(PressFire.no): Telenor har signert en avtale med spillselskapene Blizzard Entertainment og Valve som skal bedre spillopplevelsen for norske og nordiske pc-spillere, forteller de i en pressemelding.

Det skal være snakk om en såkalt peering-avtale, som i praksis gjør at det blir kortere vei fra spillerne til serverne hvor spillet må hente data for å kobles til andre.

For å dra nytte av den nye trafikkavtalen må du ha bredbåndtilgang via Telenor sine systemer – enten direkte fra Telenor, eller en leverandør som leier dette nettet for videresalg.

 

«Counter-Strike» er ett av spillene
som vil bli påvirket av
den nye avtalen.

Kortere vei, bedre responstid

I praksis betyr det mindre «etterslep» og forsinkelser i det du ser på skjermen – noe som spesielt gagner konkurransespillerne.

Blizzard Entertainment står blant annet bak giganten «World of Warcraft» og «Diablo»-serien, mens Valve står bak konkurransespillene «Dota 2» og «Counter-Strike», samt verdens største digitale spillbutikk, Steam.

– Telenor har i lengre tid jobbet mot de største spillaktørene for å sikre enda bedre kvalitet for norske og nordiske nettspillere, og nå har vi på plass nye peeringavtaler med Blizzard og Valve Corporation, som i praksis flytter deres servere tettere på kundene våre, forteller Snorre Corneliussen fra Telenor i pressemeldingen.

Videre forklarer han at når de som spiller over nettet spiller i sanntid med andre, verden over, er det ikke nødvendigvis kapasiteten på bredbåndet som er avgjørende for den gode spillopplevelden, men hvor mye forsinkelse det er i datatrafikken.

– Selv om datainformasjon hentes ofte, er gjerne datamengdene i seg selv relativt små. Utfordringen som mange spillere vil kjenne seg igjen i er «latency», altså forsinkelsen mellom serveren og datamaskinen eller spillkonsollen hjemme.

– Slike forsinkelser påvirkes av hvor mange nivåer informasjonen skal igjennom på reisen fra utlandet og inn til Norge, forklarer Corneliussen.

 

Snorre Corneliussen er Telenors
teknologiske strateg.

Økning i spillinteresse

Det er altså denne forsinkelsen Telenor jobber med å få ned til et minimum og trafikken fra spillgigantenes servere vil nå loses direkte inn til Telenors nett.

– Helt konkret betyr det at forsinkelsen blir redusert med disse nye trafikkavtalene. Med andre ord får nettspillerne nå en enda bedre spillopplevelse, og avtalene tilrettelegger for at de raskere kan respondere på det de andre spillerne gjør under spillets gang, lover Corneliussen.

Telenor avslører i pressemeldingen at de opplever stor vekst i spillinteresse på sine nettverk, hvor de har sett en økning i 50 prosent det siste året.

To prosent av hele båndbredden hos Telenor brukes nå til å se direktesendte strømminger av spill over nettet. Det er på nivå med USAs bruk av Twitch.

– Dette er et fenomen som har fått fotfeste over tid, men det siste året har trafikken til 
spilloverføringstjenester akselerert kraftig, forklarer Corneliussen.

Tele- og bredbåndsgiganten følger nå nøye med på nordmenns bruksmønster. Corneliussen forteller at det er rundt én million bredbåndskunder som blir påvirket, hvor rundt 800 000 av dem er Telenors egne abonnenter. 

 

Torgeir Waterhouse er direktør for
Internett og nye medier i IKT Norge.

Nettnøytraliteten i fare?

Det er ikke første gang at enkelte tjenester får bedre ytelse hos enkelte bredbåndsleverandører - den populære videostrømmetjenesten Netflix har satt en egen server hos Telenor for å bedre tilby innholdet sitt til norske kunder.

Debatten om at enkelte innholdsleverandører får fordeler hos bredbåndsleverandører har vært intens de siste årene – spesielt etter at nettnøytralitetsspørsmålet ble aktuelt med et kontroversielt lovforslag i USA.

Internett- og nye medier-direktør hos IKT Norge, Torgeir Waterhouse, mener imidlertid dette ikke er et tilfelle som er relevant i debatten om nettnøytralitet.

Denne typen avtaler foregår allerede i stor skala for at Internett i det hele tatt skal fungere godt, sier Waterhouse.

– Det finnes mange tekniske løsninger og varianter av dette, hvor noen sluser trafikken på smartere og effektive måter, eller at noen setter serverne på strategiske steder.

Nøkkelen her i forhold til nettnøytraliteten er at det åpne Internett forblir upåvirket, påpeker Waterhouse overfor PressFire.

Han mener imidlertid at det kan være et konkurransespørsmål.

– Dersom Valve og Blizzard Entertainment vil gi avtalen til Telenor, eksklusivt, så kan det være problematisk i forhold til konkurransesituasjonen.

 

Allerede i gang

Vi spurte om avtalen med Valve og Blizzard er eksklusiv for Telenor.

– Dette er ikke avtaler som går på bekostning av andre aktører. Avtalene handler om to parter (Telenor og Blizzard, og Telenor og Valve) som begge har nytte av at internett-trafikken mellom dem går direkte mellom nettverkene, forteller Magnus Isaksen Line fra Telenor i en epost og utdyper:

– Vi har etablert et helt standard peering-oppsett for eksempel med Blizzard i Amsterdam (AMS-IX) – ett av verdens største knutepunkter for internett-trafikk. Vi gjør ingen prioritering av denne trafikken, den behandles som ordinær internett-trafikk.

Telenor bekrefter overfor PressFire at Valve-spillene har vært på den nye løsningen siden tidlig november, mens Blizzard-spillene kom på plass forrige mandag.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer