«Prince of Persia» lansert til ...Commodore 64?!

Originalen endelig konvertert - 22 år etter det kom ut.

20. oktober 2011 17:45

Noen plattformer vil rett og slett ikke dø ut. De mest ihuga fans kjøper fortsatt spill til Dreamcast, noe som betyr at spill fortsatt kommer ut på maskinen - nesten et tiår etter Sega la ned produksjonen.

Men Dreamcast har ingenting på Commodore 64. Maskinen har fortsatt en lojal brukermasse som strider seg i mellom ved å lage stadig mer imponerende programmer lagd for å tyne mer og mer rent grafisk.

«Prince of Persia», som har kommet på smått utrolige 28 plattformer gjennom tidene, har nå endelig tatt steget til den ikoniske maskinen.

At det tok 22 år før noen greide (eller gadd) å porte spillet er utrolig nok i seg selv, men porteringen av spillet er slettes ikke ille. Alle originalanimasjoner er fortsatt med, og spillet ser ut til å ha en like glatt spillbarhet som alltid.

Du kan selv se en video av versjonen nederst i saken.

Mannen bak prosjektet, som går bak kallenavnet «mrsid», har skrevet en blogg om hvordan han tok originalkoden fra Apple II-versjonen og på sett og vis greid å gjøre om funksjonene til en kode som vil kjøre på den totalt forskjellige plattformen C64 er.

Utviklingen av spillet har tatt flere år, og i 2009 trodde mrsid at han var nær ved å bli ferdig. Men som han skriver i bloggen sin:

- På denne tiden var jeg sikker på at jeg kunne greie det. Det var bare snakk om noen måneder. Oh boy, så feil kan man ta.

Om du skulle eie en EasyFlash-kassett til C64 kan du laste ned og spille spillet på originalmaskinen her. Eventuelt kan du fyre opp en emulator for å teste det.

- Dette er sprøtt! I 1989, da jeg lagde «PoP» på Apple II, var det ingen som var interessert i å lage en C64-port, skriver originalspillets utvikler, Jordan Mechner, i en kommentar på bloggen.

- Det var et for gammelt system (selv på den tiden, journ. anm.).

«Prince of Persia» kom ut i 1989 og sparket i gang en av de mest kjente videospillseriene noensinne. Originalen kan du spille på Apple II, Amiga, MS-DOS (PC), Atari ST, Amstrad CPC, PC-9801, PC Engine, Turbografx-16 CD, SAM Coupé, X68000, Mac, ZX Spectrum, Game Boy, NES, SNES, Game Boy Color, GameCube, Wii, PS2, PS3, Xbox, Xbox 360, Master System, Sega CD, Game Gear, FM-Towns, diverse mobiler, iOS og nå endelig på Commodore 64/128! Phew!


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3