Skate-serien har opplest og vedtatt tatt over tronen fra Tony Hawk-spillene, etter at hovedpersonen selv og Activision forelsket seg i utviklingen av en plastfjøl som i det store og hele ikke gjør noe annet for opplevelsen enn det du kommer til å få foran TV-skjermen med Natal-minispill denne høsten.

Og da slipper du - som en bonus - å bekymre deg for effekten av plastrullebrett mot parkettgulv...

Mens Tony Hawk, utvikler Robomodo og utgiver Activision satt i ymse møterom og pitchet idéer rundt hvordan «Ride» skulle bli den revolusjonen man helt sikkert trodde dette spillet kom til å bli, snek EA Black Box seg frekt og freidig inn på markedet med det første «Skate» høsten 2007.

En oppfølger kom ut i fjor og allerede nå er det tredje og hittil beste tilskuddet til serien ute. Et spill som både viderefører den lekne kontrollen vi har blitt vant til og introduserer flere nyvinninger.

 

Port Caverton er
et paradis for skatere.

BYEN SOM ELSKER SKATERE

Historieaspektene ved Skate-serien er nærmest irrelevant.

Denne gang er målet ditt å selge flest mulig brett og du oppfordres til kynisk finansakrobatikk på veien mot ære og berømmelse, mens valgene av by og miljø har definitivt hatt noe å si for spillbarheten.

Før har vi blitt jaget av sikkerhetsvakter og vært ansett som rullende samfunnsfiender. I den nye spillbyen Port Carverton er alt snudd på hodet. Her er skatere hjertelig velkomne og hele bymiljøet er skapt for å fremstå som det reneste rullebrettparadiset. Det er åpent og perfekt for de mest spektakulære triksene i boka – og noen som enda ikke er oppfunnet. Det er en svært innbydende lekegrind vi får boltre oss i denne gang.

Dette innebærer også at du trenger å bruke mindre tid på overbefolkede områder og sinte sikkerhetsvakter. Gatene er også mindre trafikkert.

Enkelte vil kanskje si at «Skate 3» nå går for langt i å fremstå som et useriøst rølpespill, for Hall of Meat-utfordringene dukker igjen opp – konkurransene der du kaster deg ut fra avsatser og i beste «Pain»-stil skal forsøke å påføre deg selv mest mulig skade. Dette er imidlertid ikke noe som tar en for stor del av marsipankaka, det er et element du lett kan overse om du heller syns andre aspekter ved spillet frister mer. Det er plenty å sette tenna i når det gjelder varierte oppgaver.

Lagbygging, for eksempel. Nytt i dette spillet er at du kan opprette et lag og utfordre andre online sammen med dine lagkamerater – enten de virtuelle, datastyrte eller venner bestående av kjøtt og blod. En morsom konkurranseform som sammen med de andre onlinemodusene gir dette spillet økt verdi og levetid.

Faktisk er det første gang jeg med hånden på hjertet kan si at et Skate-spill kan komme til å finne veien tilbake til konsollen etter seks måneders pustepause. Og mye av grunnen er det som skjer online.

Ikke bare kan du velge å løse de fleste oppgavene du finner i historiedelen sammen med «ekte» konkurrenter over nett – men utvalget av utfordringer du finner spredt gjennom menyene gjør på mange måter alle aspektene ved «Skate 3» til en sømløs affære som du til en hver tid kan velge å ta til den virkelige verden, altså spille online – eller løse alene offline.

 

Stor variasjon i spillmiljøer.

STYRKET ONLINETILBUD

Det kreative aspektet ved spillet er også oppjustert i forhold til de to andre Skate-utgivelsene.

Ikke bare kan du forevige triks på film og foto som før, men også bygge ramper og konstruksjoner som du i tur kan dele med fellesskapet.

Om du finner en bane online som du liker, kan du rangere, laste ned og eventuelt finjustere konstruksjonen av denne skate-parken til å passe dine behov.

Allerede før lansering av «Skate 3» kryr det av brukerskapt innhold som imponerer – ramper som garantert gir deg magasug og imponerende videoer som viser de mest spektakulære stuntene du har sett.

Inspirasjonen er utvilsomt hentet fra Tony Hawk-serien, fra den æraen da disse spillene var bra. Men i bunn og grunn viderebygger EAs Black Box-studio det som alltid har vært Skate-spillenes styrke gjennom de innovative kontrollene og et godt gameplay.

Måten du spiller på er det samme som før. Høyre analogstikke flipper brettet, skulderknappene gir deg grabber. Grafikken er heller ikke dramatisk mye bedre - men du merker at det har blitt justert på småting som i sum gjør helhetsopplevelsen mye bedre.

Og når det gjelder den omdiskuterte kameravinkelen som har irritert mange før, blir du nå innledningsvis spurt om hva du foretrekker av høyt eller lavt kamera plassert bak din skater. I tillegg er det et kjærkomment tilskudd at spillet lar deg veksle mellom tre vanskelighetsgrader; én lettere og én for de viderekommende mens den i midten representerer nivået fra de to første Skate-spillene.

Summen av disse nyvinningene gjør at du neppe merker den samme følelsen av å møte veggen som var en fare i det første «Skate» og oppfølgeren. Der kunne man oppleve å miste gnisten og lysten på å fortsette når triksene ble for kompliserte og karrieredelen sluttet å engasjere. Det er rett og slett så mye forskjellig moro å foreta seg i «Skate 3» til at man opplever å gå lei med det første.


«Skate 3» bygger videre på suksessformelen og introduserer en rekke små og noen større forbedringer som gjør dette til seriens udiskutabelt beste spill.

Om det er nok til å forsvare et kjøp avhenger av din entusiasme rundt et tredje forsøk fra EA Black Box – men om du hopper ut i det på fire, små hjul skal du vite at dette er det mest spillbare, polerte og gjennomførte Skate til nå.

I tillegg finner du en større og bedre integrert onlinedel som tilfører «Skate 3» en ny dimensjon. Skate, Create and Share fremstår i praksis som langt mer enn en gimmick. Aldri har fellesskapet stått sterkere i serien og tilført spillbarheten så mye.

NB! Spillet lanseres 13. mai til PlayStation 3 og Xbox 360. Vi har anmeldt Xbox 360-versjonen.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Dreams

Skaperne av «Little Big Planet» og «Tearaway» har skrudd konseptet «Play, Create, Share» opp til 11.

Les mer

- En stor teknisk bragd, men...

Vi sliter med å bli revet med av «Dreams» på PS4

Les mer