Annonse

Trenger vi moralsystemer i rollespill?

Bioware (og andre) har mye å svare for i ukas Rad Crew-podcast.

Trenger vi moralsystemer i rollespill?

Bioware (og andre) har mye å svare for i ukas Rad Crew-podcast.
17:12
10:55
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
10:55
17:12
TL;DR

(Rad Crew): Spiller du som paragon eller renegade? Dette spørsmålet har nok ofte blitt stilt i samtaler om Bioware sin «Mass Effect»-serie rundt vannkjølere ca. 2007-2011, men i dag føles sånne binære moralsystemer i spill mer og mer absurd.

Vi diskuterer etikk og moral i datarollespill i ukas Rad Crew-podcast, og kommer vel egentlig frem til at den typen binære moralsystemer som blant annet Bioware har gjort populære, ikke egentlig fungerer. Det føles liksom absurd å måtte «makse ut» godheten din slik at du åpner opp alle dialogvalg.

Pluss: Vi diskuterer våre fem favoritt Mario-powerups noensinne. Jeg kan ikke tro vi ikke har hatt denne Topp 5-lista før, etter 11 år med dette showet? Nuvel!

Vi plukker også opp igjen «Halo Infinite» som fremdeles ikke har co-op, men likevel er et av de beste Halo-spillene på lenge. Jeg har personlig egentlig ikke savnet co-op i spillet, men kan forsåvidt forstå de som fremdeles venter på det.  

Jeg spiller også Yuffie-DLCet til «Final Fantasy VII» remaken, som føles enda bedre å spille enn det allerede fremragende hovedspillet.

Snakkes neste uke folkens!

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
https://soundcloud.com/radcrew/rad-crew-s24e03-moralsystemer-i-rpg-er-er-utdaterte
Bioware (og andre) har mye å svare for i ukas Rad Crew-podcast.
Trenger vi moralsystemer i rollespill?
Jostein Hakestad

(Rad Crew): Spiller du som paragon eller renegade? Dette spørsmålet har nok ofte blitt stilt i samtaler om Bioware sin «Mass Effect»-serie rundt vannkjølere ca. 2007-2011, men i dag føles sånne binære moralsystemer i spill mer og mer absurd.

Vi diskuterer etikk og moral i datarollespill i ukas Rad Crew-podcast, og kommer vel egentlig frem til at den typen binære moralsystemer som blant annet Bioware har gjort populære, ikke egentlig fungerer. Det føles liksom absurd å måtte «makse ut» godheten din slik at du åpner opp alle dialogvalg.

Pluss: Vi diskuterer våre fem favoritt Mario-powerups noensinne. Jeg kan ikke tro vi ikke har hatt denne Topp 5-lista før, etter 11 år med dette showet? Nuvel!

Vi plukker også opp igjen «Halo Infinite» som fremdeles ikke har co-op, men likevel er et av de beste Halo-spillene på lenge. Jeg har personlig egentlig ikke savnet co-op i spillet, men kan forsåvidt forstå de som fremdeles venter på det.  

Jeg spiller også Yuffie-DLCet til «Final Fantasy VII» remaken, som føles enda bedre å spille enn det allerede fremragende hovedspillet.

Snakkes neste uke folkens!

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Trenger vi moralsystemer i rollespill?

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode