Leide Jiu jitsu-mester for å få grisebank

- Du merker resultatet i «EA Sports UFC».

17. oktober 2013 09:02

KÖLN (PressFire.no): MMA er den tøffeste i klassen av kampsportene. Som grenen i raskest vekst tiltrekker Mixed Martial Arts seg stadig flere tilskuere.

EA har selvsagt lyst til å være med på denne moroa, mens norske MMA-fantaster håper en slagkraftig blåblå regjering er på gli etter å ha åpnet opp for proffboksing her til lands.

Feel the fight er mantraet EA Canada jobber ut fra til sitt neste kampsportspill. Spillregissøren Brian Hayes vil gjerne gi deg følelsen av å være i MMA-ringen sammen med disse bamsene.

Hayes påstår selvsagt at dette bare vil være mulig på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One, med potent, ny teknologi under panseret.

- Manglet intensitet

På den tyske GamesCom-messa var PressFire en tur på bakrommet til EA Sports og tok en titt på en svært tidlig kode fra «EA Sports UFC».

Denne EA Canada-gjengen har tidligere lagd «Fight Night»-boksespillene, pluss «EA Sports MMA» (2010), og trives tydeligvis med en knyttneve over beltestedet.

- På dagens konsoller kan vi lage helt ålreite gjengivelser av slåsskjempenes teksturer og ansikter. Men når disse begynner å bevege seg, da blir det vanskeligere. Spillene preges av en mangel på intensitet og bevissthet.

- Kastet Mike Tyson et helt vilt slag i «Fight Night», var det fortsatt det samme ansiktsuttrykket. Ikke noe som ga følelsen av hva han følte eller hvilken sinnstilstand han befant seg i der og da, sier Hayes.

Musklene svulmer

Spillregissøren drar i gang et lite show med stillbilder fra «Fight Night»-spillene, for å understreke hva han mener med lite uttrykk og følelse.

Vi kommer fort inn på et annet ømt tema, noen eksempler på hva en PS3- eller Xbox 360-opplevelse har skortet på i form av realisme i ringen: kropper som er uberørt av en skikkelig trøkk – nesten som om du legger to actionfigurer i plast oppå hverandre.  

I «EA Sports UFC» blir det mer en kontaktsport enn før, mener regissøren.

Vi ønsker å ha skikkelig uttrykksfulle ansikter i det nye spillet. Gi deg følelsen av hva som foregår. Muskler som svulmer, kropper som gir etter om de er i et kraftig grep, blodårer som buler.

- Kort sagt: mye mer kontakt.

«UFC»-gutta i EA virkelig har tenkt å skru opp temperaturen. Hayes kommer stadig vekk tilbake til ønsket: «Feel the fight», understreker han minst åtte ganger i løpet av vår halvtime i samme rom.

Blåveisene blomstrer

Litt blodsprut, svetteperler som splintres mot boksehanskene eller en blåveis som blomstrer i løpet av en «Fight Night»-kamp, har aldri vært manko fra denne gjengen. De kommer ikke til å skuffe om du forventer mer av dette i en saftig MMA-kamp, forsikrer Hayes.

Vi vil at disse gutta skal se virkelig bra ut etter å ha fått juling, hvis det gir noen mening, sier Hayes med et lurt smil.

Ser du fast på MMA-kamper, forsikrer spillskaperne om at signaturangrep eller spektakulære episoder fra UFC-sirkuset skal kunne finne veien inn i spillet EA Canada nå holder på med.

Anthony Pettis’ signaturspark, «the showtime kick», blir for eksempel med i spillet, lover regissøren.

Betaler for å få litt juling

En fyr med svart belte i brasiliansk Jiu jitsu er forresten under kontrakt med spillutviklerne i Vancouver.

- Han dukker opp to ganger i uka. Ikke bare for å gi oss ved EA Canada grisebank, men også lære oss ting vi overfører til spillet. For tro meg: brasiliansk jiu jitsu er mer kompisert enn du kanskje tror, sier Hayes.

For et drøyt år siden ble det kjent at EA overtar den offisielle lisensen for megaturneringen UFC fra THQ. «MMA»-spillet EA ga ut var enten dårligere enn konkurrenten «UFC Undisputed», eller sleit med at det manglet de offisielle lisensene og beste fighterne – alt etter hvem du spør om de to kamphanene.

På E3 i 2012 ble det klart at EA overtar lisensen fra UFC-forbundet. THQ har som kjent allerede gått dukken, og EA Canada satte i gang produksjonen av «EA Sports UFC».

Hadde dere allerede startet utviklingen av et nytt «MMA»-spill før samarbeidet med UFC-forbundet ble kjent?

Nei, det eksisterte ikke et slikt spill hos oss før det ble kjent på E3 2012, hevder Brian Hayes.

Jeg fant ut av det først to dager før den pressekonferansen. Dagen etter annonseringen startet vi utviklingen.

MMA-kamp i rettssalen?

Den seneste uka har det blåst opp til en tvist med THQ, eller restene av selskapet, om EA egentlig har alt sitt på det tørre med UFC-rettighetene de kjøpte i fjor sommer. THQ leverte et søksmål 4. oktober med krav om å få kansellert avtalen mellom UFC-forbundet og EA, samt 10 millioner dollar for tort og svie.

- Disse påstandene er fullstendig grunnløse, sier en EA-talsmann til Polygon.

Siste ord i akkurat denne rettighetsfloka er ikke sagt.


«EA Sports UFC» utvikles med den nye spillmotoren til EA, kalt Ignite, til PlayStation 4 og Xbox One. Foreløpig lanseringsdato er 5. mai 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3