Tilbake til forumet
Denne brukeren har ikke startet noen tråder ennå.
I artikkelen: «GTA»-fans anklages for å trakassere amerikansk nudistleir 12.09.2026 13:08
Tragisk hvor mange voksne og halv-voksne drittunger borte på det kontinentet der som aldri har fått noen oppdragelse.
I artikkelen: Hva skjedde med... Gamereactor? 12.09.2026 00:38
Det var utrolig smertefull historie, å se redaksjonens fall til grådighet over tid. Morten Riechel's e-post til Suzanne Berget mot slutten av 2019 er helt uakseptabel. At det går an å være så respektløs? For en forferdelig person, og fryktelig sjef!
I artikkelen: Fjernet sex-minispill etter at 56 år gamle Dr. Loomis dundret over tenåringer i «Halloween» 09.09.2026 09:18
Uff da!
I artikkelen: Jo, å kutte sporing er noe å være stolt av 09.09.2026 09:11
Det blir jo litt ekkokammer her, for vi som allerede bruker Pressfire er jo antageligvis helt enige om dette — det er jo derfor vi er her, tross alt! Jeg synes selv at dette "indieprosjektet" er noe å være veldig stolt over.

Jeg er selv utslitt av å føle meg som om jeg har holdt på å svømme mot strømmen av brukerfiendtlig kommersialisering de siste femten-seksten årene, og at dere forsøker å drive på uten ekstern sporing eller reklamering føles som å finne meg en enslig kampestein jeg kan henge meg fast i for å hente pusten. Kanskje er det bare et tidsspørsmål før den selv blir dratt med av strømmen, men frem til jeg finner svaret på det spørsmålet så nyter jeg godt av pustepausen.

Jeg synes bare det er deilig å ha én eneste nettside på hele internett jeg kan klikke meg inn på og vite at jeg ikke umiddelbart blir sporet av flere hundre tjenester og bedrifter som ønsker å selge meg ting eller selge informasjon om meg. Regner med at de fremdeles får til manuell overvåking (for eksempel ved å notere seg all aktivitet i kommentarfeltene og tingene vi sier i dem), men i slike tilfeller har jeg i det minste selv valget om å "legge meg selv ut på nett" ved å ta til ordet. Passiv sporing og spionering gir meg ikke noe valg.

At jeg gir penger til Pressfire kan påstås å gjøre sluttresultatet til det samme... Men her fikk jeg da ihvertfall valget selv. Og alt som tjenes på meg går direkte til tjenesten jeg selv engasjerer meg i (Pressfire), heller enn at det deles ut mellom alle som spionerer på meg.

Uansett om Pressfire blir et "last hurrah" fra et konsept om en tjeneste som faktisk prioriterer brukerne først eller ikke, så er det fint å få oppleve ett eneste nettsted i verden som ikke er besatt av å tjene penger på meg. Det minner meg litt om følelsen av å besøke et offentlig bibliotek og ha friheten til å bare kunne plukke opp en bok og begynne å lese den. Tiden vil vise om dere klarer å drive nettsiden uten sporing, eller om de som kjøper og selger sporingstjenester har klart å grave klørne sine så dypt inn i samfunnet at det ikke lenger er gunstig.

Jeg synes selv at journalistikk aldri burde ha blitt omformet og drevet av hva som selger best, men det hjelper kanskje ikke diskutere dette med de som tenker at sporing er bra, for det er nok de som tjener penger på det til å begynne med. De forstår nok hvordan det er å være den som blir utnyttet, men de velger vel å holde på sånn mot andre likevel. For de fleste vanlige brukere er nok ikke villige til å kjøpe seg abonnement eller måtte hoppe gjennom andre former for manuell kompensasjon når det er 30 andre helt identiske nettsider der ute som tilbyr akkurat den samme informasjonen. Så da er nok passiv spionering den letteste måten å tjene penger uten å drive vekk brukere fra nettstedet.

Jeg skjønner hvorfor de selger seg selv til slike passive måter å utnytte brukere på, men jeg lurer på om de selv ikke lenger er i stand til å forstå hvorfor vi brukere ikke liker at de gjør det. Det handler vel i bunn og grunn igjen om det pengejaget, da.
I artikkelen: «Crimson Desert»-utvidelse har fått lanseringsdato 06.09.2026 17:51
Jippi!
I artikkelen: Flere utviklere rundstjålet på Gamescom 02.09.2026 02:42
Siden Erik gjorde ekstra innsats for å tillate ekstra lange kommentarer, er jeg glad jeg valgte å lagre denne når jeg ikke fikk sendt den i går.

Jeg elsker ukontrollert og ubegrenset kapitalisme! Jeg elsker at pengejaget har forvandlet absolutt hele verden til et sted hvor de med penger og makt skal være så besatt på å spare at de ansetter ulovlig ansatte som egentlig bare er der for utseendets skyld, og bare hiver på skuldrene når de selv er for patetisk inkompetente til å kunne ta vare på deltagerne som stoler på dem og deltar i deres egne arrangementer. Jeg er så begeistret for at de som allerede har midler og påvirkningsevne kan holde på sånn og så møte absolutt null konsekvenser for grådigheten deres, fordi den ukontrollerte kapitalismen har sunket så dypt inn i hele samfunnet at det ikke bare oppfordres og belønnes, men så og si er påtvunget for å kunne drives i det hele tatt.

