Anbefaler en halv million nordmenn å sjekke bankkontoen

Den norske PlayStation 3-importøren ber deg være årvåken.

27. april 2011 12:51

Etter at det nylig ble bekreftet fra Sony at uvedkommende har brutt seg inn og hentet ut personopplysninger fra onlinetjenesten PlayStation Network, inklusive kredittkortnummer og passord, er mange PlayStation 3-kunder urolige.

Med god grunn.

Sony jobber med å finne ut hva som egentlig har skjedd, og samtidig sikre PlayStation Network for fremtiden. Tjenesten har vært offline gjennom hele påsken etter at sikkerhetsbruddet ble oppdaget av Sony og forventes ikke å være oppe igjen før om en ukes tid, står det på den offisielle PlayStation-bloggen.

Marius Steen i Nordisk Film Interactive sier til PressFire at det er grunn til å overvåke kontobevegelser fremover. Men han hevder at det foreløpig ikke har kommet meldinger fra norske PlayStation 3-kunder som har opplevd noe mistenkelig.

- Bygger opp PSN-tjenesten fra bunnen av

- Per nå har vi ingen indikasjon på at kredittkort eller kontoer er eksponert. Vi jobber hardt med å få tjenesten oppe å gå. Den skal bygges helt opp igjen, sier Marius Steen (bildet).

Han understreker likevel at det er viktig å være årvåken i tiden som kommer, spesielt om noen utgir seg for å representere Sony i søken på mer informasjon om deg eller din konto.

- Det er viktig å presisere at hvis PSN-brukere skulle få en epost, eller annen forespørsel, som ber deg om å utlevere kredittkortopplysninger eller personlig informasjon, så er dette noe Sony aldri vil be kundene sine om. Da er det grunn til å være mistenksom.

Sony sender ut informasjon til sine norske kunder. Har du ikke mottatt en epost som forteller om sikkerhetsbruddet på PlayStation Network allerede, med tips om hva du bør foreta deg og hva som har skjedd, så dukker denne opp i mailboksen din med det første, sier Steen.

Har dere mottatt meldinger fra norske brukere, som har opplevd mistenkelig aktivitet på kontoene sine?

- Nei, vi har ingen bevis på at det har skjedd noe slikt foreløpig.

Hva kan du si om tidsaspektet før PSN er oppe igjen?

- Vi har ingen konkret tidslinje. Det jeg kan si er at det jobbes hardt med å forbedre PSN-tjenesten, og få denne opp igjen raskest mulig. Dette er et arbeid som innebærer at tjenesten skal bygges opp igjen fra bunnen av.

- Det blir ingen ny PlayStation Network, men en forbedret en, sier Marius Steen fra Nordisk Film Interactive.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3