Best i '09: Årets spill

Det aller beste spillet, uansett sjanger, er herved kåret.

20. desember 2009 15:48

Årets beste spill var naturligvis en av de vanskeligste nominasjonene under PressFire-forhandlingene, som til tider fortonet seg like fastlåste og frustrerende som klimatoppmøtet i København.

Og vi hadde ingen Obama som kunne flys inn for å løse litt opp i stemningen heller.

Men demokratiet seiret. Dette var nemlig en flertallsavgjørelse i favør Batman.

«Batman: Arkham Asylum» stakk av som årets beste spill i 2009, tett fulgt av «Uncharted 2: Among Thieves» og «Dragon Age: Origins» - som utpekte seg som de to tøffeste konkurrentene.

Her finner du alle kåringene våre, der 2009s beste presenteres.

DEN ULTIMATE LEKEPLASSEN

Rocksteady Studios har gjort et glimrende forsøk på å gjenskape Batman-fenomenet i spillform.

Og i prosessen framstilt et produkt så tro mot originalmaterialet at du skulle tro tittelen var en slags himmelsk kollaborasjon.

Dette er på en måte delvis sant også, for med Paul Dini som manusforfatter og veileder har spillet dratt elementer fra Batman-TV-serien, mens inspirasjon fra Frank Miller og Grant Morrison krydrer settingen med en dyster og seriøs tone.

Resultatet er et eventyr som flyter utrolig godt, med unike spillmekanikker som tilfredsstiller på grunnleggende nivåer uavhengig av kunnskapsnivå eller spillplattform.

En av de viktigste kvalitetene er hvordan det kompromissløse designet forenkler et ellers bredt spekter av tekniske verktøy, hvor du som spiller får innta og mestre en kompleks, kompetent rollefigur.

Fleksibilitet sikrer fantastiske utfordringer med variert spill, mestringsfølelsen tvinges konstant fram, mens en fascinerende struktur blander nytt og gammelt til en perfekt mikstur av eventyr og action.

Det er liten tvil om at spillindustrien har sett mange store slipp dette året, men noen ganger skal det ikke mer til enn en litt annen vinkling på et velkjent problem for å nå toppen.

Rocksteady Studios har klart akkurat dette, med et design som treffer midt i blinken når det gjelder brukervennlighet versus kompleksitet, i en gjennomført opplevelse hvor du er Batman, og Arkham Asylum er din ultimate lekeplass.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2009?

* Først ba vi våre anmeldere om å nominere favorittspill i hver av kategoriene.

* Etter å ha telt opp hvem som nominerte hva, møttes vi til en dag preget av julebrus, pepperkaker og ikke minst; intense diskusjoner – primært om spillene vi skulle evaluere og finsikte. 

* Noen nominerte spill ble brutalt skrelt bort fra listen, andre fant en naturlig plass i et favorittsjikte, inntil vi følte vi satt igjen med spill innen hver sjanger som var reelle utfordrere – og disse ble igjen dissekert ned til vi satt igjen med en vinner. De øvrige, som ikke nådde helt opp, er med i denne oppsummeringen, i tilfeldig rekkefølge.

* Når det gjelder beste PC-spill har vi tatt utgangspunkt i titler som bare finnes på denne plattformen, eller som er klart best på PC.

* Denne demokratiske fremgangsmåten har sin pris, men er like fullt metoden vi satte pris på for å finne 2009s beste spill. Selv om de fleste av oss har spilt mye, føler vi at PressFire-redaksjonen samlet har mer bredde og spisskompetanse enn om vi skulle kjørt en kåring basert på enkeltes preferanser – også kjent som Kim Jong-il-metoden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3