Valves siste spill er en gedigen fiasko

Nesten ingen spiller «Artifact», bare halvannen måned etter lansering.


Erik Fossum
Pilene går bare én vei.

(PressFire.no): Ting har virkelig ikke gått bra for Valves «Dota»-kortspill «Artifact» siden lanseringen i slutten av november i fjor.

Allerede to uker etter lanseringen ble det lave spillertallet påpekt som bekymringsfullt, men nå har det gått skikkelig på trynet for selskapet som egentlig aldri har gitt ut noe som har solgt dårlig.

Kotaku har hatt fingeren på pulsen og påpeker at spillet falt til stakkarslige 1400 spillere forleden dag, ifølge tall fra Steam Charts. Da spillet kom ut var det over 60 000 spillere logget inn samtidig.

Det betyr også at trendpilen ikke bare går i feil retning, men at spillerfallet har vært absurd: Mer enn 97 prosent (!) av spillerne som var der til lanseringen har gitt opp.

I skrivende stund ligger spillet på 100. plass på Steam-listene, under spill som «Russian Fishing 4» og «The Scroll of Taiwu».

Ser man på grafen over antall samtidige spillere har det heller ikke vært et plutselig fall – spillet har hatt et veldig tydelig frafall hver eneste dag siden lanseringen.

For de som har spilt spillet er det neppe en overraskelse at et eller annet er galt. Bare konseptet å måtte betale for kortpakker i et spill som allerede koster penger er kontroversielt nok, men du må også betale for «billetter» som gir deg tilgang til enkelte av spillets moduser (og som må kjøpes hver eneste gang).

Selve gameplayet har også fått kritikk for å bero for mye på tilfeldigheter, og her på kontoret har også de lange kampene blitt utpekt som et dårlig gameplay-valg.

Det er klart at noe må gjøres fra Valves side, men inntil da er det trygt å si at spillet er en gedigen fiasko.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer