(PressFire.no): I forbindelse med rapporten Forbrukerrådet har gitt ut om angrerett, refusjon av kjøp og håndtering av forhåndsbestillinger, setter de spesifikt fingeren på

Som forbruker har du krav på angrerett ved digitale kjøp, med mindre du spesifikt sier i fra deg denne retten. Angrerett brukes for å refundere et kjøp, og ifølge loven skal du ha 14 dager der du kan refundere, uavhengig av om du har brukt spillet.

Det er blitt svært vanlig å si fra seg denne retten, og som regel spør nettbutikkene spesifikt om dette via en «Ved å trykke ok, sier du fra deg angreretten»-boks.

Alle spillbutikkene i undersøkelsen informerer om at angreretten opphører ved kjøp, med unntak av Steam. Men bare eShop, Uplay, Battle.net og Xbox Store ber spesifikt om din bekreftelse.

Origin og PlayStation Store derimot, ber aldri om din samtykke når du kjøper spill. Dette er ifølge Forbrukerrådet et brudd på lovkravet til informasjon om angrerett.

- Dersom forbruker ikke uttrykkelig har gitt sitt samtykke til å si fra seg angrerett ved kjøp av digitalt innhold, gjelder fortsatt angreretten. Et uttrykkelig samtykke vil for eksempel innebære å huke av en boks, skriver Forbrukerrådet i rapporten.

 

Steam har glemt alt

Der Origin og PlayStation Store får påpakning for å ikke spesifikt be om tillatelse til å fjerne angreretten, blir Steam spesielt utpekt ettersom de ikke opplyser om at du frasier deg angreretten i det hele tatt.

Steam har riktignok en egen nettside hvor de sier at de har som intensjon å få deg til å si fra deg angreretten, men i kjøpsøyeblikket blir det aldri oppgitt at dette skjer.

Du får heller aldri spørsmål om det er greit for deg at denne retten forsvinner.

Derfor har Forbrukerrådet prøvd å få benyttet seg av angreretten etter å ha kjøpt «Assassin’s Creed Origins» på Steam. Siden nettbutikken ikke opplyser om at du mister angreretten, skal du ha rett på å kunne angre på kjøpet som vanlig.

 

Nintendo gjør det rett.
Ingen kontaktpunkt

Forbrukerrådet spilte spillet i tre timer for å komme seg over Steams totimersgrense for refundering, deretter ba de om en refusjon – som ble avslått.

Etter dette prøvde rådet å finne kontaktinformasjon for å levere angrerettskjemaet, men fant verken e-postadresse, telefonnummer eller andre kontaktpunkter mot Steam.

- Det er problematisk at en plattform som Steam ikke tilbyr forbrukerne et direkte kontaktpunkt, heter det i rapporten.

Forbrukerrådet sendte derfor kravet om angrerett direkte til Valve, via et kontaktskjema som spesifikt sa at de ikke måtte sende ting om Steam.

- All den tid Steam ikke tar imot henvendelser om angrerett, brukte vi likevel dette skjemaet.

- Kravet om å benytte angreretten er dermed sendt, men vi har lave forventninger til at det vil medføre at vi får pengene igjen for spillet. Det er ingen tvil om at vi er innenfor lovens grenser her, men det er liten sannsynlighet for at vi får tilbake pengene fra Steam uten stor innsats.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer