(PressFire.no): Utvikler Rockstar Games virker nesten vaksinert mot å gi ut «Red Dead Redemption» på pc, og selv ikke etter nesten ti år virker vi å være nærmere en lansering.

Grunnen skal ifølge ryktene være at koden til spillet er et så stort lappeteppe at det vil ta ekstremt mye arbeid å løse opp flokene til å få spillet til å kjøre bra på en moderne pc.

Så da skjedde selvfølgelig det nest beste: Hobbyutviklere tok tak i problemet selv, og startet arbeidet med å pusse opp spillet for Windows-pcer.

«Red Dead Redemption Damned: Enhancement Project» var navnet på prosjektet, som tok utgangspunkt i Xbox 360- og PlayStation 3-versjonene av spillet – kjørende på emulatorer, men med eget innhold knadd inn for å få alt til å bli bedre.

Planen var å pusse opp teksturer, menyer, shadere og modeller i spillet, i tillegg til å få spillet til å kjøre bedre gjennom mer moderne optimaliseringer.

- Målet med prosjektet er å remastre og optimisere spillet til å kjøre og se bedre ut, ifølge en post om det hele på GTAForums.com.

Men, som virker å skje med alle større prosjekter hvor modderne ikke greier å holde tett, så har advokatene til Take-Two tatt på seg slåsshanskene og innstilt seg på krig.

Advokater skal ha ringt opp og forklart at utviklingen på prosjektet måtte stanses helt. Det har utviklerne gått med på, men bedyrer fortsatt sin uskyld (og at dette bare er en mod, ikke en remaster).

- Dessverre så har utgiveren kontaktet meg og bedt meg stanse dette, skriver den ansvarlige bak prosjektet i en kommentar på YouTube.

- Men dette er midlertidig. Jeg skal slåss mot dette, og ting ser bra ut.

Det er usikkert hva Rockstar eller utgiver Take-Two mener strider mot noe som helst her, og prosjekter som «Resident Evil 4 HD» virker å gjøre mye av det samme uten å bli plaget av Capcom.

Så da får vi se, da. Uansett har vi noen fine bilder og en liten videosnutt som viser hvor langt prosjektet faktisk kom:

Annonse

Kommentarer