(PressFire.no): Tønsberg-selskapet Rock Pocket Games vil fri til den kreative delen i oss. De annonserer nå spillet «Gametracer», hvor det er du som skal lage spillene.

Målet er at ved å tegne, dra, strekke, flytte og filosofere skal vi skape plattformspill vi kan dele med andre spillere. Gjerne på et nettbrett.

På nettbrettet kan du bruke fingrene for å tegne plattformene, mens du på en pc kan bruke musa. I tillegg vil de tilrettelegge for at man kan skape sine egne fysikkbaserte gåter.

Når verket ditt er ferdig, kan du ikke bare dele spillet ditt med andre, men også utfordre dem. 

 

Ivan Moen og
Natascha Röösli jobber hos
Rock Pocket Games.

En hyllest til kreativitet

Ivan Moen fra Rock Pocket Games forteller at det kreative ved å lage spill var det som trakk dem til bransjen.

- Vi har stor tro på spill som lar deg utforske din kreative side. Bare se hvor populært «Minecraft» har blitt.

Han forklarer videre at de for noen år siden utviklet verktøy de selv tok i bruk da de produserte plattformspillet «Monster Mania».

- Verktøyet var enkelt å bruke, og det var veldig morsomt.

- I løpet av få minutter kunne du ha et enkelt plattformnivåklar, hvor en figur hoppet rundt.

Ifølge Moen er det dette verktøyet som skal ha inspirert dem til å åpne for at spillerne selv kan oppleve hvor morsomt det kan være å lage sine egne plattformspill.

 

 

En smak av «Oliver & Spike»

Observante spillere legger kanskje merke til at grafikken i «Gametracer»-demoen har mye til felles med «Oliver og Spike: Dimensjonshopperne», som er under utvikling i det samme spillstudioet.

Det er en direkte konsekvens av en smart synergiutvikling.

- Siden vi arbeider med begge prosjektene samtidig, er det fordelaktig for oss å lage innhold som vi kan bruke i begge spillene, forteller Natascha Röösli fra Rock Pocket Games til PressFire.

Hun avslører likevel at det vil være andre grafiske uttrykk tilgjengelige i det ferdige spillet, men at hun også ser for seg en markedsføringseffekt av å ha «Olive og Spike»-tema tilgjengelig i «Gametracer».

- Vi har planlagt tilleggsspill til «Oliver & Spike» siden starten, så det er logisk å ha med et slikt tema i «Gametracer» for å styrke merkevaren til «Oliver & Spike», avslører hun.

 

Skapes med tanke på mobile plattformer

Når vi uttrykker litt skepsis til plattformspill som skal fungere uten håndkontroller, forklarer Röösli at det kommer an på designet bak spillet:

- Vår mening er at dette har mindre å gjøre med sjangeren av spillet og mer med spillmekanikken og kompleksiteten i designet.

- Et plattformspill i 2D, eller 2.5D som «Gametracer», med låst kamera, gjør seg veldig bra til mobile plattformer, og touch-kontrollene fungerer veldig bra, slår hun fast, og mener det finnes flere eksempler på dette.

Hun forklarer videre at de utvikler hele systemet med tanke på mobile enheter, men at de også vil støtte både tastatur og håndkontroller i versjonen for nettlesere.

 

Vil beholde mest mulig

Dette prosjektet, som allerede finnes i spillbar prototype, er blant de første i Norge som nå velger å bruke kronerullingssystemet Kickstarter for å finansiere utviklingen.

Rock Pocket Games velger blant annet denne måten å finansiere utviklingen for å slippe å gi bort rettighetene til merkevaren.

- Vi kunne i teorien gå til våre kontakter vi har fått via «Oliver & Spike» og forsøke å finne en utgiver, men vi ønsker å beholde opphavsretten og ønsker samtidig å kunne fortsette så raskt som mulig. 

- Alle andre muligheter, som investering fra investorer eller utgivere, tar veldig lang tid. Mye byråkrati vil sakke ned utviklingsprosessen vår, forteller Röösli.

Hun mener også at det ikke bare er pengene som er grunnen, fordi det også kommer nyttige tilbakemeldinger fra nettsamfunnet til Kickstarter.

- Spillere er generelt mer involverte og engasjerte rundt prosjekter dersom de er en del av det, forklarer hun og fortsetter:

- «Gametracer» vil være fullstendig avhengig av et eget internettsamfunn så det er logisk å forsøke å legge til rette for det så snart som mulig.

 

Få finansieringsmuligheter

Dette prosjektet passer veldig godt inn i motivasjonen spillerne oppnår gjennom Kickstarter, hvor man kan velge hvordan man ønsker å ta del, forteller hun.

Hun mener Kickstarter føyer seg inn i de få alternativene uavhengige utviklere har når det kommer til finansiering.

- Investorer er generelt mer skummelt for indieutviklere da de ofte er interessert i å ta over deler av selskapet ditt. Utgivere er på den andre siden interessert i opphavsretten til spillet ditt, og akkurat nå, avhengig av plattformen du utvikler til, er det vanskelig å få dem interessert i et prosjekt, forteller hun og påpeker at begge tar lang tid å få på plass.

Hun mener også at selvfinansiering bare fungerer for små prosjekter, men har en stor ulempe da de må ta på seg mindre oppdrag fra kunder for å finansiere utviklingen.

Dette kannibaliserer utviklingsressursene på prosjektet de egentlig vil utvikle, avslører Röösli.

- Selv med hjelp fra Nordic Game og NFI, som vi er meget takknemlige for, er det fremdeles mye man må finansiere selv før man har et potensielt salgbart produkt.

Likevel påpeker hun at man må passe seg for ikke å undervurdere utviklingskostnadene:

- Det har vært alvorlige tilfeller hvor studioer har nådd de økonomiske målene på Kickstarter, men hadde glemt å regne med kostnadene på dyre ting som de har lovet å sende ut til alle som har støttet dem økonomisk. 

- Da kan man ende opp med for lite penger til faktisk utvikling.

 

Store navn overskygger de små

I det siste har det imidlertid kommet en del kritikk av kjente og etablerte utviklere som benytter Kickstarter, og det stilles ofte spørsmål om de dermed ikke utnytter godtroende spillere for å slippe å ha noen risiko knyttet til sine egne prosjekter.

Röösli mener det er flere sider av denne saken.

- Forståelig nok kommer det også kritikk fra frustrerte små indieutviklere som oss, som må slåss for å få oppmerksomhet.

- Faren for at talentfulle indieutviklere med potensial blir overskygget av store navn og etablerte merkevarer vokser, slår hun fast.

Hun påpeker at det kan være frustrerende å se noen vise en logo med få løfter, og likevel henter inn hundretusener av dollar innen noen få dager.

- Man skulle også tro at disse etablerte studioene, utviklerne og merkevarene hadde lettere for å skaffe finansiering.

Likevel mener hun også at etablerte utviklere med erfaring også betyr mindre risiko for de som måtte bidra med penger via Kickstarter. 

Du kan lese mer om «Gametracer» her.

Rock Pocket Games bruker denne helgen anledningen under spillmessen Spillexpo i Lillestrøm til å vise frem «Gametracer» for publikum.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer