Annonse
- Hvem lager spill i «Duke Nukem»-spillmotoren i 2018?
Det er sprøtt at «Ion Maiden» i det hele tatt eksisterer. Men gøy er det. Her er ukas Rad Crew podcast.

- Hvem lager spill i «Duke Nukem»-spillmotoren i 2018?

Det er sprøtt at «Ion Maiden» i det hele tatt eksisterer. Men gøy er det. Her er ukas Rad Crew podcast.
2:44
13:21
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:21
2:44

(Rad Crew): Snakk om «Build engine» til noen som spilte PC-spill på 90-tallet og se øynene deres bli tårevåte av nostalgi. Spillmotoren som ga oss både «Blood» og «Duke Nukem 3D» er nå tilbake som teknologi bak det nye skytespillet «Ion Maiden» som nå er tilgjengelig til å forhåndsprøve i Steam mens utviklerne fullfører det.

Det burde ikke eksistere, det burde knapt fungere, men vi hadde det moro med timene vi brukte på det. Heltinnen Bombshell fungerer bra som en slags kvinnelige Duke Nukem og spytter ut one-liners på som kuler fra en minigun. 

Kanskje aller mest imponerende er måten utviklerne har gjort nye ting med spillmotoren for å gi oss terreng-ødeleggelser og andre kule effekter som neppe var tiltenkt da teknologien var ny på nittitallet. Et artig og nostalgisk gjensyn! Går det an å være nostalgisk for en spillmotor, spør du? Jepp!

Stian har også vært flittig og spilt både «Burnout Paradise» og «Sea of Thieves». Førstnevnte er spill som tydelig har blitt eldre, men fartsfølelsen og moroa er der i høyeste grad ennå. «Sea of Thieves» er også noe han har kost seg med i de første timene, men vi savner kanskje en slags enspillermodus? Mer om sjørøverspillet neste episode!

Pluss: Noen fikk det for seg at det var en god idé å lage spill basert på musikkartister og rockegrupper, og i denne episodens Topp 5-liste tar vi for oss noen av de mest infamøse. Husker du «Kiss: Psycho Circus»? Ikke det?  

Vi snakker også om det etterhvert litt mettede markedet for «Destiny»-aktige spill, og lurer litt på om det snart begynner å bli fullt. Spesielt med tanke på at «Destiny 2»-entusiasmen døde så fort. 

I lytternes segment spurte vi om perspektiver. Det vil si: Foretrekker du førstepersonperspektiv, tredjeperson, isometrisk eller noe annet? Teit spørsmål, kanskje, men hey: dere svarte på det. 

iTunes -- RSS-feed -- Direkte nedlasting

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Det er sprøtt at «Ion Maiden» i det hele tatt eksisterer. Men gøy er det. Her er ukas Rad Crew podcast.
- Hvem lager spill i «Duke Nukem»-spillmotoren i 2018?
Jostein Hakestad

(Rad Crew): Snakk om «Build engine» til noen som spilte PC-spill på 90-tallet og se øynene deres bli tårevåte av nostalgi. Spillmotoren som ga oss både «Blood» og «Duke Nukem 3D» er nå tilbake som teknologi bak det nye skytespillet «Ion Maiden» som nå er tilgjengelig til å forhåndsprøve i Steam mens utviklerne fullfører det.

Det burde ikke eksistere, det burde knapt fungere, men vi hadde det moro med timene vi brukte på det. Heltinnen Bombshell fungerer bra som en slags kvinnelige Duke Nukem og spytter ut one-liners på som kuler fra en minigun. 

Kanskje aller mest imponerende er måten utviklerne har gjort nye ting med spillmotoren for å gi oss terreng-ødeleggelser og andre kule effekter som neppe var tiltenkt da teknologien var ny på nittitallet. Et artig og nostalgisk gjensyn! Går det an å være nostalgisk for en spillmotor, spør du? Jepp!

Stian har også vært flittig og spilt både «Burnout Paradise» og «Sea of Thieves». Førstnevnte er spill som tydelig har blitt eldre, men fartsfølelsen og moroa er der i høyeste grad ennå. «Sea of Thieves» er også noe han har kost seg med i de første timene, men vi savner kanskje en slags enspillermodus? Mer om sjørøverspillet neste episode!

Pluss: Noen fikk det for seg at det var en god idé å lage spill basert på musikkartister og rockegrupper, og i denne episodens Topp 5-liste tar vi for oss noen av de mest infamøse. Husker du «Kiss: Psycho Circus»? Ikke det?  

Vi snakker også om det etterhvert litt mettede markedet for «Destiny»-aktige spill, og lurer litt på om det snart begynner å bli fullt. Spesielt med tanke på at «Destiny 2»-entusiasmen døde så fort. 

I lytternes segment spurte vi om perspektiver. Det vil si: Foretrekker du førstepersonperspektiv, tredjeperson, isometrisk eller noe annet? Teit spørsmål, kanskje, men hey: dere svarte på det. 

iTunes -- RSS-feed -- Direkte nedlasting

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

- Hvem lager spill i «Duke Nukem»-spillmotoren i 2018?

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode