Damnation

Fordømmelse følger dem som kjøper dette spillet.

På papiret er ikke idéen så dum. Skytespill finnes det mange av og de aller fleste går den trygge veien.

Det gjør at de ligner på hverandre og ofte ender opp som en grei, men ikke spesielt bra opplevelse.
Blue Omega og Codemasters har ikke valgt å gå denne stien, men heller ta et sidespor.

«Damnation» er et westerninspirert skytespill, hvor du spiller deg gjennom nivåer som ofte krever at du må opp i høyden.

Dine fiender kan være over deg og under deg, og du må både skyte og hoppe rundt. «Gears of War» møter «Tomb Raider». Som tidligere nevnt: På papiret en god ide…

UTEN SIDESTYKKE

I en alternativ verden sluttet aldri den amerikanske borgerkrigen. Du befinner deg i et steampunk-inspirert Amerika hvor harde kamper fortsatt utspiller seg.

Du er Hamilton Rourke, og du leter etter din forlovede som er fanget av den onde og hensynsløse Prescott.

En helt OK historie, men framførelsen mangler fullstendig sidestykke: Dialogen er elendig. Karakterene er kjipe og utrolig generiske.

De ser heller ikke spesielt bra ut, og er på samme nivå som grafikken i resten av spillet. Teksturene er rett og slett ikke verdig denne generasjonen av spill.

Når du har kommet deg over den forferdelige grafikken vil du innse en kanskje viktigere del av «Damnation» som mangler fullstendig. Spillbarheten.

Karakteren din beveger seg som en full murstein. Stiv og sjanglete. Det føles ut som du flyter over bakken og alle bevegelser føles brå og upresise. Dine motstandere står som regel og ser på deg, hvis de ikke løper rundt i sirkel. Miljøene er også utrolig kjedelige og ser ut som noe man kunne finne i forrige generasjons spill.

Det er heller ikke noen frihet knyttet til det at man må klatre rundt da det er helt klart forhåndsdefinert hvilke planker og kanter man skal bruke for å komme seg videre i spillet.

LAVPANNET SIKTESYSTEM

Her vil neste negative overraskelse møte deg. Logikken rundt skyting i dette spillet.

Siktemekanismen virker som den er laget for PC og bare portet over, men når du får siktet deg inn på motstanderen er det som regel ikke noe problem.

Motstanderne dine står som regel stille og lar seg skyte ned uten å røre på seg. Og når jeg mener at de ikke rører på seg, så mener jeg at de som regel ikke merker at du tømmer et magasin i dem.

Her mistenker jeg også at det er noe som utviklerne glemte å gjøre ferdig før spillet ble lansert. Hvis du f.eks tar frem sniperrifla og sikter inn hodet på en motstander og fyrer av vil du som regel få et snodig resultat. Du vil se at kula treffer da etterlater seg en hvit stripe. Motstanderen din vil ikke få dette med seg og bare stå der som ingenting skulle ha skjedd.

Det samme skjer når du skyter med maskingeværet. Du må nesten bruke opp et magasin per motstander da det virker som de har et for uovervinnlighetsserum for et utvalg av dine kuler.



Det er egentlig ikke så mye mer å si om dette spillet, bortsett fra at det ikke fortjener din oppmerksomhet.

Dette er et eksempel på hvordan spill ikke burde ende opp. Her er det viktig å markere med lommeboka at sånne spill vil vi ikke ha på våre konsoller. Det er ingenting ved dette spillet som er morsomt eller som vil gi deg en interessant spillopplevelse.

Jeg er sikker på at hver gang noen spiller dette spillet så er det noen som lugger en kattunge. Det er kun fordømmelse som venter med «Damnation».

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3