet med oppfølgere til «Pure» og «Split/Second»

- Det ryktes at man da vil forsøke å få  ansatte til å gå frivillig, med det mål å redusere studioet til ett enkelt team, skriver Eurogamer etter å ha snakket med sin kontakt.

Halvparten av Black Rock har uansett ikke hatt noe å gjøre siden midten av desember, ettersom Disney ikke har gitt klarsignal til å lage et nytt spill eller gitt de noe å gjøre. Kilden hos spillstudioet sier videre det ikke har manglet på ideer.

Blant annet har man syslet med planer om en oppfølger til «Split/Second» og 2008-spillet «Pure».

Planene om et «Split/Second 2» ble ikke godt mottatt av eierne. Nye sjefer i Disney, med en annen strategi, oppgis som grunnen til at vi mest sannsynlig aldri kommer til å se en oppfølger til et av fjorårets morsomste bilarkadespill. Det ble jobbet iherdig med å få solgt inn prosjektet, oppgir kilden fra Brighton-spillstudioet.

Interessant nok sier denne kilden til Eurogamer at flere av de nyansatte ble rekruttert med lovnader om at det lå et «lovende prosjekt» foran dem. Et spill som omtales som «risky og nytt». Akkurat dette er to ord som tydeligvis ikke klinger godt i ørene hos Disney Interactive om dagen, som de siste månedene har kansellert flere spill og redusert sine studioer. Hvorvidt vi kommer til å se noe av dette «risky» spillet, gjenstår å se.

Lider samme skjebne som «Epic Mickey»- og «Tron»-utviklerne

Nedskjæringene i Disneys spillsatsning har påvirket blant annet «Epic Mickey»-utvikleren og folka i Propaganda Games, som sto bak «Tron: Evolution». Sistnevnte spillstudio, som ble stengt i januar, var nesten ferdig med et «Pirates of the Caribbean»-prosjekt, som Disney like godt skrapet.

I fjor annonserte Disney en økt satsning mot Facebook. Sommeren 2010 kjøpte selskapet Playdom for 3,6 milliarder kroner, og parallelt med dette har man altså slanket sine nykjøpte spillstudioer.


Oppdatert: Siden denne saken først ble publisert, har Disney bekreftet omstruktureringen. Og situasjonen er mer alvorlig enn Eurogamer først meldte om. Da het det at 40 stillinger skulle bort ved Black Rock. Nå meldes det at 40 stillinger er sikre, og at så mange som 100 utviklere kan miste jobben sin. Men Disney presiserer at Black Rock vil fortsette arbeidet av sitt nåværende prosjekt.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3