Utsatte «Animal Crossing» slik at de ansatte ikke trenger å jobbe overtid

- Viktig å la de ansatte ha god balanse mellom jobb og fritid.


Erik Fossum
Bowser og Bowser

(PressFire.no): Under årets E3 ble det klart at Nintendo utsetter det etterlengtede «Animal Crossing New Horizon» til neste år.

Spillet skulle egentlig komme ut i år, men vil i stedet lanseres 20. mars.

Grunnen til dette er, ifølge Nintendo of America-sjef Doug Bowser, at de ikke ville utsette sine ansatte for mye overtid – såkalt «crunch».

I et intervju med IGN sier Bowser (han heter faktisk Bowser) det er viktig at industrien har samtaler om crunch-fenomenet, og at selskaper som Nintendo må passe på at de ansatte har en bra balanse mellom jobb og fritid.

Han sier videre at Nintendo er stolte av å heller kunne utsette et spill enn å lesse overtid på utviklerne, og at deres mål er å få alle til å smile – også deres ansatte.

- Et av disse eksemplene er at vi ikke kommer til å gi ut et spill før det er klart. Vi snakket nettopp om et eksempel (i «Animal Crossing»). Det er skikkelig viktig at vi har denne balansen. Det er noe vi er stolte av, sier Bowser.

 

Henter heller inn flere folk

Det henger sammen med det tidligere NoA-sjef Reggie Fils-Aimé også sa om bransjens bruk av overtid.

- Vi spør ikke folk om å gå noen dager uten søvn. Vi spør ikke folk om å ignorere familie, venner eller sitt sosiale liv, eller å gjøre ting som er usunt. Det er ikke vår tilnærming til det, sa Fils-Aimé til Waypoint i fjor sommer.

- Vår mentalitet er at vi heller er fleksible gjennom å legge til flere ansatte for å komme oss gjennom crunchen.

Og sjefene har stilt opp før. Tidligere Nintendo-sjef Satoru Iwata og de andre toppsjefene i Nintendo tok store lønnskutt for noen år siden etter sviktende salg av 3DS og Wii U i stedet for å si opp ansatte.

- Om vi reduserer antallet ansatte for bedre short term økonomisk gevinst, så vil moralen blant de ansatte synke. Jeg tviler helt oppriktig på at ansatte som er redd for å bli sparket greier å utvikle spill som kan imponere folk verden rundt, sa Iwata da.

 

Bransjestandard

Men slik er det ikke overalt. Flere spillselskaper har fått svært hard kritikk den siste tiden etter at rapporter om rovdrift på de ansatte har blitt avslørt.

Blant annet skal «League of Legends»-skaper Riot Games, «GTA»- og «Red Dead»-skaper Rockstar og «Anthem»-skaper Bioware ha presset sine ansatte til å arbeide svært lange dager over lengre perioder.

Dette er ikke et nytt fenomen heller, i 2011 ble Team Bondi etterforsket for tilsvarende utnyttelse av de ansatte.

- Hvis du vil ha en ni-til-fem-jobb, bytt til en annen bransje, skal studiosjef Brendan McNamara ha svart på kritikken den gangen.

Også Crytek ble beskyldt for de samme tingene i 2011.

I 2008 vurderte arbeidstilsynet også å etterforske norske Funcom. Anklagene fra to tidligere ansatte skal ha gått på hetsing, utnytting, ubetalt overtid og ulovlige ansettelsesforhold.

Annonse

Kommentarer