- Målet vårt var aldri å bli elsket av alle

Vi har pratet med forhatte G2A.


Erik Fossum
G2A lar folk selge spillkoder.

(PressFire.no): Sagaen om spillutviklere og nettmarkedet G2A.com har rast de siste ukene – men konflikten har pågått i noen år nå.

Sakens kjerne er: G2A er en markedsplass som lar personer selge nedlastingskoder til spill, men kritikken har haglet fra utviklere som mener det legges til rette for salg av stjålne koder, koder kjøpt med stjålne kredittkort eller koder tilegnet seg gjennom å røske til seg hundrevis gjennom giveaways eller å utgi seg for å være presse/influencere.

Ordkrigen spisset seg da flere utviklere gikk ut i sosiale medier og fordømte markedsplassen og ba spillerne heller piratkopiere spillene sine enn å kjøpe gjennom G2A.

Disse svarte så med å si at problemet med illegale koder var så lite at de ville gi tilbake ti-gangeren på alle tapte inntekter som har kommet gjennom illegale koder. «Factorio»-utvikler Wube skal ha benyttet seg av dette, mens «Subnautica»-utviklerne i Unknown Worlds prøvde seg – men bommet med når G2A var grunnlagt.

Måten G2A har svart, både i tone og i tiltak, har også møtt kritikk. Blant annet la de ut en lang bloggpost som gikk gjennom salgene av koder fra en utvalgt utvikler, og nektet for at kredittkortsvindel var utbredt.

De tilbød seg derfor å lage et verktøy for å la utviklerne selv legge inn sperrer for koder – men bare dersom 100 utviklere meldte seg på i forkant.

De har også gjentatte ganger påpekt at de ikke er de eneste på markedet, og at utviklerne bruker for mye tid på å peke mot kun G2A. Samtidig påpeker de også at det er et fritt marked, og at forbrukere har all rett til å selge koder videre (EU-kommisjonen fastslo forøvrig dette allerede i 2012).

- Noen utviklere greier ikke å akseptere det faktum at folk har full rett til å videreselge ting de eier. Det er et problem for utviklerne, ikke for oss eller noen andre, skriver de i en bloggpost.

Vi kontaktet G2A for å høre litt mer utfyllende hva de mener. Der fikk vi svar fra kommunikasjonssjef Maciej Kuc, som i likhet med selskapets bloggposter ikke akkurat la noe i mellom da han svarte.

 

Kommunikasjonssjef i G2A, Maciej Kuc

- Urettferdig

Det er en gjentagende tone fra dere om at «hvis vi ikke gjør det, så vil andre gjøre det».

- Det er ikke om «oss» eller «dem». Det er heller et spøsmål om «er det frie markedet bra eller ikke». Vi mener det er det. Vi er bare her for å lage en markedsplass som lar folk kjøpe og selge produkter til bedre priser.

Er det urettferdig at dere blir pekt ut av industrien når andre gjør det samme?

- Vi synes det er det. Vi prøver å ikke ta kritikken fra noen folk personlig, siden vi vet de ikke har et problem med G2A, men med det frie markedet. Å kritisere det frie markedet direkte høres ikke ut som en bra idé. Å velge å kritisere oss er lettere.

Kritikken fra mange er at dere er umoralske, selv om det dere gjør ikke er rett frem ulovlig.

- Vi er helt sikre på at vi gjør mer enn det som kreves fra et juridisk ståsted. Vi tilbyr langt mer enn noen andre i industrien. Målet vårt var aldri å bli elsket av alle, noe som er umulig og bare teit. Vi vet derimot at det er en diger gruppe som deler de samme verdiene som oss. Vi får mye støtte, også fra utviklere.

Kuc forklarer at denne støtten kommer i mer stillferdige former via direkte samtaler, siden de som støtter G2A ikke ønsker å engasjere seg offentlig.

- Spesielt nå som vi er under konstant angrep. Vi forstår det, og respekterer det.

 

Sier de gjør mer enn andre

Flere indieutviklere sier deler av problemet med dere er at de bruker så mye tid på å sjekke hvor falske koder kommer fra, og at de bruker tid på å drive kundestøtte på spill kjøpt gjennom sider som G2A.

- Vi har sagt at vi tilbyr ti ganger pengene utviklere har tapt gjennom såkalte chargebacks, og det tror vi er mer enn noen andre har tilbudt i bransjen. Du må huske at ingen av denne svindelaktiviteten er gjort av G2A.

- Vi er ikke ansvarlige for noe som skjer utenfor økosystemet vårt. Tilbudet (om å dekke tapte inntekter, journ. anm.), ble gitt for å knuse myten om at man kan lage en business ut av stjålne kredittkort.

- Selv om det er umulig å skulle begrense slike ting helt og holdent, så er det latterlig å tro at du kan bygge en velstående offentlig business på det.

Men i bloggposten deres lister dere opp kontoer som har solgt spillet «Descenders», og der ser vi at 102 koder blir solgt fra én konto. Dere skriver senere at det er nesten umulig å kjøpe koder i store kvanta, så hvordan får én person tak i så mange koder?

- Det er en misforståelse her. Vi har aldri sagt at det ikke er noen måte å kjøpe koder i store kvanta. Faktisk så er det hovedkilden til nesten alle kodene på markedsplassen vår, storsalg. Engrossalg. Det er ingen måter å kjøpe de fra en vanlig butikk på ved å bruke et kredittkort.

Kuc forteller videre at det foreslåtte verktøyet med å rapportere inn koder til G2A vil motvirke personer som får tak i haugevis av koder gjennom å lure giveaway-systemer.

Dette har ikke falt i god fisk hos enkelte utviklere, som sier det blir å gjøre jobben for de.

G2A sier også de skal benytte seg av en upartisk tredjepart for å se an kravene som kommer fra utviklere som ønsker penger tilbake fra stjålne koder. De vil derimot ikke si hvem dette er.

- Det er en av de største revisorselskapene i verden. Vi snakker med dem nå.

 

- Bare storhandlere har mange koder

Kuc sier det kun er registrerte selskaper som kan legge ut mange koder i slengen, og at disse kodene må komme fra engrossalg hos utviklerne selv.

Så hvordan definerer dere en engroshandler? Er det noen måter dere sjekker at kodene er ekte?

- Forretninger som når et visst antall penger tjent hos oss må gjennom en godkjennelsesprosess. Vi samler plenty med informasjon som omhandler selskapet deres, mye mer enn industristandarden. Det gjør vi for å forsikre oss om legitimiteten av selgeren.

Men når en ikke-engrosbruker plutselig har hundre pluss koder å selge, er ikke det noe dere bør flagge eller som er verd å kikke på?

- Om du dytter inn så mange koder i markedsplassen vår så må du være et selskap. Det er ikke mulig å selge det nummeret med nøkler uten å være et selskap. Og alle selskapene som selger går gjennom prosessen vi snakket om.

Men likevel ser vi folk med mange koder. Er det mulig å legge ut koder før man faktisk har koder å selge slik at selgeren i etterkant av salget kan gå ut og prøve å finne nok koder?

- Kodene er ikke noe du bare «finner». Men ja, det finnes en måte å forsinke leveransen. Det er for eksempel nødvendig for forhåndsbestillinger.

- Disse auksjonene er ikke så populære, siden spillerne ønsker å få spillene på noen sekunder. Det er også et spesielt refusjonssystem her, der kjøperne får tilbake pengene om selgeren ikke har lagt inn noen koder innen en spesifikk dato.

Tar dere kontakt med utviklere rundt mistenkelige salg? For eksempel om en bruker plutselig har mange koder til et spill?

- Det er helt naturlig å «plutselig ha mange koder» på G2A. Det er sånn engrossalg fungerer. Folk kjøper kodene gjennom storsalg. Ebay kontakter ikke Samsung fordi en selger legger ut 100 smartklokker. Det kan de ikke, og det kan ikke vi eller andre store markedsplasser heller.

 

- Et fritt marked er ikke problemet

Dere sier alle har rett til å selge koder de har fått tak i på det frie markedet, og det er det neppe mange som er uenige i, men hva med de som rensker tjenester som Humble Bundle for koder eller som bruker midler for å omgå å få bare én kode fra giveaways utviklere holder?

