Dette spillet skjønner vi ingenting av

Likevel gleder vi oss til «Journey». Les intervju!

4. februar 2011 14:28

LONDON (PressFire.no): Folka bak «Journey» hadde tatt turen til London denne uka for å vise frem spillet sitt, og var så heldige at de hadde blitt tildelt et rom helt for seg selv.

Skjermet fra action- og skytespillene som hadde aller mest gulvplass i dette lagerbygget i London. Og ikke minst – mot en villstyring av en DJ, med en hang til basstung housemusikk som herjet uten dressur i etasjen under.

På ingen måte et dumt påfunn, for «Journey» er et spill som skiller seg radikalt fra det aller meste. Og som nytes best i zen-aktige omgivelser. Ikke ulikt hvordan «flower» skaffet seg mange venner da det kom ut til PlayStation 3 i 2009. Et spill der du ikke benytter deg av knappetrykk på håndkontrolleren – i stedet drar du ut på en avslappende reise der du ved å tilte på SixAxis-kontrolleren styrer kronblader over blomsterenger.

I «Journey» har Thatgamecompany igjen tenkt å utfordre, slik de på sett og vis allerede har gjort gjennom PSN-titlene «Flow» (2007) og «flower» (2009). Og de snur nok en gang opp-ned på noen prinsipper i forhold til hva vi forventer og forbinder med et spill.

«Journey»s samarbeidsmodus var fokuset under demonstrasjonen. «Co-op uten å være co-op», sa spillskaperne, der det faktisk er utfordrende å klare å holde sammen(!). Og det representert i et spill som er så abstrakt og hemmelighetsfullt at det nærmest er umulig å si hva dette spillet egentlig handler om.

- Selve reisen er belønningen i «Journey»

Rubin Hunicke og Jenova Chen forklarte oss innledningsvis hva «Journey» er. Eller; hva «Journey» ikke er. Potensielt også hva «Journey» er – men som de ikke har lyst til å si noe om akkurat nå…

Det er forvirrende, men også herlig forfriskende å se dette spillet i aksjon. Det stiller krav til oss som skal prøve å formidle noe om «Journey». Og det virker som om Thatgamecompany nyter akkurat dette aspektet ved å lage et såpass annerledes spill.

Er det vanskelig for dere å promotere et spill som er dekket av så mange hemmeligheter, og som dere egentlig ikke kan fortelle mye om, spør PressFire etter at presentasjonen er unnagjort.

- Ja, det er det! Men hvis du har regissert en film som «Memento», vil du ikke fortelle publikum om hva filmen består av før de har fått sett den selv. Det er hele poenget. Reisen er belønningen. Spillene våre handler om nettopp dette: At reisen og karakteren henger sammen, og skaper opplevelsen samt progresjonen. Vi ønsker å la dette forbli noe spesielt, sier Robin Hunicke.

- Dere som sitter her er også spillere. Og det gjør ting vanskelig for oss. Vi ønsker jo på én side å gi dere informasjon nok til å forstå spillet, men på den andre siden ikke ødelegge noe av opplevelsen for dere. Vi har testere innom kontorene våre hver uke, fremmede som aldri har rørt spillet før. Og vi har faktisk opplevd at flere av disse på et punkt sier at; «akkurat NÅ ønsker jeg ikke å spille mer, for jeg vil spare dette til jeg kan ha muligheten til å fortsette».

- De vil liksom spare alle sjokoladebitene i esken til senere, smiler Hunicke.

- Men det er også veldig viktig for oss å være klare på at dette på mange måter er et eksperiment. Vi prøver virkelig å lage noe annerledes, å fokusere på en annen type opplevelse.

Er de fleste av hemmelighetene som dere ikke vil snakke om nå, forbundet med gameplay eller historie?

- Jeg vil si at det er en kombinasjon, svarer Robin Hunicke.

- Og vi leker oss med at det er elementer i spillet som du bare kan oppleve om du spiller «Journey» med en annen person.

Samarbeid på en ny måte

Spillet har en annen filosofi rundt samarbeid enn de fleste andre titlene på markedet. Her trenger du ikke avtale med venner når dere skal spille for å få utbytte av co-op-delen. Her er det ikke noen problemer forbundet med at noen må på et toalettbesøk underveis, heller.

Og du blir definitivt ikke utsatt for den typen verbale ydmykelser som du opplever i andre onlinebaserte spill – med, la oss si; en mer maskulin tone. Og riktig store gønnere.

Men Jenova Chen, en av grunnleggerne av Thatgamecompany, innrømmer at de på et tidspunkt lekte med tanken om å inkludere muligheten for å skravle sammen i onlineopplevelsen.

