Den ultimate fotballsimulatoren er snart tilbake

Vi har testet «Football Manager 2013».

12. oktober 2012 11:19

(PressFire.no): Snart er «Football Manager» tilbake. Den ultimate simulatoren for deg som sitter i sofaen mens du slenger ut kommentarer mot tv-en om at du kunne ha plukket en mye bedre førsteellever enn Brendan Rodgers eller Sir Alex. 

Dette er spillet som er såpass realistisk, dypt og sannspådd at det lar deg bevise om du besitter slike egenskaper.

PressFire har testet en uferdig versjon av spillet, og gjennom et par «FM»-sesonger dannet oss et bilde over hva vi har i vente neste måned. Spillet lanseres 2. november.

Klar for overgangsdrama?

Det er selvsagt noen endringer i menyene, og utviklerne har også i år byttet plasseringen av noen funksjoner. Det er enten for å gi deg følelsen av at dette virkelig er noe nytt, og derfor forsvarer en investering, eller tuftet på at responsen fra «FM»-menigheten har noe for seg.

Kanskje begge deler. 

I år er det nye menyer som ramler ned i skjermen mens det laster. Altså; én ekstra meny oppå den vanlige. Det betyr ikke så mye, men skaper i det minste litt dynamikk og variasjon for øyet. 

Mer spennende er det når det drar seg til mot at overgangsvinduet skal stenge. Dette siste døgnet der vi alle håper at det skal dukke opp et stort navn til, at favorittklubben klarer å sikre seg et ess ekstra.

Det er smart at Sports Interactive nå har funnet en måte å innlemme denne dramatikken på. Du kan velge å droppe alt dette, men om du klikker «ja», får du gjennom de siste 24 timene en smak på transfer deadline day.

Det innebærer flere spørsmål fra journalister som lurer på om spillere du er koblet til vil ende opp med å bytte drakt. Det telles ned, time for time, og naturlig nok åpner det for at det kan bli flere spillerkjøp eller -salg.

Bli kjent med klubben din

Flere «FM»-spillere har uttrykt misnøye over pressekonferansene, eller generelt interaksjonen som på tekstbasert vis handler om å klikke de samme svarene med ujevne mellomrom.

I år er det noen flere spørsmål å velge fra.

Når du har plukket klubb, er også en ny måte å bli kjent med laget og styret på. Du blir tatt med på en valgfri reise gjennom klubbens historie, og kan også slå av en prat med assistenttreneren. Her dukker det opp nyttig informasjon om spillerne. Du kan allerede her velge å for eksempel gi assistenten din oppdrag som å arrangere treningskamper, eller forlenge kontrakter på ungdomslaget. Hvis du ikke er kontrollfreak og skal styre alt selv, da. 

Dette skjer i åpningen av et nytt spill. Trenerne dine er også ute etter å begynne på voksenopplæring. De gir deg beskjed om at de begynner på nye trenerkurs, noe som kan ta ett års tid. 

Trenerne må jobbe for lønna

Tilbakemeldingene fra støtteapparatet er mer nyttige i år. De kan for eksempel gi beskjed om at du har en misfornøyd spiller i laget, før vedkommende bryter ut med negativiteten sin. 
Tips om at en ny kontrakt kanskje kan avverge en slik situasjon, og glatte over en eventuell floke noen uker før harmonien i troppen eventuelt forsures, er et godt tilskudd. 

Denne innsikten har vært med før, men har aldri føltes såpass relevant som den gjør i «Football Manager 2013». Om du først betaler disse trenerne 50 000 kroner i uka, er det kjekt å se at de virkelig gjør en jobb for lønna.

Men ikke tro at det bare er harmoni som råder i årets spill. Det blir mer trøbbel og bråk, sviktende form og klaging om du foretar et par kontroversielle grep. For eksempel fulgte jeg i Villas-Boas' fotspor og prøvde å kvitte meg med Michael Dawson. Dawson er kaptein på Spurs når du starter, og salgsstuntet ble mildt sagt ikke godt mottatt blant medspillerne.

Slike ting er med på å øke realismen ytterligere noen hakk. 

Bedre trening

De små visuelle endringene, og noen knapper i menyene som har byttet plass, er kosmetiske detaljer. Du finner kjapt rytmen i «FM 2013», om du kjenner serien godt.

Jeg syns en av de beste endringene er det nye treningsoppsettet. Dette er selvsagt en viktig del av spillet. Før har det vært unødvendig innfløkt, men en liten bedring i fjor da det var mulig å kjapt sette fokus på én del av spillet fra taktikker-menyen.

Nå er det ryddet litt opp, du kan sette én grunntrening som ruller og går – og samtidig lage ukentlige treningsopplegg.

Attpåtil kan du også skjerpe formen inn mot kamp. Dagen før match kan du for eksempel gi dine undersåtter beskjed om å trene kun avslutninger, eller fokusere utelukkende på defensive mønstre. Dagen etter kamp kan du la de få fri fra styrkerommet eller tredemølla.

Skreddersy kampvisningene

Det er ikke bare menyene som har fått en liten oppfriskning. Også selve kampvisningene, der du ser små menn løpe ute på matta i 3D-grafikk, har endret seg.

Først og fremst gjelder det nye bokser og muligheter. De er ikke nødvendigvis forenklet eller strømlinjeformet sammenlignet med i fjor, men du kan se flere aspekter ved spillet på skjermen samtidig.

Blant annet har det dukket opp en boks i høyre hjørne der assistenttreneren kommer med innspill fra kampen. Der dukker det også opp resultater fra andre kamper som spilles. 

Alt dette du finner i kampvisningsmodus, kan selvsagt skreddersys slik du foretrekker.

Stjerner på skøyter

Et punkt der denne strategiserien ikke har vært helt på høyden, er når det gjelder nettopp 3D-visningene og hvordan spillerne på matta portretteres.

Denne delen er fortsatt ikke feilfri og ser ikke overbevisende nok ut.

Spillerne går også i år «på skøyter», hovrer på matta – eller gjør merkelige bevegelser av og til. Det hakker litt etter en scoring noen ganger, og den kunstige intelligensen på spillerne er noen ganger mildt sagt rar.

For eksempel gjør fem spillere den samme armbevegelsen, samtidig, for å feire et mål. Eller keeperen står på streken og bare ser dum ut mens skuddene fyres mot målet. Akkurat det siste der er det nok flere som vil argumentere for er realistisk nok...

I denne versjonen av «FM 2013», som vi spiller nå, har utviklerne varslet at de er klare over en del feil når det gjelder kampvisninger og spillernes reaksjonsmønstre på banen, så vi får vente  noen uker til før vi feller endelig dom.

Det er tydelig at de fokuserer på dette, for noen nye animasjoner krydrer spillet og sørger for enda litt mer flyt og drama - spesielt i straffefeltet. 

Veldig mange svorne «FM»-spillere bryr seg ikke så veldig mye om 3D-visningene, det er ikke den store stjerna i showet. Den ligger under panseret og handler om realistiske tallverdier, om et vanvittig utvalg av virkelige spillere fra hele verden – fra Porsgrunn til Peru – og magien som oppstår når man setter i gang alle disse mekanismene. 

Det er sjela i «Football Manager», og den er som vi kjenner den også i år.

Lett-versjon av «FM»

Det mest spenstige, nye handler om andre måter du kan spille på. I hovedmenyen har du nemlig flere valg i år.

Enten kan du sette i gang med en karriere, slik du kjenner, eller velge en lettere variant kalt FM Classic. Her har utviklerne strippet bort en del fra menyene og tilrettelagt for de som er ferske i serien. Det betyr ikke at spillet er dummet ned nødvendigvis, men team talks før, under og etter kampene er for eksempel skrellet bort – og menyene er enklere.

Det tar også mindre tid mellom kamper.

Denne kursendringen er ikke så dum. Det innebærer at Sports Interactive ikke trenger å gjøre hovedmodusen vesentlig lettere, men heller bygge videre på det fansen vil ha. FM Classic er alternativet til nybegynnere, eller for deg som syns at serien de siste årene har blitt for komplisert og detaljfiksert. 

Challenge-modusen er på plass i år. Denne dukket først opp i fjor, til mobilversjonen av «Football Manager», og består av en rekke scenarier der du får teste hva du duger til som fotballmesterhjerne. Det er fire slike utfordringer på plass i den versjonen av «FM 2013» som vi har testet, men det kommer påfyll etter lansering om det viser seg at dette er noe folk vil ha.

Hva gjør du når halve laget er skadet?

Å spille på Challenge-måten er en morsom vri på «Football Manager», og spesielt tilpasset de som ikke orker å ta ut tre uker ferie for å dykke ned i spillet.

Gjennom en halv sesong skal du for eksempel forsøke å unngå å få fyken, med et lag som er kraftig utsatt for skader. Jeg valgte Manchester United for å se hvor alvorlig helsetilstanden til laget er, og oppdaget at åtte førstelagsspillere var utilgjengelige.

Vanskelighetsgraden i Challenge øker selvsagt om du velger deg et lag som ikke er i toppen.

Den mest tidkrevende utfordingen av de fire strekker seg over en hel sesong. Her er fokuset på ungdommen. Du skal bruke minst fem utvalgte ungdomsspillere i alle kamper, og styret krever at du etter endt sesong skal ha vunnet minst ett trofé.

En interessant nyhet til «FM 2013» handler om å dele opplevelsen med andre. Dette har vært mulig før i serien, men har ofte vært forbundet med ekstremt lange seanser der du naturlig nok er avhengig av å vente på at den du spiller mot skal gjøre seg ferdig

I høst kan du utfordre en Steam-kompis, eller andre i online, og virkelig få svaret på om ditt lag holder mål. 

Det er tre måter å konkurrere på i Versus (som den nye onlinemodusen er kalt): Enten Knockout Cup (med 2 til 32 lag), en liga (2-6 lag) eller Head to Head League der to lag møter hverandre fem ganger.

Når Sports Interactive har gjort seg ferdige med årets «Football Manager», og folk på Steam-vennelista di har satt i gang, er dette noe vi gleder oss til å teste i praksis. Det er ingen tvil om at et slikt aspekt har manglet til nå, eller bare ikke fungert godt nok. 

PressFire kommer til å fortsette å teste «FM 2013» i ukene som kommer, før det spillet er ferdig 2. november. Vi kommer med en anmeldelse før den tid.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3