- Folk ble lei og ville bruke hjernen litt

Slik forklarte «Hitman»-sjefen snikespillenes oppblomstring. Les nettmøtet.

29. november 2012 14:14

(PressFire.no): Det er bare en drøy uke siden «Hitman: Absolution» kom ut. Et spill det har tatt danskene i IO Interactive seks år å lage.

Bak roret finner vi Tore Blystad, nordmannen som flyttet fra Norge og en jobb i Funcom til en karriere med Agent 47 og «Hitman»-spillene.

Han jobbet både på «Hitman: Contracts» (2004) og «Hitman: Blood Money» (2006). Blystad kler rollen som spillregissør bak ferske «Absolution».

Her kan du lese svarene til «Hitman»-sjefen fra vårt nettmøte.

Spør om Agent 47

Har du noe du lurer på om seriens fortid eller planer videre, stusser litt over de mystiske skissene som nylig dukket opp fra et hemmelig, nytt «Hitman»-eventyr – eller kanskje spekulerer på noe annet som vedgår «Absolution»? 

Noe av den slags nysgjerrighet havnet i livestudioet til PressFire.

Nytt «Hitman» hvert eneste år?

IO Interactive har etter «Absolution» bestemt seg for å gå over til en «Call of Duty»-arbeidsdeling mellom Danmark og Square Enix Montreal, avslørte Blystad i et ferskt intervju med OPM.

Dette for å bevare seriens friskhet.

Det blir altså to spillstudioer som skal alternere på å lage flere spill i serien.

IO-sjefen Niels Jørgensen har tidligere sagt at København-utviklerne nå skal konsentrere seg om noe helt nytt, myntet på de neste konsollene.

Foreløpig vet vi lite hva dette nye, mystiske prosjektet handler om.

Les også: Vår anmeldelse av «Hitman: Absolution».

Forberedt på spillfremtiden

«Hitman: Absolution» introduserer en ny spillmotor som IO har brukt lang tid på å lage. Denne blir i kjernen for nye spill, er fleksibel, robust og fremtidsrettet.

- Alt handler om at du skal kunne spille slik du vil, finne din stil og din karakter. Vi turte ikke å kjøpe teknologi fra andre, vi måtte lage den selv. Det er selvsagt noe som vi vil videreføre til nye prosjekter.

- Vi har nå et godt fundament for fremtiden, sa Blystad til PressFire i forbindelse med GamesCom-spillmessen i august.

Også til neste konsollgenerasjon?

- Nye plattformer, nye konsoller og nye forretningsmodeller. Vi har ikke spesifikke planer vi kan snakke om enda, men selvfølgelig er dette en teknologi som er opp- eller nedskalerbar. Vi kan lage noe til mobiler eller tablets med den, pluss pc og konsoller.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3