«Dragon Age 4»-utviklingen måtte begynne på ny

Utviklingen ble pauset for å redde «Mass Effect: Andromeda» og «Anthem».

10. april 2019 14:24

(PressFIre.no): Det er Kotaku som igjen har fått snakke med Bioware-ansatte som avslører den vanskelige unnfangelsen av det neste «Dragon Age»-spillet.

Ikke helt ulik deres nylige artikkel som gikk den svært trøblete utviklingen av «Anthem» i sømmene.

Der fortelles det blant annet at utviklingen var godt i gang med det fjerde «Dragon Age»-spillet, men at det ble skrinlagt i oktober 2017.

Kodenavnet skal ha vært «Joplin» og være ledet av et team under Mike Laidlaw og skulle være mindre og mer fokusert enn «Inquisition». Utviklere beskriver prosjektet som en «mulighet til å gjøre det riktig, med nye idéer».

Spillet skal ha vektlagt spillerens muligheter til å påvirke spillet, hvor du ledet en gruppe med spioner i Tewinter Imperium i et brekk. Det skal ha vært målet at spilleren kunne løse oppdragene på sine egne måter gjennom fortellertekniske mekanikker – i stedet for å lage en masse filmsekvenser for hvert veivalg, og derfor heller la det skje organisk med mekanikker.

Utviklingen på spillet skal imidlertid ha blitt satt på pause, fordi Bioware trengte alle kluter til på «Mass Effect: Andromeda». Og da de igjen ble stoppet for å hjelpe til på «Anthem» skal «Joblin» også ha blitt kansellert.

Dette skal også være blant grunnene til at Mike Laidlaw og flere andre BioWare-veteraner valgte å si opp jobbene sine.

Ifølge kildene skal dagens «Dragon Age 4» være temmelig annerledes og muligens være mer i tråd med EA sin strategi for «spill som tjeneste».

Offisielt sett har ikke Electronic Arts eller Bioware vist noe som helst fra et nytt «Dragon Age»-spill, foruten en kort teaser under The Game Awars i fjor og emneknakken «TheDreadWolfRises»

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3