Magic Ball

Tullball på PSN.

Dette spillet fungerte som en slags nødhjelp for undertegnede mellom spillingen av «Skate 2». «Magic Ball» var et fantastisk avbrekk mens frustrasjonen bet på etter fjorten forsøk på å få til et bestemt brettriks – da man enten følte for å slenge kontrollen i veggen eller gjøre noe annet.

Som en slags bastard av «Arkanoid» og med en klar pinballinspirasjon, beveger du en plate frem og tilbake og skyter ut en fotball som gradvis ødelegger 3D-landskapet og objekter i brettet. Gjennom power ups forandrer ballen egenskaper og størrelse.

Det samme gjelder spillmiljøet som kan forandres til natt eller dag, og naturfenomener som vind,jordskjelv og meteorer som er nyttig «ryddehjelp» for deg.

Når brettet er tomt for gjenstander er du klar for neste runde.


PIRATER OG PRINSESSER

Dette er et konsept vi har sett i utallige variasjoner før. Likevel er ”Magic Ball” ekstremt vanedannende og oppslukende i all sin enkelhet og gjennom kreativt design og god flyt.

I tillegg er spillet utstyrt med HD-grafikk og bruker Havok Engine, den ledende spillfysikkmotoren som blant annet også er brukt i «MotorStorm», «Half Life 2» og «Battlefield: Bad Company».

Resultatet er en strålende følelse av fysikk når store gjenstander kollapser og blir spredt over brettet. Ballen oppfører seg veldig realistisk når den spretter av gårde, trigger kanoner og raketter eller velter et tårn som igjen brekker i mindre deler. Et lite minus er om du treffer ballen i siste millisekund, og litt skeivt: da har den en tendens til å oppføre seg litt merkelig.

Et annet sentralt poeng ved power ups som daler ned og bør fanges opp om du vil runde brettet effektivt og raskt, er våpenutvalget. Laser, kanoner, maskingevær og bazooka høres innbydende ut for å få fortgang i ”ryddingen”, og er det også.

Det kan være riktig så hektisk både å ha øynene på ballen, som kan innta en form som gjør det hele litt mer krevende, styre unna dødninghodet som nådeløst bringer deg nærmere et «game over» – og i tillegg skyte ned objekter.

Spillet består av to episoder, hver av de på 25 brett. Det første har et sjørøvertema med pirater, haier, skjeletter og mye vann, mens det andre består av riddere, prinsesser og drager og har en grønn innpakning.

I fremtiden er det lovt flere oppdateringer med påfyll av nye brett og funksjoner.

I mellomtiden er det nok å henge fingrene i for en kveld eller to, og du kan også ta med opplevelsen online eller co-op for å forlenge levetiden.

«Magic Ball» er bygd rundt et velkjent konsept der en ball skal bringe mest mulig ødeleggelse ved seg. Spillet er ikke sjokkerende stort og langt, men med muligheter for påbyggende brett er dette en tittel som vil ha noe levetid, og en varm anbefaling om du er på jakt etter et ukomplisert spillkonsept som likevel gir deg noe å tygge på.

Spillet kan kjøpes på PlayStation Network for 75 kroner og ble lansert 15. januar.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3