Snakker ut om «Mass Effect 4»

- Får «Battlefield»-teknologi, og utforsker nye retninger.

12. november 2012 19:53

(PressFire.no): I forrige måned erklærte flere av de sentrale folka bak «Mass Effect»-triologien at seriens hovedperson, Shepard, og kjernen i historien hans, definitivt nå er skrinlagt.

I spillbransjen betyr det slettes ikke at «Mass Effect»-spillene tar en slutt.

I kveld har BioWare løftet på sløret, og for første gang snakket ut om et fjerde kapittel i romactionserien. I forbindelse med at de to legendariske BioWare-sjefene i høst bestemte seg for å slutte, ble det antydet at arbeidet med mer «Mass Effect» allerede hadde startet.

Bytter BioWare-by

Utviklingen flyttes fra BioWares Edmonton-avdeling. Det er Montreal-studioet som står bak dette nye.

Interessant nok kunngjør studiosjefen Yanick Roy at de har kastet seg over Frostbite-teknologien, som svenske DICE står bak. Denne spillmotoren ble brukt i fjorårets «Battlefield 3».

Flere andre EA-spill har adoptert denne. Alt fra «Need for Speed: The Run» til «Medal of Honor: Warfighter» kjører på Frostbite.

BioWare har også jobbet med folka i samme selskap som lager det nylig annonserte «Dragon Age III». Vi vil få se spor av systemer som er bygd for begge, både det nye «Dragon Age» og «Mass Effect 4», uttaler Yanick Roy på BioWare-bloggen.

- Grunnstammen blir den samme

- Det er ikke mye jeg kan si til dere om spillet akkurat nå, bortsett fra at vi bruker den fantastiske teknologien fra Frostbite som dets fundament, forsterket av systemene som «Dragon Age III»-teamet allerede har brukt mye tid for å bygge, sier Roy.

- Det andre jeg kan si er at vi ønsker å vise respekt overfor arven som er skapt i løpet av de tre første spillene. Med et punktum satt for trilogien, og gjennom et bytte til en ny spillmotor, utforsker vi nye retninger – både når det gjelder gameplay og historieaspektet.

- Du kan fortsatt forvente at grunnstammen i serien vil være den samme, inkludert forskjellige raser av utenomjordiske, en stor galakse å utforske, og selvsagt: en rik, filmaktig måte å fortelle historier på, sier Yanick Roy.

«»

Har Mass Effect-erfaring

Han benytter samtidig anledningen til å fortelle at de nå ser seg om etter å ruste opp. Flere utviklere skal lokaliseres til Montreal-kontoret til BioWare i løpet av de kommende månedene.

Roy har selv jobbet med «Mass Effect»-spillene, spesielt de to første. I 2009 fikk han i ansvar å starte forberedelsene til dette fjerde.

Mens det nye BioWare-teamet vokste gradvis, bidro de blant annet med å lage flerspillerdelen i «Mass Effect 3» – samt den nært forestående Omega-utvidelsen til samme spill. Denne lanseres 27. november.

Casey Hudson, som har fungert som regissør for de tre første, vil fortsatt ha et overansvar for «Mass Effect 4», står det på BioWare-bloggen

 
Foreløpig sies det ingenting om hvilke plattformer «Mass Effect 4» utvikles til, eller når spillet ventes ferdig - men ikke se bort i fra at de neste konsollene fra Sony og Microsoft er med i planene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3