FIFA 12

Med realisme i fokus.

Nok en gang har det blitt slått på stortromma i forkant av et «FIFA»-slipp. Ord som «revolusjon» er blitt hyppig brukt, denne gang i form av en såkalt hellig treenighet av innovasjon: Player Impact Engine, Tactical Defending og Precision Dribbling.

Disse nyhetene vil fundamentalt endre måten du spiller på, ble det forskuttert. Det stemmer på en prikk.

Viktigheten av et par av disse innovasjonene kan diskuteres, og vil garantert også bli det i tiden etter lansering. For eksempel blir nok den nye fysikkmotoren (Player Impact Engine) et brennhett tema, som i noen øyeblikk gjør «FIFA 12» langt mer realistisk, men som i andre stunder kan få deg til å trekke på smilebåndet når det oppstår mølje i feltet etter at to-tre spillere løper over sin egen keeper, og blir liggende å sprelle.

Et utemmet beist

Heldigvis er ikke Player Impact Engine fullt så hysterisk som enkelte YouTube-videoer antyder. Men dette er helt klart en innovasjon som trenger mer balansering før den fremstår helt som den er tenkt.

Første gang vi fikk spille «FIFA 12», i mai, fremsto Player Impact Engine som et utemmet beist. Det oppsto flere merkelige situasjoner, en del mer skader, rare dommeravgjørelser og taklingene luktet svidd. Til den ferdige koden av spillet, har utviklerne tatt det hele ned mange hakk. Men det viktigste aspektet ved Player Impact Engine er at tyngden på spillerne avgjør utfallet av nærkamper.

Det skal jo helst merkes i spillet at Blackburns Christopher Samba går skulder mot skulder med Nani, og at den ene av disse er en god del kilo tyngre.

Tactical Defending er det du møter som virkelig gir følelsen av at noe har skjedd siden fjoråret. Det har blitt vanskeligere å spille, men tilbyr en langt mer realistisk tilnærming til sporten. Nå holder det ikke lenger å trykke ned autopressknappen, lene seg tilbake og bare vente på at du igjen vinner tilbake ballen.

I år må du justere presshøyden manuelt. Du starter med å holde nede autopressknappen (X på PS3), så må du velge hvor tett du vil løpe i forhold til motstanderen ved å justere på venstre analogstikke. Når du føler øyeblikket er riktig for en saftig takling, «låser du opp» og velger om du vil takle hardt eller mer moderat.

Hvordan vil du forsvare deg?

Det er allerede uttrykt mye frustrasjon og skepsis over Tactical Defending etter at folk har testet demoen. Men likevel er nok majoriteten innstilt på å gi dette en sjanse, gjerne også vente til onlinekampene braker i gang med å dømme.

Heldigvis, om frustrasjonen ikke fordamper utpå senhøsten en gang, er det greit å vite at du i menyene kan velge å gå tilbake til å spille forsvar som du kjenner. Den tilbakelente varianten, altså, med «varmesøkende missiler».

Nettopp det at du har dette valget tyder på at utviklerne bak «FIFA 12» har visst at de tar en sjanse, og at de vil helgardere for å ikke provosere «FIFA»-menigheten.

Tactical Defending har uansett kommet for å bli, tror jeg. Flere skeptikere vil i løpet av høsten lære seg hvordan man skal spille på en slik måte, og sette pris på det faktum at Tactical Defending tilfører en langt mer realistisk tilnærming til sporten. Noe som har vært et fokus siden EA begynte å utvikle fotballspill til denne konsollgenerasjonen.


Driblefanter premieres

I sum gjør Tactical Defending og Player Impact Engine «FIFA»-opplevelsen mer krevende. Du blir tvunget til å spille mer avansert angrepsspill for å lure ballen i mål.

På de høyere vanskelighetsgradene er dette langt mer utpreget.

Da er det greit å vite at du også har flere strenger å spille på i angrepsfasen. Kanskje det aspektet ved «FIFA 12» som jeg setter mest pris på, som føles som en naturlig utvikling av seriens fintesystem. Du har litt mer tid på deg til å finne pasningsalternativer – fra midtbanen og til motstanderens 16-meter. Dribleaspektet er på mange måter inspirert av lag og enkeltspillere som tør prøve på det ekstraordinære, og gir deg også litt initiativ til å prøve å bruke fantasien i oppbygningen av spillet ditt.

Bor det en liten Messi i deg, blir du premiert i «FIFA 12».

Dette frigjør samtidig spillet mer fra de «mekaniske» aspektene som gjør at «Pro Evolution»-fanatikere alltid roper høyt i ymse kommentarfelt (helt sikkert også i dette), og mener «FIFA»-serien er en klaustrofobisk spillopplevelse som bare handler om å mestre ymse knappekombinasjoner, og mangler fotballsjel.

Det er i tillegg enklere å utnytte et lags styrker nå. Har du for eksempel kjappe vinger på et ellers grått lag, er det noe du kan bruke som effektive angrepsvåpen – og klå antatt bedre motstand.

Forsøk å ta tre poeng borte mot Stoke

En morsom detalj er at Player Impact Engine ikke bare tilfører mer fysikk, men også langt bedre animasjoner i enkeltsituasjoner. Du vil nå se en spiller kline til på hel volley på en mer detaljert måte enn før. Også taklinger blir mer realistisk, der du ser mer av bevegelsene.

De komiske situasjonene møter du for eksempel om det står en medspiller mellom deg og en angriper, og dere klinsjer sammen alle tre. Eller i 16-meteren, om det blir litt for mange armer og ben.  

Head to Head Season og EA Sports Football Club er nye tilskudd til menyene. Førstnevnte er en liga der du utfordrer venner til å klatre opp i et divisjonssystem. Du starter i divisjon 10, og får poeng for uavgjort (ett) og seier (tre). Og her er det ikke smart å slå av konsollen om du ligger under i en kamp.Da har du svidd én av ti sjanser til å sanke poeng.

EA Sports Football Club er et fellesskap som måler dine prestasjoner med ditt favorittlag – og setter alt i system. Her vil det også bli rullet ut flere scenarioer der du får en utfordring som kan belønne deg med en dose erfaringspoeng – om du for eksempel klarer å ta alle poengene som Manchester United, etter at Stoke har utlignet til 1-1. 

«FIFA 12» inneholder forbedringer, mange små og noen litt større, som vil appellere til mange. Og som alle større innovasjoner som har dukket opp i denne spillserien, vil Player Impact Engine på sikt bli en del av ryggmargen i årene som kommer. I «FIFA 12» er den nye fysikken litt upolert, men tilfører bedre skildringer av duellspill, flere animasjoner og noen komiske avbrekk. Som en ufrivillig bonus.

Det som er det beste med «FIFA 12», er at det tillater deg å spille fotball på en måte som minner mer om det du kjenner fra tv-ruta eller tribuneplass – og utfordrer deg virkelig til å angripe spillet med frekkere finter og mer fintfølende taklinger.


«FIFA 12» lanseres 29. september, og kommer ut til PlayStation 3, Xbox 360, PC, Wii, PlayStation 2, Xperia Play, PSP og iOS. Senere dukker det også opp versjoner til Nintendo 3DS og PlayStation Vita.

Oppsummering
Positivt
Noen av nyhetene gjør at du er nødt til å angripe «FIFA 12» på mer realistisk fotballvis enn tidligere i serien.
Negativt
Fysikkmotoren skaper noen ufrivillig komiske situasjoner, og trenger fortsatt litt finjustering.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3