Det er "normalt" å tråkke på ærlige folk på denne måten. Det er normalt å ansette folk som ikke er kvalifisert til jobbene sine, istedet for folk som har gått gjennom alle trinnene til å kvalifisere seg. De som gjør en ærlig jobb straffes for å være ærlige - de blir ikke ansatt, for de som har råd til å ansette dem velger heller å ulovlig ansette ukvalifiserte folk, og dermed belønne dem for å lure systemet og jukse seg gjennom samfunnet. For hva skal de ærlige gjøre med det?
Ingen beskytter dem. Selv forsøk på beskyttelse kan bare betales vekk som en "ansvarsfraskrivelsesskatt" fra de som bryter reglene.
Det viktigste er at de tjener mer penger på arrangementet enn de taper på at det blir rundstjålet. De har allerede fått pengene sine, så utviklerne på messen betyr ingen ting for dem.

For hvorfor skal gjeteren bry seg om sauene etter at ullen er klipt? Det er jo bare å kjøpe nye sauer for pengene de tjente på ullen. Hvem bryr seg om de klipte sauene rovdyrene tok? De kan jo bare erstattes.

Jeg er så glad for at moderne sivilisasjon er blitt bygget på å ikke bry seg om andre, at alle skal enten trampe på andre eller bli trampet på selv. Det er så flott å kunne leve i samfunn der våre største trusler er andre folk rundt oss. Det er helt fantastisk at vi må være skeptiske og mistenksomme ovenfor enhver fremmed som tar kontakt med oss, over hver telefonsamtale, SMS og e-post, fordi det er en svært god mulighet for at pengejaget sitter så dypt i den andre enden av røret at der sitter det nå et nyforvandlet rovdyr på jakt etter sau.

Jeg savner de dagene et stort navn i en industri betydde høy standard og god kvalitet. Jeg skulle ønske de med råd hadde valgt å prioritere mennesket, heller enn seddelen.
Jeg sørger over tapet av tiden før KI som erstatter mennesket, reklame i absolutt alt av elektronikk, og oppfattelsen av at Cyberpunk-sjangeren i film og gaming ikke bare var en "hypotetisk fremtid". Den er jo nå klart inspirert av nåtiden, bare mye mer åpenbar, glamorøs og full av neon enn virkeligheten noen gang kommer til å bli. For neon koster penger.

Man trenger ikke vente til 2077. Bedriftene og arrangørene er der allerede.
Innen vi når 2077 vil vi trenge nyversjoner av spill, film, serie og bok i Cyberpunk-sjangeren, for å mer presist gjenspeile virkeligheten om akkurat hvor gjennområtne pengejaget faktisk har gjort selskapene og mennesket selv mellom nå og da.

For kunsten ligger allerede åpenbart etter. Selv med internett som lar oss sende beskjeder, bilder og film til andre siden av kloden på sekunder, er vi ikke kjappe nok til å holde følge med hvor raskt pengejaget graver seg dypere inn i oss og alle rundt.

Når rovdyrene blir belønnet for å jakte sau, og sau blir straffet for å produsere ull, hva skjer da?
Hva skjer med oss etter at alle sauene er blitt forvandlet til rovdyr?

Disclaimer: Dette er fullstendig anti-corporate, og ingen ting mer enn det. Det er ikke tiltenkt at det skal ligge noen som helst andre budskap skjult mellom linjene.
I artikkelen: Flere utviklere rundstjålet på Gamescom 02.09.2026 02:32
Å, gud, da får jeg grave fram rantet jeg skreiv. Dette kommer du nok til å angre på, er jeg redd... Men takk for det.
I artikkelen: Flere utviklere rundstjålet på Gamescom 31.08.2026 23:14
Dette har jeg visst så sterke meninger om at kommentaren min ikke fikk publiseres. (Kanskje for lang?)

Det er kanskje like greit. Fuck Gamescom. Grådigheten kan alltid nå nye høyder.
I tråden: Dynasty Warriors er kanskje den pureste formen for gaming 25.08.2026 17:44

De skulle jeg gjerne spilt selv! Jeg vokste selv opp med Dynasty Warriors når jeg var liten. Det er mulig de er hovedårsaken til at jeg fikk sansen for voldelige spill sånn generelt. Før det gikk det i Spyro og Mummitrollet.

I artikkelen: Saksøker Twitch og Amazon for AI-trening 25.08.2026 15:27
Jeg regner med at de gjør det selv om de vet at alle hater det fordi dataene de stjeler inn og bruker i KI-modellene sine er verdt "crime tax"-en de må betale fra søksmål. Du skal nok se at de fortsetter med dette selv etter at lovverk er på plass, fordi bøtene de må betale på lang vei koster mindre enn pengene de komme til å tjene på tjuveriene.
Forrige
1 / 2
Neste