Gran Turismo Sport

Hva har de brukt tiden på?

(Pressfire.no): Det er omtrent tjue år siden det første «Gran Turismo»-spillet dukket opp, og de som har fulgt serien siden starten vet at «Gran Turismo»-spill ikke akkurat vokser på trær.

Så langt har det kun dukket opp seks fullverdige «Gran Turismo»-spill, et knippe begrensede prologspill, samt noen spesialutgivelser basert på allerede eksisterende spill.

Så har vi nå fått også ett til, «Gran Turismo Sport», som etter flere utsettelser endelig har dukket opp. La det være sagt først som sist: «Gran Turismo Sport» føles ikke som et fullverdig spill i serien. Samtidig er det heller ikke et typisk «mellomspill», ala prologene.

Akkurat det hadde vi en rimelig god anelse om allerede da undertegnede var tilstede under kunngjøringen av spillet før sommeren i fjor. Da ble det nemlig nesten snakket mer om e-sport og FIA-løp, enn selve spillet og innholdet ellers.

For vår del var vi ikke fryktelig imponert over det som ble servert den gangen. Så tok det heller ikke lange tiden før den første utsettelsen av spillet kom. I utgangspunktet ble vi lovet at spillet skulle komme i november 2016. Nå har det gått nesten halvannet år siden jeg først prøvde spillet, og heldigvis har det skjedd litt siden den gang. Om det egentlig har skjedd nok er en annen sak.

Tok dette over fire år å lage?

Helt ærlig hadde vi vel forventet litt mer av «Gran Turismo Sport», både med tanke på utsettelsene og tidligere spill, men også med tanke på at det nå er over fire år siden «Gran Turismo 6» kom ut til Playstation 3. Til sammenligning har det kommet fire «Forza»-spill til Xbox One siden den gang.

Det er ikke til å komme utenom at dette er ganske tynt, tross alt. Du kan se langt etter det meste vi kjenner fra tidligere spill i serien. Karrieremodusen, om vi kan kalle den det, er syltynn. Du har en kjøreskole du må gjennom, en modus som byr ferdighetsutfordringer, og en modus hvor du finsliper ferdighetene på hver av banene i spillet.

Du har også en arkademodus, hvor du selv kan velge bil og bane, og type løp. Denne er for øvrig den eneste som kan spilles uten å være koblet til Internett, og da uten av fremgangen din lagres.

Færre steder å kjøre

Antallet baner er for øvrig noe av det som har blitt kraftig redusert fra tidligere. «Gran Turismo Sport» lanseres med 17 baner og totalt 28 forskjellige variasjoner, men det skal dukke opp flere på sikt. Om spillet kommer opp i «Gran Turismo 6» sine 100 banevariasjoner er vel heller tvilsomt.

Bilutvalget, som har vært et av seriens største salgsargumenter, er langt mindre enn tidligere. Vi er faktisk nesten tilbake på 1998-nivå, da det første «Gran Turismo»-spillet bød på 140 biler. I «Gran Turismo Sport» har du i utgangspunktet 163 biler å velge i – omtrent 1000 færre biler enn i forrige spill. Til gjengjeld er alle bilene denne gangen såkalte premium-biler, med lekker grafikk og høyt detaljnivå.

Hovedfouks på seriøs racing

Som så vidt nevnt tidligere er det denne gangen e-sport som er hovedfokuset, i form av Sport-modusen. Der er det lagt opp til turneringer med kvalifiseringer og løp på nett, og rangeringer både innen verdensdeler, nasjoner og bilprodusenter. Det aller meste i samarbeid med det internasjonale bilsportforbundet, FIA.

Det er vel en ganske naturlig videreføring av noe av det Polyphony og Gran Turismo har drevet med før, hvor de har latt de beste «Gran Turismo»-spillerne få prøve seg i ekte racing. Noen av de tidligere «Gran Turismo»-spillerne er i dag dyktige racer-sjåfører med proffkontrakter.

For å understreke seriøsiteten har Polyphony lagt til et system hvor det lønner seg å kjøre pent, blant annet å ikke krasje inn i motspillerne, presse dem av banen eller sperre for raskere sjåfører.

Hvordan du oppfører deg måles i SR (Sportsmanship Rating), og oppdateres fortløpende mens du kjører løp. Så langt ser det ikke ut til at majoriteten av spillere på nett bryr seg stort om SR-nivået sitt, for det er fortsatt mye knuffing og ufin kjøring.

Ikke helt i gang ennå

I skrivende stund er selve hovedkonkurransene ennå ikke i gang, de skal starte opp i løpet av november. Dermed måtte vi ta til takke med å kjøre Daily Races, hvor du kan velge blant tre forskjellige løp som skiftes ut hvert døgn.