- Å kjøpe mange koder i pakker for å selge er helt akseptabelt, men å misbruke giveaways eller å late som de er influencere eller anmeldere er ikke akseptabelt. Det er derfor vi jobber med utviklere for å forhindre slike situasjoner, og hvorfor vi annonserte verktøyet.

Men hvordan stopper dette selskaper eller brukere å selge store mengder koder de har fått fra bots eller lignende? Er det noen konsekvenser for å bli tatt i å selge ikke-legitime koder eller koder som er raidet fra giveaways?

- Det er ikke noe «internettpoliti» her, og det er ikke en rolle en markedsplass skal ta. Rollen til markedsplassene er å sjekke selgerne, ikke produktet. Vi er ansvarlig for å ha en trygg plattform for kjøperne.

- Vi garanterer at selgerne vil gi kjøperne produktet de har bestilt, fordi vi vet hvem selgerne er. Om vi får informasjon om at de har fått tak i produktene på feil vis, så tar vi grep kjapt og strengt. Vi kan bannlyse selgerne eller gi informasjonen vi har om de videre til myndighetene avhengig av hvor seriøs saken er.

Kuc mener G2A gjør «langt mer» enn andre markedsplasser, fordi de forsøker å sette seg i skoene til utviklerne.

- Det er derfor vi tilbyr oss å blokkere eller fjerne koder i store kvanta fra giveaways. Det er ingen lover som sier vi må gjøre det. Ingen andre markedsplasser i verden gjør det, men vi gjør det.

Men er det riktig at det er selskapene selv som må gå gjennom prosessen med å rapportere alle kodene til dere for å passe på at selgerne ikke selger, når det er dere som gjør det mulig å selge kodene i det hele tatt?

- La meg omformulere det spørsmålet. Skal selskapene passe på sine egne produkter? Se for deg et scenario det et teleselskap har et salg med «kun i dag, få to smarttelefoner for prisen av én og gi den andre til en du elsker». Hundrevis benytter seg av salget, og kjøper tusenvis av smarttelefoner. Men så, overraskende nok, gir de ikke de ekstra telefonene til noen de elsker, men legger de istedet ut på Ebay.

- Så sier teleselskapet at telefonene var tiltenkt noen andre, og ikke for gjensalg. Medier verden rundt begynner å spørre Ebay hva de skal gjøre for å hindre slike salg. «Hvorfor legger dere til rette for slike salg?».

- Det er absurd. Hvorfor skulle Ebay reagere på noen måte? Hvorfor skulle de bry seg i det hele tatt? Er det uforståelig?

Kuc sier dette er den samme situasjonen G2A er i nå, men at de i stedet for å holde kjeft heller ønsker å hjelpe til – og at det er derfor de har foreslått verktøyet for utviklere som lar de blokkere koder som ikke skal selges videre, for eksempel koder gitt bort til anmeldere.

Enkelte sier de gjør jobben for dere om de må bruke dette?

- Vi blokkerer med glede slike koder. Men vil blokkering hos oss løse problemet med å selge disse nøklene? Vi ønsker å hjelpe til, vi vil «gjøre jobben» her. Å sikre spillnøklene på utvikersiden vil være den mer produktive løsningen, men å gjøre det sånn her vil også funke, sier Kuc, og legger til sarkastisk:

- Etter G2A så trenger de jo bare overbevise femti andre store markedsplasser i verden.

Så det du sier er at utviklere burde være mer forsiktig når de gir ut koder til gjennom giveaways og sånt?

- For å være ærlig, jeg mener ja. Jeg vet enkelte indie-utviklere ikke har store markedsføringsteam. Men se for deg at de hadde hatt det, og spillsalg hadde vært hovedinntekten deres. Hvem vil du si er ansvarlig for produktet deres, betalingene deres, promo-kodene deres osv?

- Er det utviklerne, eller er det Finn.no?

Utviklerne har svart med å opprette underskriftskampanjer for å få dere til å slutte å selge indiespill i det hele tatt, hva tenker du om det?

- Vi er en markedsplass, så vi selger ikke noe som helst selv. Og vi hindrer ikke selgerne så lenge de holder seg innenfor loven. Vi ønsker å hjelpe til med å fikse problemene – men det frie markedet er definitivt ikke et av problemene.

Annonse

Kommentarer