Derfor sliter «Diablo III»-studioet med lanseringer

- Vi bommet veldig, innrømmer Blizzard-sjefen.

25. september 2012 14:47

(PressFire.no): Siden «Diablo II»-lanseringen i 2000 har Blizzard konkurrert med seg selv om tidenes raskest selgende dataspill. Rekorden har blant annet byttet hender med hver «World of Warcraft»-utvidelse, og tilhører foreløpig «Diablo III».

I natt slapp studioet «Mists of Pandaria»-ekstrapakken til «World of Warcraft». Det gjenstår å se om den kan punktere rekorden. Slippet har i hvert fall fått Blizzard-direktør Mike Morhaime til å kommentere akkurat hvor mye hodebry slike lanseringer gir dem.

- «Diablo III»-lanseringen overskredet spådommene våre flere ganger. Vi bommet veldig. På ei uke solgte vi like mye som vi regnet med å selge i hele år, forteller toppen til Gamesindustry.biz.

Misvisende beta

Spillselskapet fra Irvine har flere ganger slitt med at oppslutningene rundt spillutgivelsene deres blir for mye for serverparken, som raser og hindrer tilgang til spillene.

Det problemet førte blant annet til gedigne problemer rundt slippet av «Diablo III», hvor spillerne mottok feilmeldingen «error 37» og ikke fikk spille enspillerdelen - fordi actionrollespillet krever nettilgang uansett hvilken modus du velger.

- Jeg føler at vi brukte nok tid på å teste det vi kunne. Vi aner jo ikke hvor mange som møter opp. Den åpne betaen lot hvem som helst prøve [«Diablo III»] over ei helg, men mange ventet, så vi ante ikke at målingene våre bomma sånn, røper Morhaime i intervjuet.

Nattens spillutgivelse skal ha gått adskillig bedre enn sist, men «World of Warcraft»-forumet bærer fortsatt preg av at mange ble holdt ute av serverne gjennom natta. 

Store utfordringer fremover

Storutgivelsene er langt fra omme for Blizzard, og de har blant annet lovet to «StarCraft II»-utvidelser i løpet av de neste årene. 

«Heart of the Swarm» og «Legacy of the Void» tar henholdsvis for seg Zerg- og Protoss-fraksjonene, og skal i utgangspunktet slippes som betalingspakker med egne kampanjedeler.

Utviklerne har likevel innrømmet at «Starcraft II» kan bli «free to play» om de får til å tjene penger på det. Da er det desto mer uklart hvordan de løser «Titan» - det superhemmelige MMO-prosjektet de brygger på.

Og vi må nok fortsatt vente ei stund for å se om «Mists of Pandaria» kan snu – eller i hvert fall bremse – den dramatiske spillerflukten fra «World of Warcraft».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3