Nintendos mareritt-konferanse

Erik forklarer hvorfor han synes Wii U-visningen til spillgiganten var en katastrofe.

7. juni 2012 01:34

KOMMENTAR: For et år siden presenterte den japanske spillgiganten for første gang sin nye hjemmekonsoll Wii U til et noe forvirret publikum. Ikke hadde de noen konkrete spill å vise frem (annet enn «Ghost Recon Online»), og ikke fikk de helt trykt det inn at dette var en helt ny konsoll, heller.

Flere i både salen og blant de tusen hjem trodde først nyvinningen bare var en kontroller med en touch-skjerm til den eksisterende Wii-maskinen - ikke en helt ny konsoll.

De fleste fikk etter hvert med seg at det var oppfølgeren til selve Wiien det var snakk om, men Nintendo tok til seg det som var av kritikk og innrømte at de kunne ha gjort en bedre jobb med presentasjonen sin.

Derfor gikk de så å si i hi et helt år for å forberede konferansen de nå har hatt. En total lock-down der vi ikke fikk vite noe som helst om Wii U. Selv tredjepartsutviklere fikk munnkurv.

Nå, under årets E3, skulle de fokusere på spillene til maskinen, og fokuset skulle være så hardt at de følte det nødvendig å gjøre unna en hel del annonseringer noen dager før hovedkonferansen engang startet.

I en onlinevideo gjorde de unna ting som å vise hvordan deler av onlinesystemet fungerer, hvordan «hjem»-skjermen ser ut, hvordan venner og ukjente kan kommunisere og hvordan de har forandret deler av den nye kontrolleren (som de ganske enkelt kaller en «GamePad»).

Alt vel og bra – og selve E3-konferansen startet også med et brak, der Nintendo viste frem «Pikmin 3» til stor applaus. Etter den brilliante forgjengeren er det få ting jeg ser mer frem til i år enn dette. Men etter «Pikmin» forlot scenen var det bare nedover.

Lovte fokus på «core»-spill

La oss spole et år tilbake, da Nintendo of America-president Reginald Fils-Aime gikk på scenen og sa at Wii U skulle være for oss som spiller mye spill. For de såkalte «core»-spillerne.

- Wii var for massene som ikke hadde spilt så mye, sa Fils-Aime den gang.

- Men hva med den nye konsollen, den kommer sikkert til å appelere til de samme massene, men kan den også være perfekt for dere? Vi er så overbevist om det at vi har lagt dere til i navnet.

Fils-Aime pekte på salen full av spillpresse. «It's for YOU».

Så hva fikk vi?

Vel, til å begynne med brukte de riktignok lang tid på å vise oss et voksenspill. Et hardcore-spill, faktisk. Problemet er bare at det var «Batman: Arkham City», et spill som vil være et år gammelt ved lansering. Hvorfor et så stort fokus på dette spillet?

Konferansen skulle vare i bare knappe timen, men Nintendo brukte dyrebar tid på å vise oss «Just Dance 4» fra Ubisoft, men ikke «Assassin's Creed 3» fra samme selskap - som vi vet kommer til Wii U.

De brukte dyrebar tid på «Wii Fit U», som ser ut som en marginal forbedring av de tidligere spillene i serien. De brukte dyrebar tid på «SiNG», et karaokespill med dansemuligheter for de som ikke synger.

Til stadighet ble vi påminnet om at de ikke hadde tid til å snakke om annet enn de mange (23, fikk vi fortalt!) Wii U-spillene, men de fant likevel tid for ti minutter med 3DS-snakk, selv om de skulle ha en egen konferanse for spill til denne konsollen ved en senere anledning fordi de ikke hadde tid til å snakke om det på denne.

Ytterlige minutter ble brukt til å reklamere for E3-dekningen på hjemmesidene deres!

Uforståelig nok tok de seg også tid til å vise frem flere av tingene de allerede hadde vist frem noen dager i forveien - ting de hadde vist frem tidligere fordi de ville frigjøre tid på E3-pressekonferansen!

Gamle spill i fleng

Det stopper ikke der. En videokavalkade på få sekunder inkluderte snutter fra «Mass Effect 3» og «Ninja Gaiden 3»,  begge spill som er godt over halvåret gamle når Wii U lanseres mot slutten av året.

«Darksiders II» og «Tekken Tag Tournament 2» var i kavalkaden også, og selv om de i hvert fall ikke er ute , vil de ha vært det i månedsvis når maskinen kommer.

Som hovedattraksjon for nettbutikken på Wii U, eShop, får vi servert fjorårets «Trine 2» fra Frozenbyte. Hvor var de nye spillene i denne konferansen?!

Vel, Ubisoft står for et knippe av dem. Vi fikk en kjapp kikk på «Zombi U», som kan være litt interessant, men det er en oppjasset falsk video vi fikk servert – ikke en demonstrasjon. Selv om spillet er spillbart i båsen til Nintendo på messegulvet.

Det ypperlige «Rayman Legends» ble gjemt vekk i en ny kavalkade som for det meste inneholdt danse- og treningsspill.

«LEGO City Undercover» ser brillefint ut, det skal utvikler Traveller's Tale ha. Kanskje konferansens höjdare, sett bort fra «Pikmin». LEGO møter «GTA» kan bli underholdende greier om utviklerne holder tunga rett i munnen!

