– Bygd på Netflix-måten for «Halo»-fans

Den hardeste Master Chief-pakka.

17. september 2014 15:01

LONDON (PressFire.no): Det blir som kjent ikke noe fullverdig «Halo 5» på oss i år.

I stedet slenges en beta-smakebit med i jubileumspakka, «Halo: The Master Chief Collection».

Egentlig hadde Microsoft og 343 Industries tenkt å gi «Halo 2», spillet med tiårsjubileum, den samme behandlingen det første «Halo» fikk for tre år siden.

Det er lov å ombestemme seg. Hvorfor ikke ta med alt, tenkte Microsoft. Pusse opp treeren og «Halo 4» også. La alle banene flyte sømløst i én meny på samme konsoll.

Som en bonus er selvsagt jubileums-«Halo: Combat Evolve» også med.

Snøballen begynte å rulle

 Hele prosjektet startet med «Halo 2». Vi visste tiårsjubileet nærmet seg og vi vet folk likte «Halo: Anniversary».

– Folk har så mange minner fra flerspillerbiten av «Halo 2». Det er den de tenker på først, sier Dan Ayoub, sjefsprodusent i 343 Industries, til PressFire.

– Så spant det videre: «Vet du hva, nye konsoller er på vei. Folk har jo ikke måter de kan spille alle «Halo»-spillene på, til samme plattform.»

– Nå har vi mye mer maskinkraft. Mer plass på diskene. Vi tenkte å gjøre det svært, men fortsatt la «Halo 2» være jubilanten.

Dan Ayoub mener åpenbart den nye jubileumspakka fungerer som en perfekt appetittvekker før «Halo 5» neste år. Det er tross alt jobben hans.

– Prosjektet var som en snøball. Det vokste i takt med at vi diskuterte planene for «Halo: Anniversary Edition».

«Halo»-pakka kommer til Xbox One i november. Alle spillene kjører i 1080p-grafikk og 60 bilder i sekundet. Alt av innhold sluppet i kjølvannet av de fire spillenes lansering er også tatt med.

Totalt er det mer enn hundre flerspillerkart. Sjansen til å betateste «Halo 5» åpner i desember, har Microsoft forskuttert.

– 

Kanskje vi var sinnssyke

Alle kartene er låst opp fra begynnelsen, noe som gjør at du kan kombinere flere spillmodi med favorittkartene fra «Halo»-arven.

Med et såpass omfattende restaureringsarbeid og dykk i arkivet, parallelt med at Microsoft for tiden jobber med prestisjeprosjektet «Halo 5: Guardians» – var Ayoub noen gang bekymret for at de hadde gapt over litt for mye?

– Mer enn én gang mente jeg at vi kanskje var sinnssyke! humrer han.

– Vi vurderte enda mer innhold. Altså mer enn disse fire spillene og alle kartene noen gang gitt ut til disse, men det måtte vi bare legge fra oss.

– Vi i 343 lagde pakka med utgangspunktet til «nerder», og spurte oss selv hva vi selv ville likt å ha med i en slik boks? Den er nesten bygd på Netflix-måten, gjennom at du selv kan bla og finne innholdet du har mest lyst på.

– 

Skytespillenes gudfar

Det er ikke bare veteranene som får anledning til å skru tiden tilbake og gjenoppleve noen av de første store konsollskytespillene på nytt. Enten med ny grafikk, eller, som i «Monkey Island»-nyutgivelsene og andre klassikere pusset opp de siste åra, også kjørende med originaldrakten lett tilgjengelig.

Byttet mellom moderne og klassisk grafikk skjer gjennom et trykk på «back»-knappen.

En ny generasjon, flasket opp på de store skytespillene de siste åra, får også sjansen til å bli kjent med Master Chief.

 Hvordan tror du helt nye til «Halo» vil oppfatte de første spillene i serien i dag?

– Det var interessant å snakke med folk etter utgivelsen av «Halo: Anniversary». Jeg tenkte ikke at en 18-åring den gangen var … åtte! [da spillet opprinnelig ble lansert].

– For veldig mange var dette det første skytespillet.

«Halo 2» er gudfaren til onlineskytespill. Er du en som spiller «Call of Duty», «Destiny» eller «Battlefield» i dag? Vel, den historikken kan spores tilbake til «Halo 2», svarer Ayoub selvsikkert.

– Jeg tror det vil være fascinerende for en som ikke har spilt «Halo 2» å gå tilbake i tid og se: «Jasså, det var her det startet.»

Kan det bli for mye «Halo»?

Microsoft har allerede vist oss litt fra Halo Channel, et initiativ der alt spillinnhold, sidespor og tv-serier kobles på sosiale medier og havner i én meny.

GamesCom i august demonstrerte de appen. Strømmen av «Halo», eller den type «Halo» du foretrekker, kan skreddersys og inkluderer mye mer enn bare spillene.

Dette sorteres i én meny fra Xbox-dashbordet. Støtte for Smartglass skal også bakes inn, ble det fortalt under den tyske spillmessa.

Det er sikkert en drøss helt nye produkter planlagt for å holde serien varm, ment å fôre fansen og pengebingen til Microsoft, som for øvrig ble 15,9 milliarder kroner slankere denne uka.

Er dere redd for å overdrive gjennom å lage for mye «Halo» i løpet av kort tid? Og hvordan planlegger dere for å finne en balansegang?

– Du har helt rett. Det er en fin balansegang vi prøver å finne. [«Halo: Master Chief Collection»] er noe jeg ser på som et kjærlighetsbrev til fansen. Dette er til die hard-fansen, ment å få minnene til å strømme på og det på en ny konsoll.

Vi planlegger veldig grundig. Ja, du får en «Halo»-opplevelse i år og en neste år, men dette blir to veldig ulike begivenheter.

– Se hva vi gjør med Halo Channel og «Nightfall» [Ridley Scott-serien]. Dette er nye måter å oppleve universet på, sier sjefsprodusenten til PressFire.

Si din mening med kontrolleren

Det er trolig ikke bare «Halo»-entusiastene som får et fullverdig måltid gjennom en pakke som dette, og muligens inspirasjon til å henge på serien videre. 343 Industries har selv all mulig grunn til å følge godt med når folk setter seg ned og begynner å knaste løs på de hundre kartene, velge seg modi og hordene inntar slagmarken.

Dan Ayoub innrømmer overfor PressFire at måten folk spiller «Master Chief Collection» kan komme til å påvirke «Halo 5», på flere vis.

 Vi har mye å hente. «Halo 5»-betaen er jo inkludert, noe som også gagner oss med alt av tilbakemeldinger vi får derfra. Det som fascinerer meg mest med «Master Chief Collection» er å se an hvor folk legger ned mest tid.

– Dette er fire ulike flerspillerstiler. Informasjon vi kommer til å ta på alvor.

– Det forteller oss også hva slags kart folk foretrekker. Er det flest som spiller «Halo 2», «Halo 3» eller «Halo 4», for eksempel?

– Det er også subtile forskjeller i tempo og ulikheter mellom «Halo»-spillene som gir oss verdifullt innsyn. Vi sier ofte: «Vi lytter til våre fans», sier Dan Ayoub med et lite drag av selvironi rundt måten Microsoft har blitt mer rause etter den innledende og kontroversielle Xbox One-runden.

– Dette er faktisk en glimrende måte å snakke til oss på, og det skjer med spillkontrolleren din i hendene.

«Halo: The Master Chief Collection» lanseres 14. november til Xbox One.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3