«FIFA» har aldri hatt en tørstere konkurrent

Slik skal «Pro Evolution Soccer» heve pokalen.

20. september 2013 10:46

KÖLN (PressFire.no): «Vi gidder ikke å forhaste oss med et halvgjort spill til de nye konsollene. Heller ikke lure kundene til å tro på en fantasirik filmsnutt».

Omtrent slik ordla folkene bak «Pro Evolution Soccer» seg da de begynte å snakke ut om høstens tilskudd, «PES 2014».

Et målrettet spark på hel volley som selvsagt hadde en klar mottager.

Selv om Konami har gått over til helt ny teknologi i år, vil de vente til neste høst med å gi ut «PES» til PlayStation 4 og Xbox One. Stikk i strid med hva konkurrenten EA gjør. «FIFA 14» kommer til PS4 og Xbox One før jul.

Erkekonkurrenten er også ansvarlige for den «fantasirike filmsnutten» som skal promotere «FIFA 14» til nestegenerasjonskonsollene, den Konami velvillig driver gjøn med. 

Spillmobbing = høst

Ting er altså slik de pleier å være. Mobbingen mellom «PES» og «FIFA» er det sikreste høsttegnet – i hvert fall for alle som liker sportsspill.

Dessverre var ikke Jon Murphy med da vi traff Konami-spillskaperne på den tyske spillmessa GamesCom i august.

Han er mannen som i fjor tok av seg boksehanskene da han omtalte EAs «FIFA»-strategier på lite flatterende vis, og beskyldte «FIFA» for å rappe grådig fra «PES».

Naoya Hatsumi, sjefprodusent for «PES» er en mer sindig og høflig type, og fortalte PressFire litt om hva som skjuler seg under panseret på «PES 2014».

Mer smell og snert i taklingene

Flere animasjoner, mer liv og bevegelse. Ansiktene ser i år mye bedre ut enn tidligere. Lyset er også flottere. Det er det første du kommer til å bite deg merke i sammenlignet med fjorårsmodellen.

Etter å ha testet noen kamper med en uferdig versjon av «PES 2014», er det også gledelig å se at det er mer fysikk pakket inn i spillet. Det smeller mer, tråkkes litt ekstra til i tøffe dueller og taklinger – animasjonene responderer, «snapper», på kledelig vis.

Men i bunn er den kjente «PES»-følelsen fortsatt intakt.

Selv om Konami nå har hoppet over på helt ny motor, er det fortsatt spillrøtter vi kjenner godt: «PES» er fotballspillet der du i større grad enn «FIFA» faktisk får til det du prøver på. Der det føles friere ute på matta. «FIFA» har tradisjonelt hatt en tendens til å være tettere og trangere.

«Metal Gear Soccer»?

Betydningen av Fox Engine er stor, hevder Konami. Dette er spillmotoren utviklet av «Metal Gear Solid»-Hideo Kojimas folk.

Den er fleksibel og passer flere plattformer, spilltyper og formater, forteller spillskaperne.

Se på den som Konamis trekk for å svare EA, som jo har brukt DICEs Frostbite-teknologi på tvers av studioer og avdelinger. Eller EA Sports flunkende nye Ignite-motor som er tiltenkt en lignende fleksibilitet.

- Selv om Fox er «Metal Gear»-studioets, prøver Konami å bruke den til flere prosjekter for å forsøke å lage storspill med bedre kvalitet.

- Vi anvender den åpenbart helt annerledes enn «Metal Gear»-folkene, gitt bevegelsene til spillerne ute på matta i et fotballspill, og slikt. For å løse dette utviklet vi våre egne systemer som ligger på toppen av Fox-spillmotoren. Dette var en veldig intrikat og vanskelig prosess, innrømmer Naoya Hatsumi.

En av de største fordelene med den nye teknologien, er hvordan de visuelle aspektene ved spillet nå får et løft.

Hatsumi understreker at teamet hans ikke har slukt alle disse nyhetene rått og endt opp med et produkt som ikke lenger har DNA-et fra tidligere. De har heller bestemt seg for å skynde seg sakte, og sørge for å gjøre alt «riktig».

Kagawa hjalp til

Mens EA Sports benytter enhver anledning til å skryte av sitt store motion capture-studio i Vancouver, dytte Messi foran seg i lanseringsfasen og understreke autentisitet ved å signere store avtaler med noen av de største klubbene i verden, har også «PES»-gjengen fått eksperthjelp med detaljene.

- Vi har blant annet fått hjelp av Manchester Uniteds Shinji Kagawa, sier Hatsumi.

- Han har tidligere vært på «Pro Evolution Soccer»-coveret. Vi fikk sjansen til å få ham til å sette seg ned med oss, hjelpe med å finjustere bevegelsene på banen og slikt.  

Flere titalls stjernespillere og hele lag er dessuten kopiert i «PES 2014» når det gjelder bevegelsesmønstre, tekniske signaturlekkerbiskener eller angrepskombinasjoner. Denne prosessen, kalt PES ID, startet i fjor men øker nå i omfang. 

«Pro Evolution» har nærmest ligget og kjempet med dødskramper, i støvet etter «FIFA». EA Sports har skaffet seg enorme markedsandeler de siste årene.

Konami har selv innrømmet å ha sovet i timen ved overgangen fra PS2 til PS3-æraen, og er fast bestemt på ikke å gjøre samme feilene igjen. En slik sult og voksende konkurranseinstinkt er gode nyheter om du liker fotballspill – enten favoritten din heter «FIFA» eller «Pro Evo».

PressFire kommer med en anmeldelse av «PES 2014» umiddelbart etter at dommeren har blåst i fløyta for fulltid.

«Pro Evolution Soccer 2014» lanseres til PlayStation 3, Xbox 360, pc, PSP, PS2 og 3DS den 20. september. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3