«New Super Mario Bros. U» kommer også garantert til å bli en schlager både alene og i multiplayer og støtter nå opp til fem spillere om en av dem bruker den nye kontrolleren.

Jeg synes kanskje de begynner å dra disse «New Super Mario»-spillene litt langt nå, hele poenget var jo at det første av dem skulle være et tilbakeblikk på de første spillene i serien, men nå ser det ut som om alle 2D-spillene der må bære «New»-navnet.

Avsluttet med minispillsamling

Merkverdig nok er konferansens avslutning «Nintendo Land». En minispillsamling de håper skal kile nok på nostalgistrengene til at tidligere Nintendo-fans skal komme tilbake. Samtidig skal dette være selve showcasen for hva Wii U-kontrolleren kan gjøre.

Wii Us svar på «Wii Sports», om du vil.

Javel? Legg det med gratis med konsollen, så er det kanskje ikke så dumt. Som kjøpespill ved siden ser jeg ikke verdien i det som ser ut til å være en variant av «Wii Play».

Nintendo selv vet ikke helt om de skal inkludere det eller ikke. Ikke vet de helt hvilken farge konsollen vil komme i til lanseringen heller. De vet bare at «Mario» skal være der til lanseringen, og håper kanskje det er nok?

Etter «Nintendo Land» var konferansen over. Kun sporadisk høflig klapping hørtes, og folk skjønte ikke helt at det hele var over. Dette kunne vel ikke være alt? Jeg har aldri opplevd en Nintendo-konferanse som har hatt en slik lunken mottagelse.

Gode spill bortgjemt i E3-båsen

Mange hodebunner ble klødd. Personlig har jeg, etter de første rapportene om hva som befinner seg i Nintendos E3-bås på selve messen har tikket inn, klødd mye.

Hvorfor ble ikke «Aliens»-spillet vist frem i demonstrasjoner på scenen? Hva med «Darksiders II»? Begge er på E3, er voksne spill og har visstnok mye Wii U-funksjonalitet. «Aliens»-utvikleren har til og med gått ut og sagt at Wii U-versjonen er den peneste av konsollutgavene.

«P-100» er et spill som ble helt bortgjemt, og er et hektisk multiplayerspill av folkene bak «Okami», «Bayonetta» og «Metal Gear Solid: Revengeance».

Og hvordan greier Nintendo å vise frem bare tre-fire spill de selv produserer på scenen? Let's face it - spill som «Wii Fit U» og et 2D-Mario er ikke spill som har enorme utviklingsteam, så er resten av selskapet dedikert til kun 3DS-utvikling?

Hva har selskapet, som har hundrevis av utviklere ansatt internt og et svært nettverk av studioer under seg, gjort de siste årene?

Et Nintendo i dvale, eller med for stort fokus på 3DS?

I hele 2012 og 2011 har de internt bare produsert og gitt ut fire spill til Wii selv: «Zelda: Skyward Sword», «Mario Sport Mix», deler av «Wii Play Motion» og «Rhythm Heaven Fever»!

Hvor er neste spill fra Retro Studios («Metroid Prime»), som ikke har lansert noe siden 2010?

Hvorfor ikke  i det minste namedroppe det nye «Smash Bros»-spillet som ble annonsert til Wii U i fjor?

Hva jobber HAL («Kirby») med? Monolith Soft («Xenoblade»)? De utallige interne EAD-studioene til Nintendo («Zelda», «Mario Kart», «Mario Galaxy», «Donkey Kong»)? Jobber ikke Silicon Knights («Eternal Darkness», «Too Human») med et spill for Nintendo nå?

Og hvor er tredjepartsstøtten? Warner Bros. og Ubisoft er tydeligvis med, men på en utgitt liste over planlagte spill på Wii U i år mangler alt fra EA og Activision.

Hvor er annonseringene av multiplattformspill som «Tomb Raider», «Splinter Cell», «Hitman», «Need for Speed», «Dead Space», «Resident Evil 6», «Far Cry 3», «Watch Dogs», «FIFA», «Call of Duty» og et lass andre?

Når jeg tenker på «core»-spill føler jeg disse passer inn.

Skjerpings!

Dette var Nintendos store sjanse til å vise verden hvorfor Wii U skulle bli tatt seriøst, hvorfor denne tablet-kontrolleren (som, ikke misforstå meg, ser helt fantastisk ut – og som jeg gleder meg til å ha hjemme i stua) er så fantastisk som de hevder.

Alles øyne var rettet på Nintendo. Alle forventet store ting. Vi var lovt et fokus på «core»-spilling, en grunn til å kjøpe spill som «Assassin's Creed» og «Call of Duty» på deres plattform over de andre.

Det fikk vi så absolutt ikke. Nintendo prøvde å bite over alt, ramlet mellom alle stoler og viste en mangel på både slagplan og strategi. Og dette brukte de et helt år på å forberede!

Nå har de noen få måneder på å stable seg på bena og klaske sammen et skikkelig event hvor vi får vite pris, dato og de endelige spillene vi kan se frem til.

Og det bør gjøres på en måte som er bedre enn det vi så på denne katastrofale E3-konferansen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3