Det neste «Need for Speed» kjører på «Battlefield 3»-teknologi

Når høyoktan ikke lenger er nok.

29. april 2011 15:44

Electronic Arts har nå annonsert det neste «Need for Speed». Tidligere i dag tjuvstartet det, etter at nettbutikken Shopto avslørte spillets eksistens litt før EA hadde planlagt å ta bladet fra munnen.

«Need for Speed: The Run» utvikles av Black Box i Canada, studioet som tidligere har lang erfaring med nettopp denne spillmerkevaren, og lanseres til en rekke plattformer den 17. november. Det utvikles også til Nintendo 3DS, i tillegg til ytterligere en håndfull plattformer.

Spillet er bygd rundt teknologien i det forestående DICE-skytespillet «Battlefield 3». Spillmotoren Frostbite 2 blir nemlig å finne under panseret på «Need for Speed: The Run».

Hva Frosbite 2 er i stand til har vi allerede sett gnistrende bra eksempler på fra trailerne som er sluppet fra «Battlefield 3».

NB! Se den første fristetraileren fra «The Run» nederst i saken.

Fokus på historieformidling og eksplosiv action

Spillet tar utgangspunkt i en fartsfull konkurranse som strekker seg fra San Francisco i vest, til New York øst i USA. Et slags ulovlig undergrunnsløp med høy innsats fra deltagerne. For det å bli med i dette racet er bare begynnelsen, frister EA.

Du må komme deg helskinnet gjennom tett bytrafikk, holde deg på veien gjennom isete fjellpassasjer – og navigere smale fjellstrekker i høy hastighet.

Det faktum at Black Box nå sitter og leker seg med Frostbite 2-spillmotoren, vil resultere i at grensene for actionspekket racing flyttes, hevder EA. Hovedingrediensene er flott grafikk og en type bilfysikk som gjør at du føler deg som en del av veibanen - uansett om hastigheten er enorm.

Det blir også et fokus på å formidle en fengslende historie.

- Dette blir året da «Need for Speed» tar et stort skritt videre. Vi tror at «Need for Speed: The Run» vil overraske folk med sin intense, spennende historie og masse storslått action.

- Men spillet ville ikke vært noe uten heite biler og raske biljakter. Så det er dette vi vil levere – eksplosiv racing som vil la spillerne flørte med katastrofen i hastigheter på over 300 kilometer i timen, uttaler EAs Jason DeLong i pressemeldingen.

Autolog, funksjonen som binder sammen vennene dine sine prestasjoner og åpner for en sosial interaksjon med andre via menyene i spillet, dukker opp også i «Need for Speed: The Run». Autolog ble utviklet av Criterion og EA til fjorårets «Hot Pursuit», men var også sterkt til stede i det nylig lanserte, og mer simulatororienterte, «SHIFT 2: Unleashed».

Spillet lanseres den 17. november, og kommer da til Xbox 360, PlayStation 3, PC, Wii og Nintendo 3DS.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3