Vi har prøvekjørt «Need for Speed: Hot Pursuit»

Her er det du kan forvente å finne i demoen som slippes denne uken.

25. oktober 2010 14:06

Need for Speed-serien er en av tidenes mestselgende – uansett sjanger. I fjor rundet man barrieren med 100 millioner solgte NFS-spill. Tittelen som først så dagens lys i 1994 har imidlertid vært igjennom en aldri så liten kvalitetsmessig berg-og-dalbanetur inntil fjorårets «Need for Speed: SHIFT» klarte å gjenreise litt tillit.

Dette var imidlertid ikke et typisk Need for Speed-spill, mer en light-versjon av simulatorene Forza Motorsport og Gran Turismo – en troverdig hybrid av arkademoro og en dæsj simulatorrealisme.

Borte var de lettkledde damene, «Pimp My Ride»-inspirasjonen og et fokus på illegale gateløp – en miks som nå føles utdatert og som sørget for at det ærverdige spillmerkenavnet til EA hadde sunket i kurs de seneste årene.

Denne senhøsten er det britiske Criterion som har mottatt stafettpinnen, utviklerne som er best kjent for Burnout-spillene. Og det er ingen tvil om at «Need for Speed: Hot Pursuit» søker tilbake til seriens røtter.

Det er noe som føles naturlig ved at skaperne bak Burnout skal lage et Need for Speed: Begge seriene er dypt forankret i umiddelbar underholdning, der du gjerne kan ta i bruk rekkverk og andre trafikanter for å komme deg først til mål. Du kjenner allerede fra første løp at det er mye DNA fra Criterion til stede i «Hot Pursuit», ikke minst når du ser et spektakulært kræsj skildret i sakte film.

PressFire.no har som eneste norske medie fått teste de to banene som er representert i demoen som legges ut til PlayStation 3 og Xbox 360 via de digitale onlinetjenestene PlayStation Network og Xbox LIVE Marketplace denne uken. 

Først på Xbox 360 (26. oktober), dagen etter på PlayStation (27. oktober), har EA nå annonsert.

En ny form for onlinespilling

Før vi setter oss bak rattet er det viktig å dvele litt ved den nye, sosiale interaksjonen du kan ha med venner via Autolog-tjenesten. Denne er for øvrig også representert i demoen.

Autolog holder styr på hvor bra vennene dine gjør det i «Need for Speed: Hot Pursuit», og gir deg en påminner om nye prestasjoner som er gjort siden sist du var pålogget.

Det skal klø litt i fingrene dine når bestetiden på favorittbanen er knust av en venn, og ved å trykke høyre skulderknapp på kontrolleren kan du forsøke å få revansj når meldingen åpenbarer seg på skjermen.

Autolog stanser ikke der. Dette systemet gransker vennelistene og forbinder også venners venner, folk du ikke har på lista di men som blir foreslått som en kontakt basert på at dere har felles kjente. Det er ikke bare rundetidene som er en viktig bestanddel i Autolog. Du har også muligheten til å laste opp bilder fra løp og får opp mengder av statistikk som skal pirre konkurranseinstinktet.

Dessuten kan du hente forslag fra en «vegg», likt det du kjenner fra Facebook, basert på aktiviteten til andre spillere som du kanskje kjenner.

Criterion har nok tenkt at det er mye morsommere at du kjenner personene du konkurrerer mot online, at en seier smaker mye bedre når du formelig kan se for deg det sure trynet til en venn etter at du har knust hans eller hennes rekord.

Politi eller røver?

Demoen består av to baner der du får prøve deg som politi i den første av dem. Dark Horse er faktisk den eneste som er låst opp i utgangspunktet, men du trenger bare å legge til en venn i Need For Speed-vennelista di – et initiativ for at du skal introduseres for Autolog – før du får åpnet den andre demo-banen, Roadster’s Reborn.

Karriere- og onlinedelen av spillet lar deg velge om du foretrekker å opptre i rollen som råkjører eller er mer komfortabel med å kjøre til lyden av sirener. Du har en meningsfull karrieredel liggende foran deg uansett hvilken side av loven du liker best.

