Trenched

Tøffere enn «Transformers».

Nedlastbare spill til under hundrelappen har vist seg å bli en slags velsignelse for Tim Schafer og hans Double Fine Productions, som det siste året har lansert tre slike på rappen. Først fikk vi bedrive knask eller knep i Halloween-spillet «Costume Quest», før det var duket for oppbyggelig dukkelek i «Stacking».

NB! Les vår anmeldelse av «Costume Quest» her, og få PressFire-dommen over «Stacking».

I «Trenched» er det imidlertid fokus på action, en eksplosiv slagmark dominert av menneskestyrte roboter («mechs») – og selvsagt noen riktig så ufyselige monstre som gjerne vil ødelegge dagen din.

Disse tre spillene (samt «Sesame Street: Once Upon a Monster» som lanseres i oktober), er resultatet av en kreativ brainstorming som ble initiert av Schafer da «Brütal Legend» en periode ikke hadde utgiver. Og disse er alle mer fokuserte, helstøpte spill enn nettopp «Brütal Legend» – som forvirret mange med sin sjangersschizofreni.

Action og tower defense

I «Trenched» er det ikke bare robotaction, men også et dryss av strategi. For i tillegg til å oppgradere skytterne på din «mech», kan du også plassere ut våpentårn, og blir dermed tvunget til å tenke litt – ikke bare skyte. 

Etter hvert som du gjør progresjon, tjener penger og går opp i nivå, får du tilgang på heftigere utstyr og ytterligere skuddkraft. Det er også mengder av stæsj du kan samle på, muligheter til å pynte din spillfigur og store gønnere som låses opp når du klatrer i nivåstigen.

Dette er ikke helt ulikt «Toy Soldiers», som kom til XBLA i fjor (oppfølgeren kommer denne sommeren, som en del av Summer of Arcade). Kombinasjonen skyteaction og tower defense kan smake himmelsk sammen. Det er både «Trenched» og «Toy Soldiers» solide eksempler på.

Inspirert av «herreblader»

Double Fine er kjent for å skape snodige miljøer og snurrige spillfigurer. «Trenched» er ikke noe unntak, men humoren er tonet litt ned. The Shocking Truth About Canadian Women, kan du for eksempel lese på en magasinforside som dukker opp i menyene. Vitsene er der altså, bare gjemt litt bort.

Spilldesignet og universet er særegent og interessant, inspirert av herreblader fra 40- og 50-tallet, ifølge Brad Muir som ledet arbeidet med «Trenched».

Du trasker rundt i din robotiske krigsmaskin, skyter ved hjelp av skulderknappene og bygger våpentårn, og må hele tiden angripe på taktisk vis om du skal ha en sjanse til å slå den spik spenna gærne Vladimir Farnsworth som tørster etter verdensherredømme. Oftest må du fokusere like mye på å bygge våpen som å skyte, om du har lyst til å oppleve den heftige boss-finalen – og rulleteksten.

Du er med i The Mobile Trench Brigade og havner i en krig mellom Farnsworth og Frank Woodruff – to veteraner fra første verdenskrig. Woodruff utviklet disse menneskestyrte robotene og leder brigaden, mens Farnsworth skaper de robotiske monstrene som i løpet av spillets oppdrag blir stadig mer ondskapsfulle og tøffe å nedkjempe. Bølge etter bølge sendes mot deg. Mellom disse gjelder det å fylle ammunisjon, lade kanonene samt oppgradere våpentårnene dine – og ikke minst; sanke sammen «skrapet» etter forrige bølge fiender, for dette er valutaen du trenger for å utvide arsenalet ytterligere.

Enten spiller du alene, og opplever kanskje å møte veggen etter de innledende, enkle oppdragene – eller så fortsetter du med inntil tre andre i online co-op. Spillet er enormt oppslukende, en meget vellykket hybrid mellom strategi og action. Spesielt om du klarer å finne dyktige samarbeidspartnere online. For det er da «Trenched» er på sitt aller beste.

NB! «Trenched» kan kjøpes digitalt via LIVE Marketplace på Xbox 360 for en hundrelapp.

Oppsummering
Positivt
Heftigst i samarbeid, og oppslukende med sine RPG-/strategi-elementer.
Negativt
Av og til dårlig «flyt» i onlinespill, når mye skjer på skjermen samtidig. For få oppdrag.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3