Toppsjef gikk av dagen før norgeshistoriens største spillslipp

- Jeg vil ikke sitte som konsernsjef med masse ansvar.

2. juli 2012 10:53

(PressFire.no): På fredag åpnet slusene for de som forhåndsbestilte det massive nettrollespillet «The Secret World», og i dag får alle tilgang til det som antas å være norgeshistoriens mest kostbare spillprosjekt.

I motsetning til tidligere lanseringer av denne skalaen, ser de første skrittene til rollespillet ut til å være overraskende smidige. Men det har likevel skjedd en viktig omstrukturering hos Funcom.

I dag gikk Trond Arne Aas av som konsernsjef for den norske spillutvikleren, ifølge E24.no

- Jeg har hatt et ønske om å ikke sitte som konsernsjef med masse ansvar, fortalte Aas til finansnettstedet.


- Timingen er riktig

Stillingen overtas av Ole Schreine, som inntil søndag var konserndirektør for driften i Funcom. Aas skal for sin del begynne en ny hverdag som strategidirektør og -rådgiver for styret.

En av arbeidsoppgavene hans fremover blir å håndtere utgivelsen av nordmennenes kommende Lego-spill

Nå er spillet ute. Vi har en lanseringskampanje planlagt. Da er det levert. Da fortsetter jeg i en litt friere rolle, sa han til E24. 

Og det påfallende tidspunktet for avgangen hans skal visst ikke være en alarmbjelle:

- Jeg mener at timingen er riktig. Om tre til seks uker vet vi hvordan det har gått med lanseringen. Markedskampanjen er lagt. Tidlig tilgang har gått bra, hevdet han.

Siste sjanse?

Det norske spillstudioet, som har flyttet brorparten av utviklingen sin til Canada, anses for å være blant veteranstudioene innen utvikling av massive nettrollespill.

Deres to andre storutgivelser, «Anarchy Online»  og «Age of Conan», mottok gode tilbakemeldinger fra spillpressen, men hadde svært turbulente lanseringer.

Til tross for at de ble fjorårets store vinnere på Oslo Børs, har nordmennene mye på spill med «The Secret World».

Noen analytikere har gått så langt som å spå totalkollaps for selskapet om de ikke treffer blink med sin største utgivelse så langt, som allerede er utsatt flere ganger.

Vår dom for spillet, som var i preproduksjon allerede i 2002, får du i morgen. Før den tid kan du jo for eksempel se en av smakebitene våre under.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3