Litt småfrustrerende er det at løpene ikke går fortløpende, men starter til fastsatte tidspunkter. Sånn cirka hvert kvarter starter det et nytt løp på samme bane, med fem minutter forskyvning på de tre banene. Er du ikke så nøye på hvilken bane og klasse kan du være i gang i løpet av noen minutter, og i ventetiden kan du kjøre kvalifiseringsrunder for å få bedre startspor i finalen.

Løsningen er for så vidt forståelig, men samtidig antar vi at det ville vært fullt mulig å starte løpene fortløpende, så snart det var spillere nok. Det hadde gitt mindre ventetid, og gjort det mulig å bare slenge seg ned for å ta et kjapt løp eller to.

Nettspilling med mindre press

Heldigvis må du ikke nødvendigvis velge Sport for å kjøre mot andre på nettet. Du har også en mer tradisjonell flerspiller å ta fatt i. Her kan du søke etter baner, klasse, bilmerker og type løp du vil kjøre, eller du kan starte ditt eget flerspillerrom. Du kan velge å søke opp konkurrenter som tar spillingen seriøst, eller du kan finne grupper som bare kjører for moroskyld, uten skikkelig tidtaking eller premiering.

Vår erfaring er at det er større variasjon i aggresjonsnivået i løpene her, litt avhengig av hva slags løp en velger å hive seg med på. Her opplevde vi løp med svært høflige motspillere, og vi opplevde den typiske knuffingen fra Sport-modusen.

Felles for alle spillmodusene er at du tjener virtuell valuta og ymse andre poengvarianter. Pengene du tjener opp kan du bruke til å kjøpe nye biler. Oppgradering av bilene er løst på en mye enklere, og kjedeligere, måte enn tidligere, ved at du kan velge å øke opp til tre nivåer med motorkraft eller tre nivåer med vektreduksjon. Til dette kan du ikke bruke «spillpengene», men må heller ta av opptjente såkalte mileage points, som du tjener opp basert på kjørelengde i løp.

Nevnte mileage points kan også brukes til å kjøpe ting som nye hjelmer, kjøredresser og lakkvarianter til bilene dine. Det er også disse du bruker om du ønsker å kjøpe nye felger til bilene dine, hvorav du har åtte stykker å velge i.

Du vil mekke sa du? Synd det

Det er ikke til å komme utenom at det føles litt underlig, eventuelt feil, å ha et «Gran Turismo» hvor du ikke kan oppgradere bilene etter eget ønske. Hvor du ikke kan velge å fikse litt på motoren for å oppnå bedre dreiemoment, eller å oppgradere bremser og avstivning av bilen.

Mye kan for så vidt gjøres i bilinnstilligene, men det er et savn å ikke kunne prøve seg mer frem, slik vi er vant til fra tidligere spill i serien.

Helt uforståelig er det likevel ikke. Her er det fokus på konkurranse på nett, og at det i utgangspunktet skal være så likt som mulig for alle spillerne. Noen biler sitter litt bedre på veien, men andre går litt raskere, men balansen innenfor de forskjellige klassene virker å være godt gjennomtenkt.

Forutsigbar og trygg kjørefølelse

Da vi fikk teste en tidlig, tidlig versjon av «Grant Turismo Sport» i fjor sommer ble vi ikke helt fortrolige med fysikken og kjørefølelsen, vverken med håndkontroll eller et skikkelig ratt.

Heldigvis har det skjedd litt siden den gang. For det meste føles bilene riktige mot veien, og en merker god forskjell fra det å kjøre en 200-hester Renault Clio med forhjulstrekk til det å kjøre en race-preppet Dodge Viper eller Nissan GT-R.

Som med andre bilspill, for det er fortsatt det «Gran Turismo Sport» er, selv om det nærmer seg simulatorstempelet, kan du velge å aktivere eller deaktivere diverse hjelpefunksjoner, som for eksempel stabilitetskontroll, blokkeringsfrie bremser (ABS) og bremselinjer på veidekket.

Du kan om ønskelig også aktivere Auto Drive, som nesten fungerer som en slags autopilot, og hjelper deg å bremse før svinger, samt begrense styreutslag slik at du ikke overstyrer.

En alvorlig mangel i en «simualtor»

Vi merket oss fort at spesielt ABS var en nødvendighet, i alle fall etter at vi gikk fra å spille med håndkontrollen til å plante rumpa i Playseat-setet med Logitech G29 fastskrudd. Av en eller annen grunn har nemlig Polyphony droppet skikkelige fininnstillinger av ratt og pedaler i spillet. Vi har i alle fall ikke klart å finne dem i det ikke alltid like lettnavigerte menyene.

Dermed klarte vi ikke å bøte på problemet med at bremsene tar veldig, veldig tidlig, og låser seg etter minimal pedalvandring. Med ABS deaktivert, som er slik undertegnede normalt foretrekker å spille, ble det full lås på alle fire hjul nesten uansett hvor forsiktig pedalen ble trykket ned. Sånn skal det ikke være.

