SAN FRANCISCO (PressFire.no): I forbindelse med Microsofts X12-dager tidligere i år, fikk vi en lang prat med Sean Murray. Han er en av de ansvarlige bak den nedlastbare godbiten «Joe Danger». 

Spillet som først kom til PlayStation 3 for to år siden og ble en skikkelig yndling. 

Nå er det ikke lenge til oppfølgeren, «Joe Danger 2: The Movie», er ferdig. Et spill som starter eksklusivt for Xbox 360.

Da er det nærliggende å spørre hva som egentlig skjedde med det tilsynelatende rosenrøde Sony-samarbeidet fra 2010? 

Vi benyttet selvsagt også anledningen til å teste spillet.

NB! Her finner du flere intervjuer fra X12.

 

Overraskende Xbox-tilskudd

På tilstelninger som X12 er det på forhånd alltid knyttet en viss spenning til hvilke spill som faktisk skjuler seg bak dørene.

At Sean Murray satt ved en av demostasjonene, parat til å vise fram «Joe Danger 2: The Movie», var definitivt overraskende.

«Joe Danger» var jo den nedlastbare PS3-yndlingen fra to år tilbake.

Nettopp det spillet fikk tildelt rollen som Sonys konkurrent til en rekke Xbox 360-eksklusiviteter, før blant andre Thatgamecompany flekset muskler. «Joe Danger» var også spillet Microsoft angivelig først vendte ryggen til, fordi supersuksessen de i stedet prioriterte på den tiden, «Trials HD», var for likt.

«Joe Danger» kom riktig nok også til Xbox 360 halvannet år senere, men oppfølgeren blir eksklusivt for Microsoft-konsollen - i hvert fall for en periode.

- Spillet kommer når det er ferdig, slik vi definerer ordet «ferdig». Vi er fryktelig dårlige når det gjelder å holde tidsfrister, fortalte en smilende Murray til PressFire.

På sin nettside skriver Hello Games at spillet skal være ferdig «en gang i løpet av 2012». 

 

En smak av Hollywood

«Joe Danger 2: The Movie» blir selvsagt større, slik oppfølgere ofte er, og får en distinkt popcorn-smak av Hollywood.

Stuntmannen vi ble kjent med i det første spillet har nå inntatt filmens Mecca og får langt flere strenger å spille på. Han har visstnok blitt oppdaget av en stor regissør siden sist.

Joe utfører stunts på forskjellige filmsett. En glimrende unnskyldning til å parodiere en rekke kjente filmer, forteller spillskaperen oss. Noen av banene vi testet ligner veldig på de fra det første spillet, med få endringer i mekanikk og kjørefølelse. Mens andre brett har noe helt annet på lur, og vitner om et langt større ambisjonsnivå. Joe tar gjerne på seg noen ski om han blir spurt, eller spenner på seg en ryggsekk full av raketter.

Hva med en kombinasjon av skikjøring og raketter? Det går selvsagt også fint an i dette universet. Det blir mer galskap, lekenhet og variasjon.

 

Ski på beina, rakett på ryggen

- Hollywood-temaet har tillatt oss å ha det moro mens vi lager spillet. Vi nyter definitivt teite Hollywood-actionfilmer i ny og ne, og det er masse å ta av, sier Murray.

- Vi ønsket å gjøre noe som skal føles annerledes sammenlignet med det første spillet, mens vi beholdt stammen når det gjelder spillmekanikk – og bygget oppå det vi allerede hadde.

Den første banen i «Joe Danger» føles veldig likt den siste. Det ønsket vi å gjøre noe med nå. Vårt mål har vært å få hver bane til å føles annerledes, der du også må spille på forskjellig vis, sier Sean Murray.

Det resulterer i at Joe nå for eksempel må flykte fra et buldrende snøskred, mens han har ski på beina. Han setter seg bak rattet på ulike kjøretøy. Selv om vi bare fikk se og prøve noen av disse, er det allerede forskuttert et helt utvalg med alt fra biler og ski, motorsykler og mer.


- Hater å høre folk snakke dritt online

Etter du har kommet deg helskinnet gjennom en utfordring, klippes høydepunkter sammen på filmtrailervis. Dette skaper etter hvert en mer sammenhengende «film» - i takt med at du låser opp mer.

Inspirert av noen gamle spillklassikere har Hello Games inkludert «spøkelser» i spillet. Altså konturene av andre spillere som du kan se kjøre i spillet samtidig med deg.

