WRC 8

Best på det som gjelder.

Karakter: 5 av 6.

Martin Gramnæs

(PressFire.no): Rally er en skikkelig tøff bilsport, men å spillmatisere det riktig, er ingen enkel oppgave. Mange andre bilspill kan skjule skavanker under tøffe baner og masse biler, men i rally er det liksom deg og furuskogen.

Kanskje er det derfor vi heller ikke har fått veldig mange slike de siste årene. «DiRT Rally», og oppfølgeren har tatt plassen som denne generasjonens rallyspill, men ennå sverger mange til «Richard Burns Rally» som kom i 2004. Det sier litt.

Det betyr ikke at «DiRT Rally» er dårlig. Undertegnede kåret oppfølgeren til den soleklare kongen av rallyskogen så sent som i februar, men etter å ha tilbrakt et respektabelt antall timer i «WRC 8», ser det ut til at jeg må moderere meg.

Det hadde jeg ikke trodd.

 

Best i løypa

I og med at dette spillet innehar den offisielle lisensen til verdensmesterskapet i rally, betyr det også at alle etappene og sjåfører er med. Det trenger jo naturligvis ikke å bety noe som helst, dersom man ikke gjør seg flid med arbeidet, men etter å ha spilt dette et respektabelt antall timer, er konklusjonen at banene byr på en mye mer spennende kjøreopplevelse her enn i «DiRT Rally 2.0».

Også underlaget er mer variert, og med den solide kjøremodellen, byr spillet ofte på en mer troverdig rally-opplevelse enn konkurrenten.

Under testperioden satte jeg begge spillene opp mot hverandre, og kjørte samme type bil på samme type underlag. Begge ble spilt med håndkontroller, og responsfølsomhet og dødgang på sving ble satt til samme verdier. Riktignok ble de kjørt på henholdsvis PS4 og Xbox One, men testrundene viste noen klare forskjeller – og fordeler – for nykommeren.

Det virker rett og slett som om banene i «DiRT Rally 2.0» er glattere på et vis. Tro meg. «WRC 8» er ingen enkel sak, men den gode kontakten mellom dekk og underlag, gjør at man lettere føler det som skjer, og dermed gjør det «lettere» holde kontrollen over bilen.

Det gjør at spillet skinner når det virkelig gjelder.

Jeg er klar over at jeg beveger meg på tynn is nå. Det er sikkert mange bilspillfans som vil si seg uenig, men det får bare være.

 

Så var det resten da

Det betyr imidlertid ikke at vi endelig snakker om den perfekte rally-simulatoren.

Sammenligner man de andre aspektene, trekker «WRC 8» nesten alltid det korteste strået.

Vi kan begynne med fysikkmotoren, som fort kan tulle det til. Spesielt om man havner litt utenfor løypa. Et godt eksempel er da jeg ble hengende på en grøftekant, hvor på bilen plutselig kastes rundt i lufta, og lander på veien. Også vannplaning kan føles litt merkelig av og til, og enkelte ganger opplevde jeg at store dammer ikke ga noe respons i det hele tatt.

Slike ting ødelegger når resten føles så bra.

Skademodellen er heller ikke spesielt spennende, og «DiRT Rally 2.0» havner her milevis foran, selv om den ikke er særlig heftig der heller.

Sistnevnte ser også mye bedre ut, med mer detaljerte biler, varmere farger og generelt høyere detaljnivå.

Lydmessig ligger de ganske likt, med mye turbohvesing og kraftige eksos-smell.

«DiRT Rally 2.0» er imidlertid verdt å kjøpe kun for den knalltøffe rallycross-delen.


Mye innhold

Ser vi på hva som tilbys, vil «WRC 8» kunne holde mange opptatt en god tid framover. Hoveddelen er en omfattende karrieredel, der du kan starte med svake WRC junior-biler og jobbe deg opp til den heftigste klassen. Dette er ingen enkel oppgave, og om du ikke tilfredsstiller kravene fra laget ditt, kan det fort hende du får fyken. Mellom selve løpene, kan du for eksempel kjøre treningsrunder på et eget anlegg, eller teste klassiske rallybiler. Et fint avbrekk som gir motivasjon til å fortsette videre.

Du tjener også poeng som kan brukes til å oppgradere laget ditt, og du må selv disponere mekanikere, managere og slikt under spillets gang.

Spillet har også en egen treningsdel, satt til en åpen verden som man kan ture rundt i.

Det er også forskjellige utfordringer på nett, deriblant en egen esport-del der man må kjøre kvalifisering. Ikke minst diskes det opp med kjøring på delt skjerm, som jo alltid er en bonus.

 

Jeg må bare erkjenne at jeg ikke har spilt noen av de offisielle WRC-spillene siden dagene på PS2 og PSP.

De nyeste spillene er signert av franske Kylotonn, og da sjueren kom i 2017, hadde jeg allerede lidd meg gjennom «FlatOut 4», som de også sto bak. Forgjengeren ble av andre anmeldere betegnet som «helt ok», men med så mange andre gode bilspill på markedet, gadd jeg rett og slett ikke å bruke tid på det.

Det er derfor fint å se at de har brukt de to årene godt. Det er på ingen måte perfekt, men om de fortsetter i dette sporet, skal jeg slutte å sutre om at Codemasters også bør få WRC-lisensen.

«WRC 8» er et godt eksempel på at det noen ganger er greit å roe litt ned, skjenke en kopp kaffe og ta seg tid når man skal lage noe.

«WRC 8» er ute til PS4 (testet), Xbox One og pc.

Terningkast 5

PLUSS:
  • Best på det som gjelder.
  • Godt banedesign.
  • Mye innhold.
  • Heftig lyd.
MINUS:
  • Ikke spesielt vakkert (På PS4 i hvert fall).
  • Fysikken fusker iblant.
  • Kjedelig skademodell.

Annonse

Kommentarer