«SSX: Deadly Descents» bytter navn

Det enkle er ofte det beste.

7. april 2011 12:06

Det neste spillet i «SSX»-snøbrettserien ble omsider annonsert under Video Game Awards på tampen av fjoråret, gjennom en knapp fristevideo og lovnader om at du vil møte naturkreftene på sitt aller mest ubarmhjertige mens du er på vei ned fjellsidene.

Men nå har EA ombestemt seg og dropper «etternavnet» til «SSX: Deadly Descents». Spillet blir heretter bare kjent som «SSX». Enkelt og greit.

«Deadly Descents» er navnet på en av tre moduser i spillet, der fokuset er på en form for overlevelsesracing – der du blant annet må kjøre om kapp med snøras og dukke unna kampesteiner og passe deg for stalaktitt, en slags dryppstein.

Det er uvisst hvorfor EA og utviklerne nå har ombestemt seg. Kanskje er det rett og slett ikke smakfullt å markedsføre et spill med fokus på ødeleggende naturkrefter akkurat nå, i lys av det som skjedde i Japan? Eller er dette gjort for å berolige fans som bekymret seg for at den triksete, lystbetonte følelsen denne spillserien har vært kjent for nå ville fordufte?

Frister med flerspillerdel

- Jeg har alltid syntes at racing var kjernen i SSX, og vi ville ikke fjerne oss fra dette. Vi kommer til å servere Speed Descent-øvelser og selvsagt vil du få triks i Tricky Descent, forteller Todd Batty hos EA Canada til Game Informer.  

Speed Descent og Tricky Descent er de to øvrige modusene i spillet, i tillegg til Deadly Descent.

- Vi ville være sikre på at vi treffer på den arkadeaktige, over the top-følelsen i alle disse forskjellige spillmodusene. Vi bestemte oss for å føre an med Deadly Descent i den første traileren, men alt du forbinder med klassisk SSX er med i spillet også, forsikrer Batty.

- Vi ønsker at spillerne skal få anledning til å kjøre hvor som helst, når du selv ønsker det, og ta en luftetur i latterlig fart og høyder. Og vi ønsker dessuten at du skal kunne gjøre flips, grabs og rolls på en hver akse for å skape uendelig mengder av triks. Deretter legger vi på alle de andre tiksene som SSX er kjent for, sier han.

Som et ekstra lag med krydder introduseres utstyr som kan gi deg enda mer variasjon – og tilgang til å utføre enda flere spektakulære manøvre. En ishakke eller en drakt med vinger, for eksempel. Med en slik wing suit kan du foreta silkemyke landinger etter å ha rast fra deg i høyden – og få en dose ekstra poeng for å utføre en slik handling, forteller Todd Batty til Game Informer. Isøksen øker rekkevidden din, og kan komme godt med om du står i fare for å miste grepet.

I intervjuet avslører han at det vil bli bakt inn en heftig flerspillerdel, uten at Batty ønsker å gå i detalj om hva vi kan forvente riktig enda, og at kontrollsystemet er tungt inspirert av «Trials HD» – Arcade-spillet til Xbox LIVE fra RedLynx.

Det har versert rykter om et nytt SSX i en årrekke. Batty bekrefter at EA har sett på flere forslag fra ulike avdelinger før det ble gitt grønt lys til en oppfølger.

- Det har vært gjort forsøk på å gjenopplive denne spillserien de seneste årene. Forskjellige utvikleravdelinger har satt sammen forslag til hva det neste «SSX» kunne bli. Men det føltes aldri som disse utkastene visste hvordan man skulle gjenføde SSX og gjøre det relevant til dagens marked, avslutter Batty.

«SSX» lanseres etter planen tidlig neste år, til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. Denne uken ble den første utviklerdagboken for spillet lansert:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3