Med kløtsjen var det så godt som det motsatte som gjaldt. Kløtsjsimuleringen, på de få bilene i spillet som støtter kløtsj, er horribel, i alle fall med Logitech G29. Det ble fryktelig mange bomgiringer og irritasjon. Da var det nesten bedre å spille med automatgir.

Heldigvis sitter rattingen for det meste som støpt, men vi savner å kunne justere mer enn Force Feedback-effekter. Det er rett og slett skuffende at Polyphony, som påstår seg å lage «The real driving simulator», ikke har tatt seg bryet med å gi spillerne mer avansert justeringer av ratt og pedaler, slik så godt som alle andre nyere bilspill og simulatorer har hatt i årevis.

Lekre biler, fine baner

Vi har spilt «Gran Turismo Sport» på vanlige Playstation 4, og opplevde grafikken og bildeflyten som fin. Noen av omgivelsene kan tidvis virke en anelse sterile, men det ser jevnt over veldig pent ut.

Bildeflyten holdt seg stabilt på 60 bilder per sekund, og kun ved et par anledninger opplevde vi merkbare fall i bildeflyten. Spiller du på Playstation 4 Pro vil du nok oppleve helt stabil bildeflyt, samt noe høyere detaljnivå.

En ting vi kunne ønsket oss, var litt mer fartsfølelse. Uansett kameravinkel, og kanskje spesielt innenfra bilen, er kameraet veldig statisk. Det gjør at en mister noe av følelsen av å sitte i en bil som beveger seg i alskens retninger i det du kjører over kanter, i svinger eller treffer ujevnheter i banen.

Et av de beste eksemplene på en god løsning på dette var i «Need for Speed Shift 2», hvor en kunne velge å spille fra inne i hjelmen, som med en god dose kamerabevegelser, samt endret lydbilde, gjorde at man fikk mer følelsen av å sitte i en racerbil. Også i «Forza Motorsport 7» synes vi kameraføring og fartsfølelse er bedre gjennomført, og litt mindre dødt og statisk.

Noe annet som kunne gjort spillet mer spennende, er dynamisk vær, eller vær i det hele tatt, egentlig. I «Gran Turismo Sport» kan du velge en fast tid på døgnet, slik at du kan kjøre på dagen, kvelden eller midt på natta, men det er også det. At spillet ikke her holder følge med konkurrenten er trist, og gjør at spillet kan føles litt utdatert.

Ikke dårlig, men langt fra best

Det har gått fire år siden forrige «Gran Turismo»-spill. På den tiden har det dukket opp to utgaver av «Project Cars» og hele fire forskjellige spill i «Forza»-serien. Helt hvorfor det har tatt så lang tid å lage «Gran Turismo Sport» vet vi ikke, men det kan ikke være fordi Polyphony har jobbet med å lage store mengder innhold.

«Gran Turismo Sport» er nemlig et rimelig tynt spill. Mens tidligere spill i serien, og konkurrerende spill, har karrieremoduser, flerspiller på nett, drøssevis med baner, hundrevis av biler og alskens store og små ekstrautfordringer. Her må du klare deg med et ganske lite utvalg baner og biler.

Karrieremodus, trimming av biler og alskens annet vi er vant med er også borte. På mange måter føles «Gran Turismo Sport» ut som en slags mellomting mellom et fullverdig spill i serien og et av prologspillene. Det er skuffende, gitt hva konkurrentene leverer, og hvor lang tid det har tatt å få spillet ferdig.

Tanken er at dette skal være et mer e-sport-rettet spill enn konkurrentene, men med over fire år på seg, burde det være mulig å lage begge deler. At spillet samtidig lider av en del åpenbare mangler, som mer avansert støtte som ratt, at du må være på nett for å kunne spille det eller lagre fremgang i spillet, gjør ikke saken stort bedre.

Det skal bli spennende å se hva det blir av FIA-satsingen, men vi frykter at «Gran Turismo Sport» ganske raskt ender opp med å bli et spill for de spesielt interesserte.

Heldigvis sitter kjørefølelsen godt, selv om fartsfølelsen tidvis er litt fraværende, og om en kan leve med over normalen langt ventetid mellom hvert løp på nettet, er det en del moro å hente her. Det er bare det at totalpakka føles for tynn, og at dette er litt for lite, litt for sent.

«Gran Turismo Sport» er ute til PlayStation 4. 

Oppsummering
Positivt
Fin grafikk. God fysikk. Spennende e-sport-satsing.
Negativt
Lite innhold. «Billig» trimming. Manglende fartsfølelse. Laber støtte for ratt og pedaler. Sakker akterut sammenlignet med konkurrentene.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3