«Football Manager 2011» er annonsert!

- Flere nyvinninger enn noen gang før, lover utvikleren.

11. august 2010 16:22

Nå som Premier League-sesongen sparkes i gang førstkommende lørdag, passer det egentlig innmari godt at Sports Interactive annonserer det neste Football Manager via de offisielle nettsidene sine. Det at spillet kommer til høsten er ingen overraskelse, det har det gjort hvert år siden 1992 – og først under navnet Championship Manager. Mer interessant er det å finne ut hva utviklerne har gjort av forandringer og forbedringer i forhold til fjorårets fantastiske «Football Manager 2010», som vi i PressFire belønnet med toppkarakter.

«Football Manager 2011» blir formelt annonsert med en video der Miles Jacobson i Sports Interactive forteller om noen nyvinninger. Spillet blir lansert før jul, og det til PSP og PC/Mac. Og videoen kan du se nederst i denne saken.

Som vanlig kommer det flere annonseringen i månedene før lansering, men noe er Sports Interactives Studio Director villig til å fortelle om i videoen som avduker «FM 2011».

Les også: Vår anmeldelse av «Football Manager Handheld» til iPhone.

MER OMFATTENDE KONTRAKTSFORHANDLINGER

Det å forhandle frem nye kontrakter med spillerne dine endres til høstens managerspill. Hvordan du som sjef skal klare å forhindre at en spiller av Joe Coles kaliber kan forlate klubben din som Bosman-spiller, er et viktig aspekt ved det å lede en klubb til gull, heder og ære.

- Agenter ble introdusert til Football Manager-serien i 2005, og i år har vi utvidet dette aspektet til «Football Manager 2011». Og vi har mange flere typer agenter nå, forteller Miles Jacobson i videoen.

- Disse agenttypene forhandler frem kontrakter på forskjellige måter. Så du kan oppleve at en agent kommer til deg med helt blanke ark til forhandlingen, du kan oppleve agenter med for tøffe krav – eller den typen som er mer sensitiv. Det er totalt fem forskjellige agenttyper, sier han videre.

For å få til en realistisk prosess i kontraktsforhandlingene, har Sports Interactive jobbet tett med ekte agenter. Ikke bare for å skape selve karakterene og mennesketypene mest mulig realistisk, men kanskje enda viktigere; klausuler som representerer noe som er opp mot virkeligheten for en proff fotballspiller. Flere bonuser og ulike ordninger rundt et videresalg om en større klubb kommer inn i bildet og vil kjøpe, er eksemplene som Jacobson trekker frem.

Ett annet viktig aspekt som utviklerne av FM-serien har tatt inn over seg, er tidsperspektivet fra du åpner forhandlinger med en spiller til denne eventuelt bestemmer seg for å skrive under en ny kontrakt. Kanskje dukker det opp en annen klubb med et bedre tilbud, eller du risikerer å ha en Javier Mascherano i stallen – som mye heller vil spise pasta på fritiden som Inter-spiller enn å vasse rundt i fish & chips-land som Liverpool-ansatt.

ØKT FOKUS PÅ TRENING

Miles forteller at treningsdelen av Football Manager-spillene har vært litt neglisjert de siste årene. Det har Sports Interactive tenkt å gjøre noe med til «FM 2011». Årsaken til at utviklerne har nedprioritert denne biten av spillet de siste årene, er at de rett og slett ikke hadde noen bedre idéer til hvordan de skulle utbedre treningsmulighetene du har blitt kjent med fra de siste FM-årgangene.

Helt i tråd med hvordan fjorårets Football Manager fulgte mottoet «enklere, men samtidig dypere», overføres nå denne tankegangen til å gjelde treningsmulighetene i «FM 2011». Nå utvides treningsmulighetene med totalt 14 spesifikke øvelser, samt at du kan be spillere fokusere treningsarbeidet sitt opp mot kamp med formasjonsdrilling.

Ett annet område, som Miles Jacobson fortalte PressFire om i fjor da vi snakket med han i forbindelse med lanseringen av «Football Manager 2010», er måten du kan interagere med spillere, styre og drive mind games med andre mangere. Som Jacobson innrømmet da, er dette noe som tradisjonelt har vært omstridt i visse FM-kretser. Det å svare på fem-seks spørsmål på en pressekonferanse, som ikke varierer i særlig grad, før eller etter en kamp, blir monotont.  

Men som Jacobson sa til PressFire i fjor høst: «Går man på mange pressekonferanser, i den virkelige verden, oppdager man fort at det er de samme fem spørsmålene som går igjen!». Siden da har utviklerne jobbet med å utvide registeret av denne typen interaksjon, både med spillere, styret og andre managere.

En av nyvinningene til «FM 2011» er muligheten til å ta en prat med en av spillerne dine på tomannshånd. Om du har kjent den samme frustrasjonen som Miles Jacobson beskriver i videoen, at en spiller i stallen din er ulykkelig og forbanna over noe, men at du ikke har fått mulighet til å finne ut hva du kan gjøre med det? Til høsten får du sjansen til å ta en alvorsprat med spilleren når slike situasjoner skjer – og forhåpentligvis løse floken.

Du har også flere strenger å spille på i forhold til styret ditt, enten ved å be de om større prosentandel av spillersalg – eller legge mer press på direktører og styremedlemmer, slik at for eksempel Liverpool omsider får bygd et nytt, etterlengtet stadion.

Vi loves en ny, oppgradert kampmotor som viser det som skjer på banen på mer overbevisende måte enn sist gang, muligheten til å spille kamper i flomlys, og flust av nye animasjoner. De siste minuttene av videoen der utvikleren forteller om «FM 2011» er viet en demonstrasjon av disse tingene.

«Football Manager 2011» slippes til PC, Mac og PlayStation Portable i god tid før jul. 

Se Miles Jacobson i Sports Interactive forklare noen av nyvinningene i «FM 2011»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3