Hva om du sovnet i 1988 og våknet i år 281 474 976 712 644?

Det skjer i «Minecraft»-skaperens nye spill, «0x10c».

4. april 2012 11:07

(PressFire.no) Det er ikke lenge siden vi skrev at «Minecraft»-skaperen Markus «Notch» Persson vil opp i verdensrommet med sitt nye spill. Han nevnte blant annet det revolusjonerende spillet «Elite» som en inspirasjon så vel som «Alien», «Firefly», «The Matrix» og «2001: En romodyssé».

Nå har Perrson avduket både navnet «0x10c», historien og flere funksjoner de håper å inkludere. Han påpeker samtidig at det er ekstremt tidlig i utviklingen.

I historien følger vi en datachip i en alternativ versjon av 1988, som på grunn av en datafeil går inn i sovemodus i milliarder år og først våkner i år 281 474 976 712 644. Persson har til og med lagt ut spesifikasjonene på datachippen, som har fått navnet DCPU-16.

På nettsiden til spillet forklarer han også at hvert romskip vil ha en fullt fungerende emulert 16 bits datamaskin. Datamaskinen skal kunne styre hele skipet, eller brukes til å spille på, mens man for eksempel driver større gruveoperasjoner.

Videre lister han opp at de blant annet håper å inkludere romkamper med skip styrt av kunstig intelligens så vel som av andre spillere. I tillegg håper de å implementere sømløs landing på planeter og at spillet vil få et avansert økonomisystem.

Perrson forteller også at spillet vil ha en månedsbasert kostnad å spille i onlineversjonen, og at universets datamaskiner og fysikk vil emuleres selv når spilleren ikke er logget inn i spillet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3