Litt over et år har gått siden «Street Fighter IV» kom ut på konsoll og nå har Capcom gitt ut en ny og forbedre versjon av samme spillet.

Men er det egentlig så forskjellig fra fjorårets spillog forsvarer «Super Street Fighter IV» et kjøp?

På mange måter har Capcom finjustert på opplevelsen fra fjorårets Street Fighter og lagt til noen nye onlinemoduser som raffinerer opplevelsen ytterligere.

Slåsskjempen har dermed blitt enda litt mer robust samtidig som nybegynnere til denne serien finner litt trøst.

 

Juri er en av
nykommerne.

RASKERE, BEDRE, PENERE

En av de mest iøyenfallende oppdatering er at Capcom har utvidet karakterantallet fra 25 til 35 ved å legge til karakterer fra tidligere spill.

Blant disse finner vi Adon fra det originale «Street Fighter», Guy og Cody fra «Final Fight»-serien og to helt nye karakterer, Hakan og Juri. 

Capcom skal få et klapp på skulderen for å ha inkludert mange, unike karakterer så her er det nok noe for enhver smak.

Hakan er en tyrkisk bryter som oljer seg opp for å kunne gli rundt i kamp, mens Juri er en ond jente som er spesialisert i taekwondo og liker å slikke leppene sine før kamp. 

Til tross for litt uvanlig karakterdesign, synes jeg at disse to passer inn med resten av karakterene, dog i «særing»-kategorien.

Gameplayet har ikke forandret seg stort. Hvis du ikke likte den første versjonen av «Street Fighter IV», så er det ikke så mye nytt at du blir frelst gjennom dette spillet.  Forandringene som er gjort i selve gameplayet handler mest om balansering av karakterene og hvor mye skade de gjør.

De sterkeste karakterene har fått en redusering på hvor mye skade de gjør, mens de svakeste har fått angrepene sine forbedret i et forsøk på å jevne ut hvor urettferdige noen kamper kan være.


Nye former for underholdning
er pakket inn i menyene.

ONLINE WORLD WARRIOR

Den mest signifikante oppdateringen ligger i onlinedelen.

Nettkoden har blitt forbedret betraktelig – det merkes at stabiliteten er bedre og kampene har blitt enda mer «lag-free».

I tillegg har utviklerne forandret på selve onlinemodusene. De tre valgene du har nå er ranked match, endless battle og team battle.

I endless battle kan du nå sitte 2-8 spillere i en lobby og se andre spille, mens du venter på din tur. Vinner du så får du fortsette og dermed møte neste utfordrer, men hvis du taper rykker du nederst i køen igjen.

I team battle trenger du bare å samle noen kamerater og utfordre et annet lag, mens hele laget kan sitte å chatte under kampene.

Disse to modusene har gjort onlinedelen av «Super Street Fighter IV» til en mer sosial opplevelse som byr på utrolig underholding. Ingenting slår en god team battle hvor hele laget heier på deg siden du er den siste igjen som kanskje må slå tre andre for å vinne.

Jeg vil også nevne at de beste kampene dine online kan lagres og legges ut for alle venner (og fiender) sin misunnelse. I tillegg kan du invitere dem inn i din egen «replay-kanal» hvor du kan kjøre din knyttnevekavalkade hvis du føler for det.


Finjustert til perfeksjon.

NYBEGYNNERVENNLIG

Hvis du har vært ubestemt på om du vil plukke opp dette spillet, så er det nå du burde gjøre det.

For å få en helhet i spillet har Capcom omformet deres Challenge-mode og gitt alle karakterene hver sin liste med spesialangrep og komboer som er hendige å kunne i kamp.

I den forrige versjonen var disse listene mye vanskeligere å gjøre og noen av komboene var nesten umulig å få til i kamp. Så det gleder meg at de har gjort denne modusen enklere, noe som kan gi en nybegynner et løft i læringskurven.


Capcom har virkelig finpusset «Street Fighter IV» og gjort de forandringene som både er til nytte for nybegynnere og veteranene i sjangeren. Spesielt onlinedelen er en drøm å leke med.

Dere som ikke likte «Street Fighter IV» vil nok ikke like denne versjonen heller, dessverre. Gameplayet er det samme, men karakterbalansen og utvalget har blitt bedre. Siden dette bare er en veldig stor oppdatering, kommer spillet ut med en lavere prislapp enn et vanlig, nytt konsollspill. 

Dette er det mest komplette fightingspillet ute på markedet akkurat nå og jeg gleder meg til å se om konkurrentene i denne spillsjangeren lærer av Capcom. I mellomtiden så spilles det mer «Super Street Fighter IV», og jeg venter på nye utfordrere som jeg kan knuse. Kanskje du er neste?

PS: «Super Street Fighter IV» lanseres 5. mai i Norge, og kommer ut til Xbox 360 og PlayStation 3. PressFire har anmeldt Xbox 360-versjonen. Det har så langt ikke kommet nyheter om en PC-versjon fra offisielt hold. 

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Dreams

Skaperne av «Little Big Planet» og «Tearaway» har skrudd konseptet «Play, Create, Share» opp til 11.

Les mer

- En stor teknisk bragd, men...

Vi sliter med å bli revet med av «Dreams» på PS4

Les mer