Om det er én ting denne generasjonen med spillmaskiner har lært oss, så er det at spill ikke lengre er enkel underholdning – de er fulltidsjobber. Achievements, gamer scores, ekstrautstyr, opplåsbart innhold, nedlastbart ekstramateriale – tiden du investerer krever sitt, og du kommer ikke unna det faktum at spill nærmest har blitt en livsstil for mange.

Det er derfor viktig å kunne slenge seg tilbake i sofaen i ny og ne for å nyte litt ren, fordomsfri underholdning. Noen ganger handler det tross alt ikke bare om å få et nytt spill i hus men om å slappe av, unnvike de daglige gjøremålene og slå seg til ro med forestillinger om en problemløs hverdag.

Du tror kanskje at tiden for barnslige forventninger, nostalgi og moro er over, men der tar du feil. Nintendo oppsøker nemlig dette for deg i «Super Mario Galaxy 2» – en fargerik og kreativ påminner om hva spill virkelig skal være.

 

Det kreative banedesignet
holder deg på tærne hele veien.

EVENTYRLIG ROMREISE

Det å si at «Super Mario Galaxy 2» er en overlegen oppfølger til «Super Mario Galaxy» fra 2007 er kanskje å ta litt hardt i. Fundamentet er tross alt en ren blåkopi av forgjengeren og derfor mer eller mindre identisk i utførelse.

I «Super Mario Galaxy 2» får de nye idéene utspill som temaer for galakser – hver med diverse fargerike og abstrakte planeter du må forsere. Oppsettet er mer eller mindre identisk til tidligere Mario-spill hvor det er nivåene selv som gir spillet særpreg.

Moroa kommer dermed fra å slynge seg fra planet til planet mens du navigerer de kreative miljøene som ofte endrer spillerom og regler uten forvarsel. Du må uansett lære kontrollene godt, siden utfordringen her går på å manøvrere Mario langs svimlende plattformer og nivåer.

De uendelig mange sammensetningene av elementer sikrer at du får trent muskler innenfor både koordinasjon, problemløsning og refleks. På toppen av det hele resirkuleres ideene i mye mindre grad enn det forgjengeren hadde en tendens til å gjøre.

 

Mario i 3D for en ny generasjon.

BADEPARK PÅ MARS, SKOGSSTI PÅ VENUS

Falt du for «Super Mario Galaxy» vil du med andre ord falle pladask for oppfølgeren. Nintendo har som alltid gjort en fenomenal jobb med å sikre det lille ekstra – hvor filosofien og utførelsen forblir like smart som alltid.

3D-perspektivet kan slite litt med å gi deg fullstendig kontroll i enkelte episoder, hvor detaljstyring kombineres med tidspress – selv om måten kamera og perspektiv ellers omfavnes på gjør det vanskelig ikke å kalle det en av de viktigste karakteristikkene spillet har gående for seg.

Nintendo er ironisk nok aldri helt ferdige med å finjustere produktene sine til nytt publikum. Som med «New Super Mario Bros. Wii», sier utviklerne klart i fra om at de ikke bryr seg om hvem du er: Alle skal ha muligheten til å investere tid i det fargerike universet deres.

Det er fortsatt veldig vanskelig å bry seg med det faktum at spillet ikke egentlig har så mye å by på i form av utfordring. Du blir konstant bombardert med nye nivåkonsepter og gjøremål, og måten det hele sklir fremover på får deg til å glemme tiden helt.

 

Innskrenket flerspillerdel, nok en gang.

TIDLØS MORO

Var du så heldig og fikk med deg tre andre kompiser på galskapen i «New Super Mario Bros. Wii» vil du dessverre bli skuffet over mulighetene til å spille sammen med andre her.

Som med forgjengeren slipper «Super Mario Galaxy 2» kun til én ekstra spiller – en trist sjel som må ta til takke med en mer eller mindre forkastelige hjelperolle lik den vi så i «Rabbids Go Home».

Det enkleste er heller å kalle det et hjelpemiddel for de som måtte trenge en hjelpende hånd der ting blir for hektisk.

Men til tross for en manglende flerspillerdel har Mario fortsatt noe kameratskap å glede seg over. Yoshi er nemlig den største nyvinningen denne gangen. Utviklerne drar selvsagt god nytte av forholdet ved å introdusere et par fartsfulle og særegne nivåer der du bruker det stakkarslige dyret til å bryte fartsgrenser og nå nye høyder.

 

Noen ganger lønner det seg ikke å presse en sjanger for påtvungne nyvinninger, men heller å belage seg på godt spilldesign til å skape spennende idéer av de ressursene som er tilgjengelig. «Super Mario Galaxy 2» gjør nettopp dette, og utnytter alt sjangeren har å tilby gjennom fantastiske nivåer og baner, smarte power-ups og en herlig sans for lek og moro.

Når det kommer til å promotere uhemmet spillglede er det vanskelig å se for seg noen andre enn Mario i rollen som kongen på haugen. Dette er et klassisk plattformspill simpelthen umulig å oppdrive på noen annen plattform – og Nintendo har nok en gang vist oss at de har det de trenger for å appellere til både nyere og eldre generasjoner av spillere.

PS: «Super Mario Galaxy 2» slippes til Nintendo Wii fredag 11. juni.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Far Cry New Dawn

Mer av det samme: The Game.

Les mer

Anmeldelse: Metro Exodus

Har aldri vært sterkere.

Les mer