Fight Night: Round 4

En knyttneve av et slåssespill.

Det har blitt noen måneder siden «Fight Night: Round 3» gadd å engasjere. I løpet av Xbox 360s første levetid var dette imidlertid et spill som imponerte da det kom ut i februar 2006.

I første rekke gjennom grafikken, som når du traff motstanderen kraftig utspilte noen riktig så heftige slow motion-bilder, der hansken treffer kjaken eller ribbeina, med det resultat at motstanderen gir fra seg noen desiliter med kroppsvæske (journ. merk: tenk svette eller blod), samtidig som du bivåner at han kneler i ringen.

EA Sports Peter Moore har nylig uttalt at boksing føles gammeldags – muligens tidenes dårligst timede uttalelse før en spillansering – og Moore sa også at EA ser etter en Mixed Martial Arts-franchise for å gå i strupen på «UFC 2009: Undisputed».

Uansett: Det er med glede man kan fastslå at «Fight Night: Round 4» faktisk leverer.


STØRRE ONLINEPOTENSIALE

La oss starte med innpakningen, menyene, nyhetene og det visuelle knasket.

Spillet introduserer i utgangspunktet det samme kampsystemet du kjenner fra forrige spill i serien, bare med en større onlinebit, muligheten til å skape din egen karakter på en mer omfattende måte enn før, og en livestream fra ESPN-sportsradio.

Dette er veldig kjekke greier, men sistnevnte nyhet fører til noen volumforandringer mellom musikk- og livestream av sportsnyheter som skjemmer litt.

Du blir sittende med fjernkontrollen for å utligne volumforandringene som sparker inn.

De fleste slagene finner du sentrert til høyre analogstikke, med spesialslaget lokalisert til X eller A-knappen, avhengig om du spiller henholdsvis PS3 eller Xbox 360-versjonen, og det ulovlige hodeskallestøtet på O/B-knappen. Dessuten kan du skyve motstanderen unna eller søke i kroppen for å kjøpe deg tid.

Jeg hadde en formening om at «Fight Night: Round 3» var et dårligere spill enn det faktisk er før jeg gjorde en aldri så liten sammenligning i forbindelse med denne nykommeren.

Tospill lokalt, for eksempel: Jeg var sikker på at kameraet og gameplayet var mer begrenset enn det faktisk er, og at det føltes mer klaustrofobisk.

En kjapp sammenligning viste imidlertid at du finner mye av det samme som i 3’eren, bare med en mye råere grafikk, og et mer tilgivende vanskelighetsnivå.


LAG DEG SELV SOM BOKSER

I Legendary-modusen, selve karrieredelen av spillet, får du først muligheten til å forevige deg selv og utseendet ditt.

Du kan gjøre dette ved å ta et bilde med Xbox360/PS3-kameraet ditt, og akkompagnert av god lyssetting i rommet kan dette bli temmelig realistisk.

Du kan selvsagt gjøre hele skapelsesprosessen manuelt, og velge blant EA-standardiserte menyer for å lage deg en bokser.

Du får tilrettelagt valgmuligheter for enten å skape en bokser med stor rekkevidde eller en kjapp, liten bokser. Det er dermed essensielt når du velger høyde, spesialslag og vekt for bokseren din, samt tilrettelegger for hvordan du vil fordele ferdighetspoeng før du starter.

Nå som dette er på plass er det bare å spenne på boksehanskene og begi seg ut i Legacy Mode.

Sammenlignet med «Fight Night: Round 3» er det ingen tvil om at grafikken har fått et løft. Og det til tross for at EA har byttet utviklerstudio, fra EA Chicago til EA Canada.

Detaljene som svette, skinntoner og detaljer på bokserne er mye bedre gjengitt, og gledelig nok er også spillbarheten forbedret.

Dette resulterer i at du kan bokse mer taktisk enn før. Jobb med guarden din, vent på at motstanderen din sliter seg ut (du ser helse-meteret på skjermen til en hver tid), og sett inn en frekk kombo når du føler for det.

Dessuten har du alltid trenerens tilrop i øret, og når han sier «sett inn et spesialslag», ja, da trykker du X (eller A) og gjør en «signature punch». Ofte lønner det seg å gjøre som treneren sier, tro det eller ei.

OBAMA VS JACKSON

Det at du hele tiden kan følge tre metere for din egen bokser og motstanderen - helse, stamina og block - gir deg et strategisk element ekstra.

Det er ingen vits i å svinge løs uten å tenke forsvar.

Karrieredelen gir deg en litt treig meny, dessverre.

Du får der en kalender med flere muligheter til å overvåke din utvikling, rankingen og planlegge fremtidige kamper.

Det virker imidlertid litt meningsløst å ha en kalender som simulerer andres kamper uten at din bokser er involvert, noe som skaper unødvendig dødtid og føles som fylltid før du skal gjøre én av to ting: enten bokse en kamp eller trene.

Treningen er løst slik at du bør utføre en økt foran hver kamp, for å forbedre stats og attributter hos bokseren din. Heldigvis kan du velge å bare kjøre en simulert trening om du ikke gidder å utføre treningen selv, for spillmekanisk sett syns jeg denne delen av spillet ikke engasjerer nevneverdig.

Om du velger å simulere treningen får du bare 50 % utbytte av økten, så det blir opp til deg om du velger å pine deg igjennom slag på sandsekker eller sparrerunder.

Muhammad Ali og Mike Tyson er posterboys til «Fight Night: Round 4». To av tidenes største boksere kan dermed fort møtes i ringen, og dette er et potensial i spillet som EA har valgt å bruke som sin primære markedsføring.

Om du spiller en lokal- eller onlinekamp med disse to bokserne ser du på en måte både styrkene og dybden i spillet. Tyson er en tettere, kortere og hurtigere bokser, mens Ali – med sin karakteristiske dansestil som spesialslag – har en annen stil.

Online er «Fight Night: Round 4» et skoleeksempel på hvordan fighting- og sportsspill bør være. Du kan dele karakterer over Internett, noe som har ført til at undertegnede blant annet har Ron Burgundy, fra den fantastiske komedien «Anchorman», Michael Jackson, Barack Obama og Rocky Balboa i stallen over spillbare karakterer.

I tillegg finner du andre boksere opp igjennom historien som noen har skapt og delt, alt presentert i 1080p.

Karrieredelen av spillet står for meg som litt uforløst, i første rekke hemmet av et treigt kalendersystem og mye ventetid. Online – og når du spiller lokal flerspiller – har «Fight Night: Round 4» mye mer å by på, og har potensial til å danke ut enkelte andre EA-utgivelser.

Følelsen av å treffe med en frekk slagkombinasjon, bestående av tre jabber, en uppercut og et spesialslag, og dermed se konkurrenten knekke et par ribbein, spytte ut en munnfull blod og så treffe kanvasen, er ubetalelig.

PS: Vi har anmeldt PS3-versjonen. Spillet er også ute på Xbox 360 fra og med 2. juli.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3