- Det er en blanding av repriser og onlinespilling i én pakke. Hvis vi to er venner på Xbox LIVE, og kjører det samme brettet samtidig, kan jeg se deg i løpet mitt. Konkurrerer vi på den måten en stund vil våre løp gradvis bli synkronisert. Vi kan kjempe sammen uten at det er noen form for lobbyer eller venting involvert, sier Sean Murray.

- Hvis vennene dine ikke er online, eller du kjemper mot folk som befinner seg i en annen tidssone, kan du selvsagt knive mot disse på lignende måte. Om du ikke har venner, eller vil ha en annen type konkurranse, finner du tider sortert rundt ditt eget ferdighetsnivå som du kan bryne deg mot. 

- Du finner alltid en utfordring basert på noen som er litt bedre enn deg.

Murray forteller PressFire at denne idéen kom ut i fra at han selv hater resultatlister som ikke lenger betyr noe for ham.

- Hvis du ikke er blant de tusen beste, hvorfor gidde å bry seg om disse? Jeg hater også lobbyer der en må sitte og høre på folk som prater dritt.

- Hvis vi i stedet klarer å fortelle deg, etter at du har kræsjet på et bestemt sted, at 80 prosent av alle spillere kolliderte på nøyaktig samme sted eller at du er blant 20 prosent i verden som klarte å fullføre en sving uten å krasje – og kombinere det med en flerspilleropplevelse som den jeg fortalte deg om i sted  tror vi det vil gi en mer meningsfull onlineopplevelse, sier Sean Murray.

 

Som å gå fra Manchester United til City?

Hva skjedde med Sony-samarbeidet? I tiden etter lansering for to år siden ble «Joe Danger» en stor suksess på PlayStation 3 (fra menyene i PlayStation Store).

Hvorfor Xbox nå? Forrige gang leste man i intervjuer at det var «så perfekt med PSN, at dere tjente tilbake pengene deres på rekordtid og at livet var perfekt med Sony»?

Murray lener seg tilbake og trekker pusten.

- Hmmmm, godt spørsmål … PlayStation-fellesskapet var fantastisk mot oss. Når «Joe Danger» ble lansert på Xbox i fjor ble en del av disse fryktelig sinte på oss. Det er noe vi må leve med. Men det de ikke skjønner nå, men som de forhåpentligvis vil forstå i fremtiden, er at vi er veldig takknemlige overfor PlayStation-spillerne.

- Vi kommer til å forsøke å gjøre ting godt igjen, gi tilbake til PlayStation og vise takknemlighet overfor Sony for den støtten vi fikk.

Dere gikk på en måte fra Manchester United til Manchester City. Kan slikt egentlig tilgis, tror du?

- «Joe Danger: Special Edition» var et spill som hadde vært ute til PlayStation 3 i 18 måneder før det kom til Xbox. Vi, som utviklere, ønsker jo at så mange som mulig skal få prøve spillet vårt.

- Livet til en indie-spillutvikler er komplekst. Noen ganger er man nødt til å gjøre noen vanskelige valg for å … få ting til å fungere, sier Murray, som veier ordene sine nøye når det gjelder dette temaet.

 

Nytt spill på vei – bare til PS3?

- Til syvende og sist tror jeg PlayStation-fellesskapet vil forstå, og føle at vi gjør opp for oss. Vi har planer for dem. Inntil da må vi bare leve med at de er sinte på oss.

- Det du egentlig sier er at «Joe Danger: The Movie» kommer til Xbox i år, mens PlayStation 3-eiere kan glede seg til et spill fra dere neste år?

Murray ler og begynner å se seg over skuldra, speidende etter «pr-folk fra Microsoft som kanskje kan komme til å slå meg i hodet med noe hardt», som han sier.

- Du leser alt for mye mellom linjene her, sier Sean Murray avvæpnende med et lurt smil.

- Det er ikke det at jeg vil annonsere noe her og nå, men la oss si det slik at det kan være mer enn bare «Joe Danger» … noe vi gjerne skulle likt å snakke om, men som vi ikke kan gjøre akkurat nå ...

- Hadde jeg gjort det, ville noen kommet bort hit og drept meg på flekken.

Nylig ble det annonsert at det kommer et eget «Joe Danger»-spill til iOS senere i år, kalt «Joe Danger Touch». Dette består av 50 spesialdesignede baner for denne plattformen.

 

«Joe Danger 2: The Movie» kommer først kun til Xbox 360, og det skjer sannsynligvis til høsten. Microsoft har foreløpig ikke bekreftet dato eller pris. Spillet kan også dukke opp til PlayStation 3 og pc på et senere tidspunkt, men detaljene rundt lanseringen er foreløpig ikke annonsert.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer