Harry Potter og Halvblodsprinsen

Gleden blir kortvarig med «Halvveisprinsen».

For dere som ikke er oppdatert på Potteruniverset (finnes det fortsatt noen?), så er dette spillet en avhandling fra sjette film og bok i serien.

Dette året er Harry Potter ikke bare kaptein på rumpeldunklaget, han har også begynt å utmerke seg i eliksirfaget på grunn av noen noterte instrukser i en lånt bok som den tidligere eieren, den mystiske Halvblodsprinsen, har skrevet ned.

Handlingen tar for seg (svært fritt fra Electronic Arts sin side) jakten på hvem denne Halvblodsprinsen kan være, samtidig som Harrys erkefiende, Draco Malfang, begynner å oppføre seg mistenksomt.

Oppå det hele begir Harry og Humlesnurr seg ut på en reise til fortiden for å lære mer om Voldemorts bakgrunn.

MAGISK PÅ WII

«Harry Potter og Halvblodsprinsen» er faktisk et hakk over mye annet oppgulp vi blir påtvunget av produsentene bak populære filmer.

Men resultatet er likevel ikke langt over middelmådig.

Spillingen er kort forklart noe sånt som dette: Du får en jobb, du påkaller spøkelset Nesten-Hodeløse Nikk med en knapp, og han viser deg vei dit du skal, som er mye kulere enn de fottrykka på bakken du fulgte i tidligere spill.

Du utfører så oppgaven du har blitt gitt og får en ny.

Disse oppgavene varierer med tre typer: Duellering, eliksirblanding og rumpeldunk.

Duellering er den oppgaven som helt klart gjør spillet verdt å spille på Wii. Her styrer man karakteren enkelt og bruker begge kontrollene til å kaste trylleformler. Et system som dog er noe upresist, men oftere enn sjeldent fungerer det til din fordel likevel.

Ikke bare er denne spillemetoden overlegen i forhold til de andre plattformene spillet kommer ut på, det er også dette som virkelig gir den gode magiske stemningen.

Å brygge eliksirer er også veldig gøy fordi det er lagt så mye mer detaljer i det enn tidligere.

Foruten å putte oppi ulike væsker og ingredienser, må det røres og varmes opp, og noen flasker må også ristes på før de helles oppi. Alt dette gjøres på tid, og de ulike eliksirene krever forskjellig hurtighet i utførelse.

Rumpeldunk er kanskje den mest skuffende oppgaven du kommer over, rett og slett fordi det blir alt for enkelt.

Retningen du flyr i er kontrollert automatisk, og i stedet for virkelig å føle at du tar del i en kamp, er målet å treffe gjennom glødende stjerner spredt rundt på banen for å få mer fart så du til slutt får tak i gullsnoppen.

Riktig nok med et par hindre på veien, men likevel en særs enkel og middelmådig oppgave.

Men selv om oppgavene stort sett er fryd og gammen er den vesentlige delen av spillet, historien, dessverre kortet ned så drastisk at mange scener er fullstendig ribbet for kjøtt på beinet. Ikke bare blir det heidundrendes kjedelig, men i grunn noe som oppfattes som regelrett slurv.

EA klarer dermed ikke å engasjere deg til å føle dramatikken og spenningen, fordi det er så forbasket antiklimaktisk.

HARRY POTTER OG HALVVEISPRINSEN

Visuelt sett er derimot «Harry Potter og Halvblodsprinsen» forbedret fra forrige spill, «Harry Potter og Føniksordenen».

Karakterene er fortsatt ganske ujevne og har en tendens til å se ut som en blanding av zombier og, pardon my french, lettere tilbakestående.

Men omgivelsene er derimot fantastisk nøyaktig gjengitt, og vil gi en hver blodfan av Potter en følelse av personlig nirvana.

Noe som undertegnede hadde litt problemer med, er den lite troverdige fremstillingen av karakterene i forhold til hvordan vi kjenner dem.

Med dårlige moralske kommentarer som «think twice before you're bullying someone», og generelt tørre forsøk på humor, gjør at dialogen tidvis bare blir pinlig og du sitter der og slår panna i bordet.

Men det som er og blir spillets virkelig fatale feil, er mangelen på innhold. Hva i all verden har dere tenkt på EA?!

Riktig nok kan du etter å ha fullført det særdeles korte hovedplottet (det tar bare noen få timer å spille gjennom) gå tilbake og gjennomføre klubboppgaver du ikke har fått gjort tidligere, samt samle opp alle våpenskjolda.

Men det er et savn at det ikke er noe mer, noen unike utfordringer og minispill.

Når sant skal sies er det ingen lett jobb å skape et spill fra en film og lykkes. Og i alle fall spill basert på en bok som en så massiv fanbase som Harry Potter-fanatikere har delte  meninger om i utgangspunktet.

Selv om dette utvilsomt er det beste spillet i rekken, er det fortsatt ikke bra nok.

Oppgavene som må utføres er så absolutt moro en stund, men spillet taper seg svært mye på historiens avhandling.

Blottet for ekstra detaljer som minispill, gåteløsing, flere ting å samle på, og rett og slett virkelig følelsen av magi, gjør at du sitter igjen og føler at spillet ikke er helhetlig bra.

Det er rett og slett alt for lite. Mange fans vil nok svelge dette spillet glatt fordi det er Harry Potter og de liker historien. Om du ikke likte «Føniksorderen»-spillet, er sjansen stor for at heller ikke dette vil falle i smak.

Gi oss noe mer EA, snille, snille.

PS: Vi har anmeldt Wii-utgaven av spillet, men «Harry Potter og Halvblodsprinsen» slippes på nær sagt alle tenkelige formater, inkludert mobiltelefoner og Mac, samt alt av konsoller. Spillet ble sluppet 2. juli.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3