Dark Horse, som er den første demobanen, gir deg en smak på hvordan en arbeidsdag som politi fortoner seg i Seacrest County - den oppdiktede spillbyen. Her er oppdraget å eliminere fire råkjørere som starter med et lite forsprang. Over hver av disse bilene ser du et helsemeter som indikerer hvor mye skade du må forvolde før du er et lite skritt nærmere målet. Og du har til og med to av totalt fire hjelpemidler som låses opp gjennom spillet til rådighet  i dette løpet.

Enten kan du legge ut spikermatter eller tilkalle litt hjelp i form av veisperringer.

Løpet foregår mens nattemørket holder på å legge seg over Seacrest County, og er et representativt innblikk i politikarrieren. Men bare ett eksempel på hvilke oppdragstyper og hjelpemidler du kan teste i det ferdige spillet.

Når startskuddet går er det innledningsvis lurt å kjøre seg opp i ryggen på råkjørerne, vente på at dine to spesialegenskaper «lastes opp», og foreta en vurdering om du enten skal komme deg foran en eller to grisekjørere for å legge ut en spikermatte – eller eventuelt beordre en veisperring for å sette standarden før du begynner å knuffe.

Ut i naturen med en Porsche

Den andre banen, Roadster’s Reborn, gir deg en forsmak på den andre retningen du kan velge i «Hot Pursuit». I dette løpet gjelder det enkelt og greit å komme seg til mål før dine fem konkurrenter – og du slipper å tenke på politiets nærvær. Kveldsmørket fra Dark Horse erstattes her med sollys, frodig natur og noen færre svinger.

Dette er for øvrig den aller første banen du møter i karrieredelen av spillet – og derfor er den heller ikke spesielt vanskelig.

Roadster’s Reborn er altså et streit billøp; du starter bakerst – på sjetteplass – og må komme deg silkemykt over målstreken. Helst uten for mye skade, og gjerne først. Du har én bil låst opp første gang du prøver spillet og akkurat denne demobanen, på ingen måte en trafikksinke: Porsche Boxster Spyder står nemlig til din disposisjon – en av flere titalls lisensierte biler som er inkludert i «Hot Pursuit».

Det skal godt gjøres at du ikke ender i minst én spektakulær kræsj med en blå personbil – enten i motgående kjørefelt, eller en doning som dukker opp etter cirka ett minutt i ditt kjørefelt. Denne sistnevnte bilen har en tendens til å åpenbare seg på nøyaktig samme sted underveis i løpet. Og dette kan kanskje gi deg en snikende mistanke om forutsigbare, datastyrte biler i spillet – men vi kan forskuttere at du får deg noen overraskelser i løpet av karrieren som gjør at det er urettferdig å si at spillet er gjennomsyret av nettopp slike problemer.

Det er bare banen der du kan kjøre som politi som gir deg muligheten til å teste noen av våpnene du har til rådighet. Lovens voktere har muligheten til å kalle inn helikopterforsterkninger, beordre veisperringer i tillegg til at de kan sende elektromagnetiske våpen rett opp i eksospotta di og legge ut spikermatter. Råkjørernes våpenutvalg er mindre offensive, og gir deg enten mulighet til å aktivisere en turbo, «jamme» politiets radar eller sinke forfølgerne med noen spikermatter.

Det store kartet som åpenbarer seg i karrieremodusen viser hvilke nye løp som til en hver tid er låst opp. Her ser du også indikasjoner om hvilke typer forskjellige miljø som er inkludert i «Need for Speed: Hot Pursuit» – både innlandsløp, en tur ut mot kysten, frodig vegetasjon samt litt vinterføre skimtes på dette kartet. Og løypetraseene strekker seg totalt over 160 kilometer, noe som til sammenligning gjør «Hot Pursuit» fire ganger større enn «Burnout Paradise».

PS: Demoen varer til 9. november. Etter den tid klargjøres serverne for lanseringen.

Prøvekjør «Need for Speed: Hot Pursuit» denne uken. Demoen havner på LIVE Marketplace 26. oktober, dagen etter på PlayStation Store. Fullversjonen av spillet lanseres 18. november. Det utvikles i tillegg en utgave til Wii, som Exient-spillstudioet er ansvarlige for.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3