- Men vi gikk bort fra den tanken temmelig kjapt, da vi så på hvilken type figurer du finner i «Journey». Dette er jo vesener uten armer og ben. Hvordan kan de da representere noe verbalt?

- Dette er på én side ikke et co-op-spill, fordi du ikke trenger en annen spiller for å fullføre det. På den andre side er det heller ikke en ren soloopplevelse, for andre spillere kan dukke opp, sier Chen.

Forvirret? Slapp av, det blir enda vanskeligere...

- Er «Journey» et kompetativt spill? Det er mulig, hvis du ønsker å frese gjennom spillet og konkurrere mot en annen spiller. «Men hva er dette spillet?», spør mange. Vi sier at det er et onlinespill der du har valget om å interagere med en annen spiller om du ønsker det.

På dette tidspunktet har du enten funnet deg annet lesestoff, eller sitter og tenker; «se nå for f**n å skriv noe om selve spillet da!».

Det hele åpner med at du blir plassert i spillverdenen. Det er ingen menyer, piler eller tekstbobler som dukker opp. Bare deg, i form av en abstrakt figur, og veldig mye sand.

Du svever over sanddynene som du vil, ser at du legger igjen et mønster bak deg, og bestemmer selv hvor ferden går. Nå fikk vi i PressFire servert «svaret» på hva du må gjøre for å sette spillet i gang, men la oss bare si det slik at det åpenbarer seg et mål etter temmelig kort tid. Du ser det i horisonten og du vet instinktivt at det er meningen at du skal komme deg dit. Og det uten at du kan være helt sikker. Du føler det bare. 

Og du kan på ingen som helst måte være sikker på hva som vil møte deg underveis, hva slags oppgaver du vil bli stilt overfor - eller hvordan du egentlig skal løse utfordringene. Du må på mange måter ta dette på feelingen også.

«Journey»s samarbeidsmodus er, som du nå helt sikkert har fått inntrykk av, spesiell. Her kan du velge å invitere en annen spiller, en fremmed som har kommet på omtrent samme sted som deg i historien. Det eneste du med sikkerhet kan vite om denne andre personen, er at han eller hun eier en PlayStation 3 og har kjøpt samme spill som deg.

Og hvor lenge dere ønsker å samarbeide, er opp til deg og din PS3-partner. Blir en av dere lei - eller går på toalettet - er symbiosen oppløst.

Neppe lanseringsklart før til høsten. Tidligst

- Problemet med at romkameraten min alltid klager over at jeg blokker hans progresjon i andre samarbeidsfokuserte spill, er eliminert på denne måten, forteller Chen.

- På samme måte som når noen forlater meg i spillet så slipper jeg å føle frustrasjonen.

Utviklerne beskriver at det faktisk er vanskeligere for deg å opprettholde samarbeidet enn du vanligvis kjenner i co-op-sammenheng. Dere er nødt til å befinne dere veldig nærme hverandre, hvis ikke skiller spillet dere fra hverandre og du fortsetter på egenhånd.

Noe av mystikken i «Journey», som utviklene ikke vil snakke om, handler om hva dere oppnår gjennom et slikt samarbeid. Rundt omkring i landskapet dukker det opp ikoner og symboler som også representerer et merke – et slags fingeravtrykk – som du og andre sine spillfigurer har. Vi så også eksempler på at dere i tospann kan nå enkelte nivåer som ligger høyt over bakken.

Det ble også gitt eksempler på hvordan kommunikasjonen foregår på mer abstrakt vis enn du forbinder med andre co-op-spill. Noen kommer garantert til å skrive doktoroppgaver etter at dette spillet slippes løs, for det er definitivt en helt ny spillfilosofi som ligger bak «Journey». Også i måten det blir presentert på. Spillet føles både primitivt og grandiost, alt på én gang. 

Når du først finner en person du virkelig liker å samarbeide med, så vil du strekke deg langt for å holde deg nær vedkommende – og sammen kan dere finne en slutt på reisen som begge vil sette større pris på.

- Noen sa til meg; «men du vet jo ikke noe som helst om den andre personen som du spilte med. Er ikke det rart?».

- Spiller det noen rolle? Om personen var 12 eller 80 år? Jeg syns ikke det, sier Robin Hunicke.

Avslutningsvis spurte PressFire det nærliggende spørsmålet, etter å ha blitt fortryllet inn i en helt annerledes og svært innbydende spillopplevelse. Når kommer egentlig «Journey» ut?

- Vi har ikke noe å annonsere rundt lanseringstidspunktet enda. Men for å si det sånn; sjansen er stor for at vi møtes også på E3-spillmessen i sommer, avslutter Hunicke.

«Journey» utvikles til PlayStation 3.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3